Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 11181 ggr
MichaelE
2010-04-20 12:46

Lyxfällan

De flesta har hört talas om TV3s Lyxfällan och ifall man vill se dem på nytt eller har missat avsnitt så finns möjligheten genom denna länk nedan:

Lyxfällan (TV3 Play)

Annons:
Maria
2010-04-21 20:42
#1

Jag har sett lyxfällan vid några tillfällen men jag blir så himla irriteradSkrikandes Jag inser att programmen kan vara vinklade en del men att det finns så mycket korkade människor är helt otroligtFörvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nordann
2010-04-21 20:51
#2

Jag brukar titta och tycker det är bra att det görs program om ekonomi.Har en bekant som hamnade i skuldfällan för en del år sedan och som jag hjälpte ur den (dock utan nya lån),då insåg jag att det kan är mycket skuld och skam med i bilden och det är inte bra.Öppenhet är alltid bra!

Jag inser förstås att programmet är vinklat men det beror också på hur man tittar vad man får ut av det.Jag brukar glädjas åt att folk får hjälp att ta tag i sin situation för det är precis vad det handlar om.

Maria
2010-04-21 21:02
#3

#2 Men visst kan man hamna i skuldfällan av olika anledningar men de program jag sett har handlat om ren dumhet.

Människor som har handlat prylar, bilar, hus, båtar osv långt över sina tillgångar utan att tänka sig för. Det är skrämmande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loveferrets
2010-04-21 22:53
#4

Jag har så svårt att tro att folk verkligen är så "korkade" som många är i lyxfällan, de får mig istället tro att dom spelar dumma för att göra tv.

Maria
2010-04-21 22:55
#5

#4 Hoppas du har rättGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loveferrets
2010-04-21 22:57
#6

#5, ha ha det hoppas jag oxå Skrattande

Annons:
Linnea
2010-04-22 13:44
#7

Lite som det där städprogrammet som gick innan. Finns det verkligen folk som har det så? Alltså nu menar jag vanligt folk, inte allvarligt sjuka eller så.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MichaelE
2010-04-22 13:53
#8

Visst är verkligheten skrämmande ibland. Men jag tror inte att det är uppgjort utan att det är riktiga personer som har riktiga ekonomiska problem. Annars skulle inte radarparet som är båda ekonomer och har egna företag etc. vara med i programmet eftersom det skulle förstöra deras karriär ifall det byggdes på ren lögn.

martdat
2010-04-22 18:33
#9

#7 yes, hus som platsar i rent hus har jag sett, döäckligt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Loveferrets
2010-04-22 18:39
#10

#7, Hahaha, jag såg ett avsnitt av de där städprogrammet sen spydde jag.

#8, Så du tror verkligen folk e så "dumma" ?

Fagerljung
2010-04-22 18:56
#11

Jag måste säga att jag tycker det är otroligt otrevligt att sitta och kalla andra människor för dumma för att de hamnat i en ekonomisk knipa. Vad finns medmänskligheten?

Loveferrets
2010-04-22 19:11
#12

#11, Orsaken till att man kallar dom det är för att dom köper en massa "skit" som dom inte har pengar till och istället skaffar dom kredit på kredit, då borde man själv förstå att det går kepp rätt åt hel**,

Maria
2010-04-22 19:26
#13

#11 Det är stor skillnad på knipa och knipa om man säger såFlört

Jag har inte så mycket medmänsklighet i mig när det gäller idioter som handlar bilar, båtar kläder, åker taxi för pengar de faktiskt inte har. Människor som hela tiden tar nya lån för att leva över sina tillgångar.

Däremot så finns det många som hamnar i ekonomisk knipa på grund av andra orsaker som sjukdom, skilsmässa, arbetslöshet och annat och då är det en helt annan situation tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
NaimaG
2010-04-22 20:00
#14

Vad jag inte förstår är personer som tar sms lån och nya lån för att lösa gamla lån, kan man verkligen vara så korkad?!

Nordann
2010-04-22 20:10
#15

Håller med om att vissa deltagare i Lyxfällan verkligen har köpt saker utan eftertanke men jag vill ändå inte kalla dem dumma.Jag tillhör dem som inte dömer andra utan vet att det alltid finns orsaker och ofta sådana vi förstår om vi inte saknar empatisk förmåga.

Det jag tyckt mig förstå,både utav min bekant och deltagare i lyxfällan,är att det väldigt ofta handlar om rent oförstånd dvs att man saknar kunskap och då hjälper det bara att sprida kunskap.Det tycker jag att Lyxfällan gör.

Jag tittar väldigt lite på TV men har sett Rent Hus två-tre gånger också.Självklart tycker jag också att det ser hemskt ut hos vissa men även här kan jag glädjas åt att folk får hjälp och att kunskap sprids.Jag fick tipset om att handdiskmedel är det bästa att rengöra kattlådan med från det programmet,det visste jag inte fastän jag tyckt mig veta en massa om städning.

#13 De vanligaste orsakerna till att folk hamnar i skuldfällan är just det du räknar upp.Var och en som lever upp mer än man får i A-kassa/sjukpenning (om man får någon alls) riskerar att hamna där snabbt ifall man blir arbetslös eller sjuk.

Ödmjukhet är en dygd.

Fagerljung
2010-04-22 21:00
#16

#12 Att köpa saker man egentligen inte har råd till är ett sätt att försöka hantera ångest. För att dämpa ångesten och i vissa fall straffa sig själv (dvs vara självdestruktiv), är att köpa ännu mer saker. Funkar för stunden, men inte i längden som Lyxfällan så väl visar.

Maria
2010-04-22 21:12
#17

Nu tror jag inte ett ögonblick på att alla som handlar över sina tillgångar har ångest.

#15 "Rent oförstånd, dvs att man saknar kunskap" skriver du.

Det är precis detta jag kallar för dumhet.Flört

Att lyxfällan skulle sprida kunskap är bara sorgligt. Den basala kunskapen borde ingå i varje människas sunda förnuft.

Sitter man där i soffan och tycker att lyxfällan ger en "Aha-upplevelse" och att information som att "man måste faktiskt betala sina räkningar" är nyheter då är man riktigt illa ute…Förvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loveferrets
2010-04-22 21:16
#18

#17, Jag håller med dig fullständigt

martdat
2010-04-22 22:45
#19

ja ibland ligger det mer än dumhet bakom deras dåliga ek, jag har en nära anhörig som på ytan hadde det toppen, bra bet jobb, flera bilar, gård, maskiner, spenderarbyxor på krogen, men i verkligheten så mådde han riktigt psykiskt dåligt, Han öppnade inte sin post på fyra år, stängdes elen av , ja då fick släckten rycka in o leta upp räkningen o hjälpa honom, jag satt i 7 timmar o gick ijenom tre års post en gång, inge roligt, ibland när jag kom mådde han så dåligt när jag ville hjälpa han med posten så jag var utkastad,  utåt sett så försökte han visa en glad fasad men inom sig var han trött på livet, tog många år innan han hamnade på rätt väg ijen, och då var han tvungen att nå botten först, bli av med hus, bilar allt, och sätta sig i en lägenehet med sochjälp, därifrån har han arbetat sig framåt och är idag en gladare kille. så jag kan instämma att det är inte bara dumhet alltid. och ytan är inte alltid sanningen,

men visst kan jag med sitta vid tvn o undra hur folk tänker, det ska jag inte neka till,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Halvdansken
2010-04-24 13:54
#20

Håller fullständigt med dig bumbleboo.

#19. Om nu ens dåliga ekonomi beror på psykiska problem, så hjälper det inte att vara med i ett TV-program. Så jag hoppas verkligen att de personer som är med i TV bara är så korkade att de inte fattar att man inte ska handla för mer än vad man har råd till.

Men det verkar ju som om de vinklar det ganska kraftigt, samma med städprogrammen, vilka jag dock tycker är på gränsen ibland. Vissa av de personerna har nog andra problem än att de inte vet hur man torkar golvet och gör rent spisen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
martdat
2010-04-24 13:59
#21

#20 nä vi ringde inte tv, vi ringde psyket, utan respons dock.

men det kan väll finnas de som inte är fullt så sjuka men sjuka ändå,

vinklat tror jag alla tv program är mer elr mindre,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MichaelE
2010-04-24 15:59
#22

#19 det säger är väldigt bra, för det är viktigt att man mår både bra inombords och inte bara på ytan. Sedan får man aldrig släppa iväg ekonomin - du kan aldrig springa ifrån den och ifall du gör det så kommer den snart ikapp dig och då hamnar man långt efter. Då tar det tid att komma ikapp.

Hawknestgrove
2010-04-26 19:10
#23

Vad jag inte fattar med det programmet, är att de som är med får sitta kvar i sina lyxiga bostäder…….Många av dem har det i alla fall…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MichaelE
2010-04-26 21:40
#24

#23 bostaden är det sista som ryker - inklusive hos kronofogden. För hamnar du i kronofogden så kan du inte sälja och sedan köpa/hyra en billigare bostad.

Maria
2010-04-26 21:42
#25

#24 Men visst kan kronofogden kräva att du säljer ditt hem vid eventuell utmätning för att skaffa ett billigare boende eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MichaelE
2010-04-26 21:47
#26

#25 jo, men då måste du hyra i handrahand eller bo hos ens släktingar

Maria
2010-04-26 21:50
#27

#26 Men om jag har en stor villa och kronofogden kräver att jag säljer vid utmätning så måste jag väl kunna få hyra en billig lägenhet. Det vore ju märkligt annars.

De har ju inte rätt att göra dig hemlös vad jag vet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Elshira
2010-04-26 21:51
#28

Jag känner själv 2 personer som det börjar gå ut för vad det gäller räkningar osv (men de har andra som tar hand om de åt dem då), de tycker att de kan vänta på påminnelsen om de var något de vill köpa just den här månaden, och så skjuts det upp flera gånger. Personerna i fråga mår inte dåligt på "hemmaplan".

Det är bara ren dumdristighet. Sedan är det många som tycker det är bra med lån på allt och att köpa på avbetalning, men det blir mycket varje månad att betala i.af.

Jag tycker lyxfällan är bra, men jag tror inte det är många som verkligen behöver den informationen som behagar titta på det - eller om de gör det, förstå innebörden.

Att som i ett program börja lägga dem upp och ner på en hög för att inte se dem och låta det gå flera år innan man tar tag i det. En "vettig" människa gör väll allt i sin makt för att åtminstone betala det efter påminnelse nummer ett.

Hakuna matata!

MichaelE
2010-04-26 22:12
#29

#27 det är just därför dem tar huset sist, men det är enbart vid skulder som är så pass stora att du inte klarar av att betala dem på annat sätt än att sälja huset. Blir summan betald så tar det tre år innan du får hyra/köpa lägenhet eller ens ta ett nytt lån.

Så som sagt, hyra i andra hand eller bo hos släkten.

Så det är bäst att betala räkningarna i tid.

BMEXX
2010-04-27 12:49
#30

Jag tror att hos en del så är det faktiskt ett problem. De känner att de måste ha grejer ist för t.ex vänner, familj. Sedan kan ju pengar vara ett sätt att få vänner och sånt (fast om det är rätt vänner är ju en annan fråga).

Jag har en kompis vars mamma skulle definitvt höra hem i lyxfällan. Hon har skulder i massor och inte bara de, hon har använt sin dotters namn för att köpa mer saker. Polisen blev kontaktad men gjorde inte ett smack.

// Pabblo

MichaelE
2010-04-27 12:57
#31

Jo det är ju ett synddrom - Shopaholic och det finns hjälp för det.

Hawknestgrove
2010-04-27 13:40
#32

ja jag reagerade på ett av de senaste två programmen. BOENDE för 12000 kr i månaden!! Det borde ju vara ett krav, att de skulle försöka sälja ett sånt boende i alla fall och inte acceptera en sån boendekostnad.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

BMEXX
2010-04-27 13:44
#33

#31 jo jag vet men många kommentarer innan låter som de bara tycker folk är korkad, vilket säkert en del är med.

#32 jag tycker också det är sjukt att de kan ha kvar så dyra boende.

// Pabblo

Halvdansken
2010-04-27 18:06
#34

#32. Det beror ju på. Var det i eget hus? I så fall är det inte så jättemycket, vårt kostar ca 11.000 per månad med ränta och amortering.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Khiraz
2010-04-27 19:43
#35

#32 men med bägge hos kronofogden får man väl inget nytt boende? eller iallfall är det VÄLDIGT svårt?

Hawknestgrove
2010-04-27 20:01
#36

grejen var ju, att ingen ens nämnde alternativet att söka ett billigare boende. ryser när jag hör såna summor för att bo……. 11-12 tusen, det går ju åt pipans långa aftonblad om man blir sjuk eller arbetslös. Ok, nu förutsätter jag, att det inte finns bostadsbidrag, alltså.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Khiraz
2010-04-27 20:15
#37

#6 håller med dig om att 12.000kr är HÖG boendekostnad,men tyvärr VÄDIGT vanligt i sverige idag.

ja,det kan bli STORA problem även för en volvo arbetare om han blir arbetslös eftersom de bara får 10.000kr från a-kassan….

(vet MÅNGA som drabbades här i Göteborg)

det sjuka med bostadsbidrag tycker jag är att det är demed HÖGA hyror som får det,inte folk som har LÅG inkomst och LÅg HYRA…det är ju de som behöver det! jag fick inget bostadsbidrag när jag hade en nkomst på TOTALT 4.00kr efter skatt,och jag hade en hyra på 2.800kr…

otroligt…

känns som att de hjälper fel folk,de hjälper folk att skaffa sig höga utgifter…

Maria
2010-04-27 20:19
#38

Nu är det ju få förunnat att få en lägenhet med så låg hyra som 2800kronor.

Här i Göteborg så kostar även de minsta lägenheterna ganska mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Khiraz
2010-04-27 20:29
#39

#38 ja,den hyran hade jag i jönköpings län.

vi bor i en bostadsrätt i Göteborg och har en avgift på 2.800kr,så sååå ovanligt är det inteGlad

Maria
2010-04-27 20:32
#40

#39 Lite skillnad på bostadsrätt och hyresrätt är detFlört

De flesta har ju lån och amorteringar som tillsammans med avgiften blir den totala bostadskostnaden och då brukar man hamna på mycket högre summor.

I Göteborg kan du knappast få ett studentrum för 2800 kronor i hyra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Khiraz
2010-04-27 20:48
#41

#40 men alla har inte lånCool

men har an lån såklart blir det dyrare….

Annons:
Ann1
2010-05-02 01:13
#42

Jag tycker inte man ska döma andra i vilket fall. Om man inte har kunskap betyder det inte att man är dum. Personerna är bra på annat än ekonomi.

Alla människor har okunskap om något och alla är ok som de är.

Jag tycker det är skrämmande så lätt människor idag dömer och har negativa uttalande om andra.  Är det något som samhället som vi alla är en del av saknar idag så är det empati.

Som det ser ut idag är det fokus på att synas och vara rätt. Och eftersom människor dömer varandra så lätt blir det en negativ spiral om rädslan att inte vara ok. Och det tror jag gör att många bygger på ytan.

Lyssnade idag på radion där det var en intervju med Gyllenhammar. Som menade att han efter 23 år har rätt till en pension från Volvo efter att ha tjänat MÅNGA miljoner. På 70 talet tjänade han 400.000 per år, på senare år 9000000.  Pengar finns det gott om. För de som har.

Ann1
2010-05-02 01:15
#43

Och jag tycker Lyxfällan är bra. Även om det handlar om att göra TV så har de öppnat upp fr ett tabubelagt ämne. Att prata om ekonomi kan vara som att prata om politik eller sex. Och de som är programledare är bra på det de gör.

Maria
2010-05-02 11:07
#44

#42 Jag hävdar fortfarande att det är dumhet och du pratar om empati. Dessa människor som handlar över sina tillgångar och inte kan betala sätter andra människor/företag i knipa

Det är indirekt stöld av någon annans pengar. Såpass empati borde man ha för sina medmänniskor att man inte skor sig på andras bekostnad.

Någon sitter där och får inte betalt för sina varor eller tjänster och det är skrämmande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MichaelE
2010-05-02 13:47
#45

#43 faktum är att sex och politik är mer öppet ämne än ekonomi. så ekonomi är väldigt tabubelagt och det är just därför jag skapade privatekonomi.

#44 jag vill inte kalla folk dumma för att de inte kan hantera ekonomi, utan jag skulle hellre se det som okunskap - en okunskap som kommer med ens skolgång samt att ens föräldrar inte uppfostrar en att vara ekonomisk.

Ekonomi är (åtminstone när jag gick i skolan) obligatorisk i hemkunskapen vilket man får när man är 14 år gammal. Det är fem år innan man slutar gymnasiet. Det som vore bra är att skolledningen lade dit en obligatorisk privatekonomi och konsumentkunskap utbildning under första hälften av det tredje året för att få det så färskt som möjligt innan man går vidare i livet.

BMEXX
2010-05-02 14:49
#46

#45 de är en sak som jag saknade från min gymnasie tid så var det just privatekonomi.. trots att jag gick ekonomiprogrammet så kändes de fortfarande inte som att jag hade sån jätte stor koll på hur jag skulle fixa min egen ekonomi utan de fick jag lära mig sedan. Tänk hur de måste ha varit för någon som gick t.ex transport ist :S

// Pabblo

Maria
2010-05-02 14:54
#47

Jag måste ändå protestera. Lyxfällan tar ju ändå upp problem där människor handlar över sina tillgångar och oavsett utbildning så måste väl ändå varje sunt fungerande människa förstå att räkningar och skulder är någonting man måste betala eller?Förvånad

Sedan håller jag med om att privatekonomi borde vara ett högt prioriterat ämne i skolan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ann1
2010-05-02 15:14
#48

När människor mår bra och förstår sig själva och sitt beteende funkar resten.

Som framgår av programmet Lyxfällan är det inte elaka uträknande människor som försöker sko åt sig en massa pengar på andras bekostnad utan personer som i livet råkat in i en stressad situation. Och med stress försvinner mycket logiskt tänkande. Värre är det med de som uträknat försöker sno åt sig av pengar.

Vi  påverkas starkt av vår omgivning. Och all reklam och så. Det kommer nog bli än värre med de unga som vuxit upp att hantera sin ekonomi. Med alla curlingföräldrar…

Annons:
Hawknestgrove
2010-05-17 20:57
#49

sen läste jag i Aftonbladet, att ho den tjene som hade en mamma som betalde,  hade börjat med sina utsvävningar igen och mamma stöttade ibland….. Herregud är folk dumma som rälsen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[sakring]
2010-10-08 00:15
#50

Jaha. så var det dags igen för ett nytt avsnitt av Lyxfällan. Vad tyckte ni, både om programmet och om de nya programledarna?

martdat
2010-10-08 00:17
#51

tyckte att de nya programledarna var bra som det verkar, påminner om de gamla tyckte jag,

jag kunde inte låta bli att sitta o fundera programmet ijenom hur mycket hon la hoss härfrisörn dock,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[sakring]
2010-10-08 00:22
#52

#51 Detsamma gjorde jagSkrattande. Vad jag som husägare inte förstår är när man köper ett hus så försöker åtminstone jag att armotera av en del av skulden. De här de bara ökade på lånen i takt med att huset steg i värde?

Vi byggde hus 1986 och då var räntorna något högre än vad de är idag. 12,5 % vill jag minnas, så det gällde att armotera.

Tiana
2010-10-08 17:53
#53

Såg inte programmet tyvärr, men hoppas på att hinna se reprisen i helgen. Vill ju så gärna hinna det!

MariannE11
2010-10-13 01:51
#54

borde man inte kunna se det på nätet?.. missade det…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MichaelE
2010-10-13 11:42
#55

#54 Länk finns högst upp

Annons:
[sakring]
2010-10-13 14:53
#56

Såg just nu på SVT en vinjett för Nya Plus utan Sverker Olofsson. Det var Charlie Söderberg och Mathias Andersson som kom och gick med "någon" reporter emallan sig. Det behövs tydligen ordentligt när man ska ersätta Sverker.

Jag är en av dem som svarar på PLUS enkäter.

MichaelE
2010-10-13 21:26
#57

#56 med tanke på att plus har funnits i 25 år med sverker som programledare hela tiden så kan det bli svårt att ersätta honom.

[sakring]
2010-10-14 21:48
#58

Kl 21.00 ikväll i TV3 så är det Lyxfällan igen.

rebelme
2010-10-14 23:52
#59

Sitter å tittar på de nu. kände mig väldigt förvirrad å arg över att dom köpt en soffa för 19 000 å 20% ränta! å hon ville knappt lämna ifrån sig den å då gick dom back 20 000 (?) i månen!

jag förstår inte ens hur man kan få för sig å köpa ett hus så som dom hade de Obestämd

[sakring]
2010-10-15 00:16
#60

Nä, det är mycket som inte jag förstod heller. Att inte få lån på en "vanlig" bank utan behöva gå till någon annan för att kunna köpa ett hus. Redan där borde det tagit stopp tycker jag.

Sedan alla dessa blancokrediter på 20% ränta, jag fattar det inte. Jag tyckte programledarna visade dem bra hur de skulle få bo om de sålde huset och ändå gå 10.000:- back varje månad.

[sakring]
2010-10-15 00:20
#61

Något som jag också funderade över var dessa katter som sprang omkring där. Var det deras eller? Det fick man aldrig veta inte heller vad de i så fall fick att äta och om de var försäkrade.

Vi har (jag) 4 stycken och de är alla försäkrade med lägsta självrisk och så är de kastrerade och id-märkta både i örat och med chip och så vaccineras de årligen. Naturligtvis så blir det ett och annat veterinärbesök också.

Linnea
2010-10-15 09:44
#62

#60 Vi fick inte lån på bank här i Sverige utan fick vända oss till sambons "hemland" Åland där han har sina besparingar. Trots mycket sparade pengar kunde vi inte låna i Sverige för då var han tvungen att flytta alla pengar hit och det ville han inte pga att banken på Åland har bättre villkor vid sparande. Så man måste inte vara utfattig för att inte få lån på vanlig bank. Övriga banker har helt galna räntor så det behöver man ju inte fundera på ens.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Tiana
2010-10-15 12:17
#63

#61 Tänkte också på det med katterna. Det kan ju dra iväg rejält om de är oförsäkrade…

[sakring]
2010-10-15 12:27
#64

#62 Men det är en helt annan sak. Ni har pengr och får låna på den bank där ni sparat. Det är väl inte så konstigt att de  andra bankerna inte vill låna utt till er då ni har pengarna på Åland.

Linnea
2010-10-15 16:38
#65

#64 En av oss har heltidsjobb och för bekanta har det räckt trots att dessa inte har några besparingar alls.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[sakring]
2010-10-21 14:47
#66

#65 Såg ditt inlägg först nu. Frågan är hur mycket ni har i inkomst och vad huset kostar gentemot era bekantas. Så vilken bank man frågar på. Det kan löna sig att tala med flera banker.

Nu är det så fr.o.m. den 1/11 att man inte får långa mer än 85% av köpesumman och har man inget sparande eller något annat boende som man ska sälja så kan det bli svårt för dem som vill skaffa sig en egen bostad.

[sakring]
2010-10-21 14:48
#67

Vill bara påminna intresserade att "Lyxfällan" är ikväll kl:21.00 på TV3.

Tiana
2010-10-21 15:10
#68

Idag verkar det vara ett intressant avsnitt med, om en tjej som lever hela sitt liv på kredit, om jag förstod det rätt.

rebelme
2010-10-21 16:16
#69

#68 jaa hon verkar ju inte direkt speciellt smart :S

Annons:
[sakring]
2010-10-21 19:32
#70

Här är en länk från Aftonbaldet om kvällens program. Som sagts här. Hon förefaller inte att vara världens smartaste.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7992563.ab

MichaelE
2010-10-21 22:00
#71

Jag förstår mig inte på hur det kan eskalera på det sättet - 35 000 kr/månaden i krediter utan någon som helst inkomst och sedan är hon pipinett när det kommer till jobb. Jag säger att man får ta det jobbet som erbjuds.

Maria
2010-10-21 22:02
#72

Jag klarar inte av att se programmet längre. Jag blir rent ut sagt förbannad på alla "puckon"Skrikandes

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MariannE11
2010-10-21 22:13
#73

även fast jag åxå blir arg så tycker jag att det är bra för att man påminner sej om hur dumt det är att handla för pengar man inte har…tror det finns väldigt många puckon som tror att samhället fungerar på att ta mer o mer lån o sätta en stor snöboll i rullning,…

vad bra att det är 9… då ska jag nog hinna ner….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[sakring]
2010-10-22 00:14
#74

Det är inte verkilghetstroget. Hur kan hon få 4 månaders a-kassa retroaktivt utan att ha sökt arbete, för det finns inga som passar henne?

Hur kan hon gå till 4 banker och få krediter när hon har 0 i inkomst? Hon måste ha haft en inkomst tidigare som gjort att hon kunnat få dessa krediter.

Hon tog ett jobb men när de från Lyxfällan kom tillbaka så hade hon slutat och fått ett som var bättre betalt med de sa inte hur mycket och vilket jobbet var.

Jag tycker att detta avsnitt föreföll en aning fejkat måste jag säga.

Det visar sig också att hon har en blogg, jag försökte komma in på den men det gick inte just nu här är adressen.

http://vanita.myshowroom.se/

Tiana
2010-10-22 12:25
#75

Jag såg inte detta, somnade… Men visst låter det väldigt konstigt!

Sigriiid
2010-10-22 19:51
#76

#75 Avsnittet finns på tv3 play

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Annons:
[sakring]
2010-10-23 01:14
#77

Gå in på hemsidan till det senaste "offret".

MariannE11
2010-10-25 02:29
#78

jag kände nästan lite anna anka varning….Foten i munnen

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[sakring]
2010-11-04 21:23
#79

Det är Lyxfällan kl 21.00 på TV3 ikväll efter en veckas uppehåll.

elyse
2010-11-07 20:28
#80

#74 Såg henne i reklamen för ett nytt program om att bli bartender. Kanske var det "nya jobbet"? ^^

elyse
2010-11-07 20:38
#81

Jag tycker att det är tråkigt att människor inte verkar nöjda med det de har. Att sträva efter att leva Svensson-liv verkar inte vara något attraktivt längre. Heller inte att spara utan man ska ha prylar NU och helst i den lyxigaste versionen - mycket yta. Jag känner så många i min ålder (26) som verkar vara rädda för att bo i en trea, jobba heltid, handla möbler på IKEA, ha två barn och åka på semester en gång om året. Det är en väldigt hög levnadsstandard medelsvensson har i Sverige jämfört med de flesta andra länder i världen. Jag och min man har relativt dåliga löner, men lever bra och kan t.ex. spara ihop till en resa till Mexiko på några månader.

Kan TV-serier ha något med saken att göra? Tycker att alltför många verkar sträva efter (och tro att det är möjligt!) att leva som Carrie i Sex & The City eller de lyckade människorna i The Hills. Och det tragiska är att man verkar tycka att man är värd det, att det bara kommer att hända - utan att ha några som helst förutsättningar för det. En släkting till mig åkte till Hollywood och trodde på allvar att hon kunde bli skådis. Varför vill man hellre inte ta tag i sitt liv när man börjar närma sig 25 och egentligen inte har någon arbetslivserfarenhet att snacka om och ingen utbildning?

MichaelE
2010-11-08 03:06
#82

#82 det är bra fråga, varför eftersträva det man inte kan nå istället för att vara nöjd med det man har. Rikedom är inte alltid pengar eller dyra saker.

[sakring]
2010-11-17 12:45
Annons:
[sakring]
2010-11-18 21:23
#84

Lyxfällan ikväll torsdag 18/11 kl:21.00

rebelme
2010-11-18 22:25
#85

Parkeringböter på 1000 kr i månan!

lär man sig inte?

BMEXX
2010-11-18 22:43
#86

Neee klart man ska parkera på samma vanliga plats ;)

De jag reagera mest på är att hon lånar så mkt av sin pappa:S

// Pabblo

[sakring]
2010-11-18 23:16
#87

Att hon inte tänkt på att hyra ur stugan förstår jag inte. När vi hade hus i  Spanien så hade vi det uthyrt. Det betalade alla kostnader vi hade på huset samt vår semester där.

rebelme
2010-11-19 22:52
#88

#86 ja tror inte ja skulle låna ut så mycke till nån och han borde satt ner fotet.

#87 joo de måste ju va de smartaste att kunna göra så :)

[sakring]
2010-12-02 19:56
#89

Lyxfällan ikväll kl 21.00 samtidigt som PLUS.

[sakring]
2010-12-09 18:47
#90

Vill som vanligt bara påminna om Lyxfällan på TV3 kl:21.00 ikväll.

Annons:
[sakring]
2010-12-10 23:51
#91

För första gång i programmets historia, om jag förstod saken rätt, så lämnade de en medverkande utan att fått budgeten att gå ihopFörvånad.

[AlltIEtt]
2010-12-11 08:19
#92

sakring inlägg 90,

Tyvärr missa vi det i torsdags då vi var iväg, vet ni om det kommer i repris ?

MichaelE
2010-12-11 11:32
#93

#92 går att se på tv3 play (länken finns högst upp)

martdat
2010-12-11 13:55
#94

satt hela detta programmet o undrade varför hon inte börgade joba ijen,, så som hon schoppade o kan åka utomlands, så borde hon väll kunna sitta på konoret o jobba,,,…  visst att det finns orsaker som vi inte vet, men om cansersjuka o döende människor ska ut o jobba å undrar jag faktiskt,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

rebelme
2010-12-11 14:34
#95

#94 de undrar jag me.. nån som vet varför hon va sjukskriven?

[sakring]
2010-12-11 14:53
#96

#95 Nej det framgick inte, men det skulle förvåna mig om inte FK såg programmet också och började med att dra in sjukpenningen.

[sakring]
2010-12-17 15:45
#97

Såg på programmet igårkväll och jag måste säga att dummare människor får man leta efter. De köper ett hus som de ska renovera och som de belånar med upp till vad det ska kosta när de renoverat det. Vilken bank går med på det?

Sedan får hon ett arv på 350.000 och det ser de som en förbannelse för det gör att de kan fortsätta att leva som de gjort innan? Någon som förstår? Nä tänkte väl det, det gör inte jag heller.

De hade svårt för att tacka nej till en bra deal, även om de inte hade råd till den vilket gjorde att de satt med en en TV i 60tumsklassen som kostade 16.000 och som skulle vara betalad på två år fast utan ränta, det var den goda dealen.

Annons:
Halvdansken
2010-12-17 17:09
#98

Sen kan man ju också undra hur väldigt arbetslösa folk är. Det gick ju att fixa intervjuer i alla fall denna gången, och i andra program så har folk fått jobb.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MintyDreams
2010-12-20 16:56
#99

Jag tycker mer det borde kallas sago-fällan eller jobbfixar-fällan numera. Det är inte så lätt att få ett jobb idag. Men tydligen är det hur lätt som helst, hur kan vi ha någon arbetslöshet egentligen?

Och sen är det mycket som är 'otroligt'. Till exempel de med löneutmätning hos KFM, där de räknade med att när han jobbar mer: får mer lön får de ut massor av mer pengar i månaden. Men det får han ju inte eftersom de har utmätning på lönen, då kan ju bara KFM ta mer pengar.

Vilket iofs leder till en snabbare skuldfrihet, men i budgeten räknade de med dessa pengar och det är faktiskt helt fel och en rejäl glädjekalkyl.

[sakring]
2010-12-20 17:38
#100

#99 Nej de program jag sett på så har de först gjort upp med KFM och löst de skulder de har där så det stämmer inte. Jag tror inte någon av programledarna skulle göra det felet.

Däremot så är det naturligtvis lättare att få ett arbete när Skuldfällan ringer och säger att de håller på med ett program.

[sakring]
2011-08-05 20:23
#101

I veckan nu som var så såg jag ett avsnitt av den Amerikanska varianten av Lyxfällan. Lite annorluda vill jag lova. Hon var hemmafru och paret hade två barn. Hon fick räkna på vad det skulle kosta henne att gå tillbaka till ett jobb igen. Det visade sig att de skulle få en tusenlapp mer i månaden.

Så mycket kostade nämligen barnormsorgen.

MichaelE
2011-08-05 21:06
#102

#101 Vad heter den Amerikanska versionen?

[sakring]
2011-08-06 10:16
#103

#102 Det är den Kanadensiska upptäckte jag och den heter i "I nöd och skuld" på svenska. Den går på tisdagar kl 15.00 på TV4.

MichaelE
2011-08-06 11:43
#104

#103 Okej, får kolla upp det någon gång.

Annons:
[sakring]
2011-09-09 12:48
#105

Glömde tyvärr att påminna här att Lyxfällan började igår. En kille som vunnit på Triss och som var spelmissbrukare.

Repris i morgon 17.55 på TV3.

[sakring]
2011-09-15 17:00
#106

Hej, jag vill påminnaa om Lyxfällan som sänds ikväll i TV3 kl 21.00. Det handlar om en trebarnsfamilj som märker sina räkningar med så småningom och snart men de blir aldrig betalda och så hamnar de hos kronofogden men fortsätter att konsumera.

MichaelE
2011-09-16 23:52
#107

#105 Hur han hamnade där han hamnade förstår jag inte. Kan inte förstå hur man resonerar när man har massor på banken + lön + 10 000 skattefritt i månaden och ändå hamna hos kronofogden!

Hawknestgrove
2011-09-18 11:59
#108

Ofattbart, men ändå inte. Har en sån i min närhet också… OCh minsann, han är såååå duktig på att sköta ekonomin. Tjänar bra, har pengar på banken, men betala räkningar? JAg har frågat honom många gånger, hur mycket han ödar bort på avgifter till inkassobolag för försenade räkningar. Då blir han arg!!! Så fruktansvärt onödigt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MichaelE
2011-09-19 02:25
#109

#108 Absolut.

Denna tråd börjar närma sig 150 och jag kommer då låsa denna och skapa en ny tråd då det börjar bli segt att ladda trådar som är för långa.

Hawknestgrove
2011-09-19 12:28
#110

Det var ett bra tips!!! Det ska jag ta fasta på!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[sakring]
2011-09-22 20:08
#111

Vill bara passa på och slå ett slag för Lyxfällan kl 21.00 på TV i ikväll.

Annons:
[sakring]
2011-10-01 12:47
#112

Har varit bortrest ett par dagar och såg på Lyxfällan i morse. Det är inte möjligt att man bara kan handla på det sätt som dessa två gjorde. Vad tänker de på?

[sakring]
2011-10-06 11:22
#113

Vill bara slå ett slag för Lyxfällan på TV3 ikväll kl 21.00.

[sakring]
2011-10-06 23:05
#114

Var det någon som såg kvällens avsnitt? 4 barn med föräldrar som konsumerat ihop en skuld på 1 miljoner utan att de ägde något.

Ibland undrar man vad folk använder huvudet till? Det var inte så att de hade låga inkomster men de hade kreditkort som de använde flitigt.

Maria
2011-10-07 08:50
#115

Jag klarar fortfarande inte att se lyxfällan. Har sett delar och jag blir så FÖRBANNAD.Skrikandes

Dessutom blir jag helt förskräckt av att det finns så korkade människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[sakring]
2011-10-07 13:05
#116

Min man klarar inte heller av att se programmet. Han sitter hela tiden och viskar, förmyndare, förmyndare, för de deltagande.

Maria
2011-10-07 14:47
#117

#116 Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[sakring]
2011-10-13 12:21
#118

Vill slå ett slag för Lyxfällan som är på TV3 ikväll kl 21.00.

Annons:
[sakring]
2011-10-13 22:03
#119

Ja, jag vet inte vad jag ska säga? Två unga människor som inte kan handskas med pengar. Han hade fått ett lån på 100.000 för att köpa en bil men var i Amsterdam när pengarna kom in på kontot och spenderade dem där istället.

MichaelE
2011-10-14 20:53
#120

Då var tråden uppe i 120 inlägg. Kommer starta en ny tråd för att det ska vara lättare att följa den samt att den laddas snabbare.

Nya tråden

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: