Annons:
Etikett10-sjukpension-förtidspension-pension
Läst 3773 ggr
NaimaG
4/3/10, 2:43 PM

Pensionspara?

Många söker en trygg framtid när de går i pension men en del brukar oftast skjuta upp pensionssparandet i tanke på att "det där hinner jag ta sen".

Har du börjat pensionsspara ännu?

Annons:
Maria
4/15/10, 8:43 PM
#1

Jag har pensionssparat tidigare i en form av kapitalspar men dessa pengar är använda till insatsen i ett hus.

Numera så "pensionssparar" jag på så sätt att jag (vi) försöker beta av lånen så mycket som möjligt till pensionen för att då ha ett billigt boende. (Om inget annat kul händer under resans gång)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AktieTrader
4/22/10, 12:51 AM
#2

Finns det några ekonomiska fördelar med en pensionsförsäkring jämfört med att spara i en kapitalförsäkring?

Avdragsrätten är ju en fördel om man tjänar över brytpunkten och betalar 50% marginalskatt. Under brytpunkten blir den fördelen betydligt mindre.

Det är avkastningsskatt på båda sparformerna.

Fagerljung
4/22/10, 9:52 AM
#3

Jag sparar i ett pensionssparkonto. Dock ej regelbundet i nuläget.

piamaria
4/22/10, 1:14 PM
#4

Jag är inte så hemma på för- och nackdelar med dom olika sätten att spara på men har haft pensionsförsäkring. Skriver har haft för jag har börjat plocka ut den fast jag har några år till pensionen. Jag ångrade helt enkelt att jag tagit just en pensionsförsäkring och ville "rädda det som räddas kan"! För en pensionsförsäkring är just en försäkring, har man inte efterlevandeskydd tillfaller allt försäkringsbolaget. Och som ensamstående hade jag inte efterlevandeskydd.

Jag har hus också och har samtidigt amorterat ner mina lån. Vid detta laget har jag i princip inga lån kvar, det är min pensionsförsäkring. Jag får förvisso en summa varje månad nu från försäkringsbolaget men ångrar att jag inte satte pengarna i någon annan form av sparande som jag själv bestämmer över.

MichaelE
4/22/10, 1:23 PM
#5

#2 jag är inte insatt direkt i pensionsförsäkringar (kan komma en artikel om det senare) men så vitt jag vet om kapital så är det högre risk med dem men å andra sidan kan du få högre avkastning.

Men som #4 skriver så tillfaller försäkringen till försäkringsbolaget ifall man inte har några efterlevande. Annars kan man, ifall man har en försäkring, skriva ett testamente att de resterande pengar ska gå till någon (släkting) eller något (SOS-barnbyar, WWF)

piamaria
4/22/10, 1:33 PM
#6

Det kostar! Flört Att ha efterlevandeskydd alltså. Har man valt det får man mindre själv om man lever så länge så man kan utnyttja försäkringen. Vilket väl alla hoppas göra…

Annons:
Bergspuman
4/22/10, 2:13 PM
#7

Jag sparar, faktiskt på 2 olika ställen. Tyvärr är inte studier pensionsgrundande, det är ungefär 6 år som jag släpar efter andra som har jobbat istället.

AktieTrader
4/22/10, 3:41 PM
#8

#5 Vad gör att det skulle vara högre risk med en KF jämfört med en PF? Förutsatt att det ligger likadana investeringar i de båda?
Efterlevandeskyddet kostar pengar att ha, dvs du får betala för att någon ska ärva det du sparat.

I tidningen Privata affärer nr3 2009 finns en jämförelse men jag kommer inte åt den.

MichaelE
4/22/10, 4:08 PM
#9

#8 det kan jag tyvärr inte svara på. Utifrån vanliga sparformer så har kapitalförsäkringar en lite högre risk samt avkastning än var sparkonto har. Gick utfifrån det.

AktieTrader
4/22/10, 5:33 PM
#10

#8 Avkastningen på en kapitalförsäkring kan du inte säga att den är högre. Det beror ju helt på vilka fonder eller aktier du köper. Själva kapitalförsäkringen ger inte förändrad risk/avkastning.

Angående risken är det nog insättningsgarantin du menar. Den finns inte på kapitalförsäkring och pensionsförsäkring, bara på bankkonto upp till 500 000kr. Länk

MichaelE
4/23/10, 4:16 PM
#11

#10 ok, då lärde jag mig något nytt. När jag menade avkastning så är det precis vad du säger - innehållet, om man har med aktier så så är det en risk eftersom det finns alltid risk med aktier men de ger oftast bäst avkastning på längre sikt.

Halvdansken
4/24/10, 12:45 AM
#12

Vad menar ni med "Har du börjat pensionsspara ännu?" Förutsätter ni att alla här inne är i 20 års åldern?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MichaelE
4/24/10, 3:57 PM
#13

#12 privatekonomi berör oftast personer från 18 år eller när man flyttar hemifrån. Men det kan även ge information för dem som inte är 18 än eller flyttar hemifrån och får på så sätt tips inför framtiden.

Annons:
elyse
4/24/10, 5:37 PM
#14

Nej. Jag har just fått mitt första heltidsjobb och har tidigare studerat i 3,5 år. Nu vill jag hellre betala av CSN-lånet än att spara till min pension. Jag litar heller inte riktigt på dessa pensionssystem fortfarande är aktuella om 40 år när jag beräknas gå i pension. Skulle jag spara skulle det vara på ett vanligt bankkonto.

Halvdansken
4/24/10, 5:40 PM
#15

#13. Tänkte snarare tvärtom. Jag är snart 50.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MichaelE
4/24/10, 5:45 PM
#16

#15 jaha, okej. Men då är du beroende av ekonomin Glad

Khiraz
4/25/10, 1:45 AM
#17

jag är närmare 35år och ja jag pensionssparar.

pryzze
4/27/10, 10:30 PM
#18

Som Lennart Hellsinh skrev en gång:

Har man råd att spara, då kan man låta det vara.

Men jag håller inte med och sparar i runda slängar 2000 i månaden.

MichaelE
4/28/10, 12:51 AM
#19

#18 på tio år blir det 240 000 + ränta.

Tiana
5/27/10, 1:59 PM
#20

Inte i traditionell pensionsspar, då jag inte fyllt 30 ännu, men 550 kr per månad går till ett konto/fond där jag inte rör pengarna. Brukar skämta och kalla det för mitt miljonkonto.

Annons:
MariannE11
5/29/10, 2:06 AM
#21

frågan är väl var vi kommer att kunan få pengar ifrån när vi går i pension… dom räcker ju inte ens nu… o sen är nästa fråga att när höjs pensionsåldern o till vilken ålder?..

jag pensionssparade förut via min bank… vet inte hur mycket jag knåpat ihop där… den ligger vilande…. sparar istället i en utländsk "fond"… måste nog erkänna att jag inte riktigt vet vad det är…Skäms.. sparar 50 pund i månaden…..fördelen med den är att jag KAN ta ut pengarna tidigare än 65 om jag vill….

kanske ska tillägga att jag är 46….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Anders 50
6/6/10, 11:51 PM
#22

Har gjort så länge, och pensionerar mig nu 1 juli som 60-åring!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

MariannE11
6/7/10, 10:05 PM
#23

grattis anders… hoppas du får en vettig peng o kan göra allt du vill o leva gott….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Anders 50
6/7/10, 10:50 PM
#24

#23 Jo, genom mycket jobb så har jag kunnat sätta undan en hel del som växt bra genom åren.  Och dessa pengar tar jag nu ut minst till 65-års dagen.

Och det berör inte min vanliga pension och pensionssparande.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

MariannE11
6/7/10, 11:14 PM
#25

skönt att höra… se till att njuta som du gjort dej förtjänt av…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: