Annons:
Etikett01-ekonominyheter
Läst 6578 ggr
[Moa-]
9/4/12, 6:15 PM

SJ:s straffavgifter för att ej ha förköpt biljett

SJ har gått ut med att de ej skall ha biljettförsäljning ombord på tågen längre efter 15 november. På snabbtåg kommer det att kosta 1900 kr att ej ha förköpt en biljett, på de övriga tågen blir avgiften 1200 kr.

  • Vad anser ni om dessa belopp?
  • Hur tror ni att detta kommer att drabba de äldre (eller andra grupper utan/ovana med mobiltelefon)?

Artikel i Aftonbladet

Annons:
[Moa-]
9/4/12, 6:19 PM
#1

Jag anser att det är extremt höga avgifter i förhållande till mycket annat i vårt samhälle, men samtidigt är det väldigt dyrt att åka tåg idag, och det är antagligen med den utgångspunkten som avgifterna räknats fram.

Däremot anser jag att det utan tvekan kommer att förstöra för Sverige som turistland. Än värre drabba äldre och yngre utan fungerande smartphones och konto-/kreditkort.

Skall de ha kvar personalen på tågen så som det låter av artikeln kan det ej vara en stor kostnad att tillåta biljettförsäljning ombord. (Eller lösa det som Östgötatrafiken, du som resenär får söka upp personalen i mitten av tåget för biljettköp.)

Halvdansken
9/5/12, 11:13 AM
#2

Jag vet knappt hur man åker  kollektivtrafik i Sverige längre. I Malmö kan man inte ens köpa biljett på bussarna, där ska man också ha SMS-biljett eller nåt resekort eller nåt. Undrar också hur turisterna gör.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
9/5/12, 11:27 AM
#3

SJ;s lösning skall inte ens tillåta SMS-biljetter vad jag har förstått, utan du måste ha en mobil med internetuppkoppling samt ett konto-/kreditkort för att du skall kunna köpa biljett den vägen. Med andra ord långt mer krävande än SMS-biljetten som vi har i Östergötland.

Nej, skall de ha personal ombord på tågen bör det vara möjligt att köpa biljett ombord, utan extraavgift enligt mig. Detta fungerar på Tåg i Bergslagen och Tåg i Mälardalen, varför skall det vara omöjligt för SJ?

[sakring]
9/5/12, 1:25 PM
#4

Det gäller att komma i god tid och hoppas på att biljettauotomaten fungerar för någon personal att köpa av finns det då inte.

MichaelE
9/5/12, 2:36 PM
#5

SJ är en av den svenska regeringens absolut största politiska misstag - järnväg samt all trafik ska vara statligt, punkt!

SJ är ett praktexempel på hur dålig service ett företag kan ge till sina kunder.

Först - deras hemska telefonväntetider, som dessutom för betala en ordentlig slant för och när man väl kommer fram för man någon grinig okunnig idiot i andra änden som inte alls är tillsmötesgående alls och ber en att vänta en liten stund för att dne ska kolla upp det man frågar om och medan tystnaden blir olidlig samtidigt som minuttaxan tickar på så avbryts samtalet. Alltihopa tar ungefär en halvtimme och man har fortfarande inte fått något svar på sitt ärende.

För det andra - deras information om tågen, är försenade eller ej och om tågen ens kommer, är alltid urkass.  Antingen finns det ingen information förrän i sista sekund eller så stämmer den inte.

För det tredje - bestraffningen att gå på ett tåg utan en biljett ska stå en dyrt. Varför? Detta skapar bara sämre service mot kunderna. För er som tar tåg, ta bussen elelr flyget istället. Eller varför inte samåk med andra?

SJ kommer alltid vara ett politiskt skämt tills den dagen staten köper tillbaka alltihopa. Titta på Storbritannien, de gjorde samma misstag innan oss och fick stå sitt kast och köpa tillbaka alltihopa.

Min önskan är att staten snart gör det, annars kommer SJ förr eller senare gå omkull och vi har ingen järnvägstrafik alls.

[Moa-]
9/5/12, 4:11 PM
#6

sakring; på mindre ortet finns ingen biljettautomat att köpa från. Förhoppningsvis har de väl tänkt bygga ut (eller så har de gjort det den senast tiden).

MichaelE; SJ är åt skogen så långt är vi överens! Dock anser jag att Tåg i Mälardalen och Tåg i Bergslagen är lyckade, de är både hjälpsamma och brukar vara bättre på att hålla tiderna. Priserna kan väl dock diskuteras.

Dock anser jag att det skall finnas statliga funktioner rent ideologiskt, både apotek, telefoni och IT, järnväg och andra viktiga funktioner.

Märkligt dock att i ett stort land som Kina fungerar tågen klockrent, vänthallar som ser mest ut som flygplatser, men olika gater och tåg som går på minuten med elektronisk kontroll. Varför kan inte Sverige med betydligt mindre trafik och mindre krav på samordning få det att fungera? Min föreläsare (i logistik, komiskt nog) förklarade att han var 45 minuter sen med att hans snabbtåg från Stockholm hade fastnat bakom ett regionaltåg och därför ej kunde köra i full hastighet… Snacka om bristande samordning!

Annons:
MichaelE
9/5/12, 4:55 PM
#7

Eller varför inte titta på tågen i Sibirien? De kör fullt ös vid snö och kastar snön 10-20 meter ifrån rälsen! Men det går inte i Sverige, inte idag - men för tjugo år sen, då gick det. Vi går bakåt i utvecklingen!

[Moa-]
9/5/12, 5:03 PM
#8

Ja, att köpa in tåg från södra Europa som inte kunde hantera löv på rälsen var ju också ett smart drag… =P När går våra tåg bra? Sommaren orsakar solkurvor, hösten blöta hala löv och vintern is och snö… Våren kanske vi kan åka tåg på? Flört

[sakring]
9/5/12, 8:30 PM
#9

SJ är fortfarande statligt dock i bolagsform. Det ändrades 2000.

http://sv.wikipedia.org/wiki/SJ

Scrog
9/5/12, 8:47 PM
#10

#5 Kan bara konstatera att när jag åkte mycket tåg som student i slutet av 80-talet och början av 90-talet så fungerade SJ och speciellt biljettbokning riktigt kasst redan då.

Sen kan jag bara hålla med om att det är som ett skämt idag. Både prissättning och service är helt kass. Det är t.ex. omöjligt att försöka göra en prisjämförelse mellan tåg och andra färdstätt eftersom det pris du får vid ett givet tillfälle gäller enbart vid det tillfället och dagen efter kan priset vara ett helt annat.

Den nya regeln med straffavgift på tågen är också ett skämt. Har själv varit med om att inte kunnat köpa biljett i automaten på stationen pga att den strulade och tog 5+ min. per köp. Blev då tvingad att köpa biljett på tåget och fick i princip en utskällning av konduktören och fick betala straffavgift. Med de nya reglerna innebär det att det blir billigare att ta en taxi än att hoppa på tåget i ett sånt läge, smart!

MichaelE
9/6/12, 12:30 AM
#11

#9 SJ ägs av Regeringskansliet och bedrivs som ett aktiebolag - dvs i vinstsyfte. I ren statlig form är det positivt ifall ett bolag går med vinst, men det är inte ett tvång.

SJ AB registrerades 1978 men blev inte avknoppad från staten förrän år 2001.

Upp till toppen
Annons: