Annons:
Etikett01-ekonominyheter
Läst 4350 ggr
[Moa-]
2012-07-22 20:23

Bankbedrägerier online - Samlad tråd

Numera känns det som vardagsmat att det larmas om bedrägeriförsök gentemot banker där bedragarna hänvisar till en "speglad" hemsida eller på annat sätt försöker komma över kundernas bankinformation.

Senast idag skrev Aftonbladet om att det cirkulerar mail som uppges vara från Swedbank.

Har du varit drabbat/fått något liknande mail?

Är Swedbank mer utsatt för detta än övriga banker, i sådana fall varför?

Tillägg: Istället för att skapa en tråd för varje bluff de försöker mer så får detta bli den samlade tråden för bluffmail.

Annons:
fidojunior
2012-07-26 21:50
#1

Jag fick ett mail från "Swedbank" tidigare i år, gick inte på det då det bl.a. var dålig svenska och i mailet stod det någonting om internetbanken och jag hade då inte internetbank. :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Moa-]
2012-07-27 07:55
#2

Okej, om du inte ens har internetbank blir det ju lite svårt att stjäla inläggningsuppgifterna till denna. =P

Ytterligare en fråga, är det någon som fått "fiskemail" från en bank som de ej har någon kontakt med överhuvudtaget?

[Moa-]
2012-10-14 10:06
#3

Återigen har Swedbank stått som avsändare för diverse bluffmail. Jag undrar fortfarande om det går att få några uppgifter på detta sätt år 2012, har vi ej fått nog med varningar kring detta tidigare?

Tittar man på bilden i artikeln på mailet så undrar jag vem som är så oinsatt att man ens överväger att klicka på länken?

Länk till Aftonbladets artikel i vanligt ordning.

Siggebus
2012-10-20 07:30
#4

Jag fick förra veckan mail från "Skandinaviska Enskilda Banken". Satte namnet inom situationstecken eftersom det givetvis INTE var från dem! Glad

Mailet såg väldigt äkta ut och de ville att jag skulle verifiera mitt konto genom att skriva in mitt kortnummer, kortkod samt lösenord!

Min första tanke var att "HUR i helvete kan de vara så korkade att de tror jag verkligen skulle följa deras anvisningar"??

Men sen funderade jag lite…det är ju egentligen inte konstigt att de försöker OCH de är nog inte så korkade egentligen!

För man läser ju faktiskt lite då och då om folk som går på bluffen och verkligen svarar sanningsenligt på dessa bluffmail!

Fast jag fattar då inte hur man kan gå på det? Obestämd

[Moa-]
2012-10-20 11:18
#5

Nej, men det handlar kanske en del om hur insatt man är och har kännedom om både nyhetsflöde och IT-världen… Många i den äldre generationen har fortfarande inte koll på det med virus och liknande. Krävs två typer av kunskap är det troligen lättare att en slinker undan och personen blir ett möjligt mål…

[Moa-]
2012-10-23 22:01
#6

Aftonbladet som är en evig källa till detta har åter gått ut med varningar och råd för att förebygga risken för bedrägerier…

Återigen är det Swedbank som denna gång ej vill ersättas en kund som enligt uppgift blivit av med pengar, dock är jag denna gång något skeptisk faktiskt, det framkommer ej hur bedrägeriet faktiskt har gått till?

Annons:
Upp till toppen
Annons: