Annons:
Etikett01-ekonominyheter
Läst 3049 ggr
[Moa-]
7/13/12, 1:17 PM

Rätten till heltidsarbete…

Skall ställas mot arbetsgivarens arbetsledningsrätt, vilket bör då väga tyngst? Enligt LAS skall idag rätten till utökad arbetstid prioriteras framför nyanställningar, dock har praxis från arbetsdomstolen mer och mer gått mot en förstärkning av arbetsgivarens arbetsledningsrätt, vilket leder till att fler och fler arbetar deltid mot sin vilja.

Läs med i artikeln i DN

Annons:
smartatjejenmaria1980
9/28/17, 2:03 PM
#1

Det är ju helt galet. Den som vill jobba heltid ska ju få göra det, och den som vill jobba deltid bör ju få göra det.

Åsa S
9/28/17, 9:55 PM
#2

Det finns ju branscher där arbetsbelastningen varierar kraftigt under dagen vi har rätt dött på dagen och då behövs få anställda men på eftermiddagen och kvällen + lördag eftermiddag då alla kunder kommer så behöver vi vara många fler för att kunna ha många kassor öppna så då har vi studenter som kommer in som inte jobbar heltid. Det finns bara möjlighet för några heltider sedan blir det deltider annars skulle inte verksamheten gå ihop med den budget man har. Skulle vi låta alla som vill gå upp på heltid istället för att ta in en ny student när nån slutar och inte titta på verksamheten skulle vi då såsmåningom vara tvungna ha fler som jobbar när det är lite att göra på dagen och ha färre anställda på kvällen med väldigt långa kassaköer som resultat. Vi har ibland slussning in redan idag vid vissa extrema toppar under året men det finns nog möjlighet låta kön gå flera hundra meter utanför byggnaden med. 

För de anställda som vill lära sig och ta mer ansvar för driften finns det dock goda chanser till större kontrakt när större tjänster läggs ut det finns rätt många butiker i stockholmstrakten som ibland vill ha  ledningsgruppspersonal och liknande. Jag gick in på 5% och några år senare hade jag 80% genom att byta butiker (har blivit erbjuden heltid men valt jobba 80% i dagsläget ofta jobbar jag dock lite mer för det är ju alltid nån som blir sjuk eller behöver vara ledig))

Halvdansken
10/1/17, 1:37 PM
#3

Intressant diskussion, som jag vill vända på - vad med rätten till deltid?

Min man och jag har båda fått lov att gå ner på 70%, och när jag berättar det för mina kompisar (vi närmar oss alla pensionsåldern, vi är 55+) så vill många göra detsamma, men får inte lov. 

Som #1 säger - ska man inte ha rätt till båda?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

smartatjejenmaria1980
10/5/17, 3:04 PM
#4

Jo, jag tycker det. Men oftar handlar det om att man måste omskola sig elelr byta bransch, för som du säger verkar det ibland omöjligt på vissa jobb.

Siggebus
11/29/17, 12:38 PM
#5

Jag jobbar i hemvården och där har det ju funnits många deltider - många av dem så pass små att man inte kan försörja sig på det utan måste ha en partner med lite större plånbok. Nu har vi alla fall sedan en tid tillbaka infört "önskad sysselsättningsgrad" i vår kommun. Det innebär att ALLA i grunden har 100% men får en gång om året välja om man vill gå ner. Jag valde först 90% (hade 80 innan) men har nu valt om till 85%
Jag har fortfarande 100 i grunden men det heter då att man tar tjänstledigt de procenten man minskar med.
För min del är jag väldigt nöjd med detta - och att det man väljer inte är hugget i sten utan man kan välja om. De som har småbarn gillar också att de kan välja lite mindre och sedan öka på om de vill.

Upp till toppen
Annons: