Annons:
Etikett03-familj
Läst 3625 ggr
pistenbully
2013-01-06 21:35

hjälpa anhöriga?

Min mor och yngre syster bor tillsammans, båda myndiga, och utan att vara så insatt i deras ekonomi så vet jag att dom har stora bekymmer och detta tynger mig. Har hittat räkningar som är påväg till inkasso och har även hört när de betalar räkningar att de ska betala både det ena och det andra lånet. Jag rotar absolut inte i deras papper, men räkningen låg öppet på bordet när jag hälsade på. Då jag vet om deras sits så köpte jag mat åt dom i julklapp, de har redan en massa prylar, pengarna skulle de lägga på skräp. Vad kan jag som anhörig göra för att hjälpa till? Finns det någon form av ekonomisk rådgivning som man kan köpa till, någon som kan se över deras ekonomi och ge dom råd om hur de ska göra för att få ordning på detta?

Annons:
[Moa-]
2013-01-06 22:15
#1

Kommunen skall erbjuda kostnadsfri skuldrådgivning, så ring kommunens växel och be dem koppla dig rätt.

Dock skall du lyfta detta ämne med en stor försiktighet då det ofta är ett mycket känsligt ämne.

Lycka till!

pistenbully
2013-01-07 06:38
#2

#1 tack för ditt svar. Självklart lägger jag fram detta snyggt, varje gång jag ifrågasätter varför de aldrig har några pengar när det gäller att besöka mig (de bör långt bort och förväntar sig att jag ska ha råd att åka ner till dom varje helg medans dom knappt kommer till mig 1 gång i halvåret, inte för på min födelsedag) men att dom kan sitta och åka bil som tokar till andra ställen så säger de snabbt att de inte tänker sluta röka och blir skitförbannade :-( Ingen har riktigt fattat det där med prioriteringar och de bränner pengarna så snart de fått dom. Jag ska ringa deras kommun och höra.

[Moa-]
2013-01-07 08:08
#3

Låter lite grann som om du och de är mer oense om deras prioriteringar än om att de faktiskt har problem med sin ekonomi.

Tyvärr så är det så att vuxna människor har rätt att välja sina egna prioriteringar. Det kan finnas flera anledningar till att de ej vill åka till dig, det kan både vara en ekonomisk fråga eller en fråga om att du eventuellt bor mycket trängre.

Vidare ser jag inte rikligt varför du vill att de skall åka till dig frekvent? Eller varför du skall åka hem till dem varje helg? (Det står inget om din ålder på din personliga sida.)

pistenbully
2013-01-07 09:18
#4

#3 jag brukar inte tala om för dom vad jag tycker om deras prioriteringar, utan när de klagar på att det inte finns pengar brukar jag säga "det är en prioriteringsfråga", och som sagt så går det inte att nämna något om pengar för dom då de snabbt säger att de inte ska sluta röka och blir arga. De borde väl ha uppenbara problem med ekonomin när räkningar är påväg till inkasso? Kan även nämna att mor inte är betrodd att ha kontokort utav banken då hon handlat för mer pengar än vad hon har alldeles för många gånger. Jag bor i hus tillsammans med min sambo och hon och syster bor i lägenhet, plats finns hos oss, vilket inte finns hos dom! Inget säger att de måste vara här frekvent, men de tycker att det är självklart att jag ska åka till dom ofta. Jag är 25 år, om det har någon större betydelse?

pistenbully
2013-01-07 09:30
#5

Detta handlar inte om att dom ska kunna åka till mig, utan att jag vill hjälpa dom så att dom inte hamnar hos kronofogden och får en massa ekonomiska problem.

[Moa-]
2013-01-08 08:00
#6

Att enstaka fakturor kommer med en påminnelse från ett inkassobolag är inte i sig ett säkert bevis på att personerna i fråga har dålig ekonomi. Det kan antyda det, men det är ej säkert.

Kontokort, att lyckas övertrassera dessa nämnvärt verkar långsökt, debitkort säger som regel till när det ej finns täckning på kontot. Det enda jag vet är Swedbank som tillåtet bankomatuttag på 100 kr om du har några kronor på kontot, även om det är under 100 kr.

"Självklart lägger jag fram detta snyggt, varje gång jag ifrågasätter varför de aldrig har några pengar när det gäller att besöka mig (de bör långt bort och förväntar sig att jag ska ha råd att åka ner till dom varje helg medans dom knappt kommer till mig 1 gång i halvåret, inte för på min födelsedag)" Om du är 25 år och har sambo och hus förstår jag ej varför du skulle åka hem till din mamma och syster varje helg?

Att din mamma och syster röker är ett val som de har gjort, för många är det mycket svårt att sluta och utan motivation i stort sett omöjligt, så vill de som vuxna människor röka så anser jag inte att det är något som du bör lägga dig i. Upprepat tjat och ständig återkoppling till detta kan jag förstå skapar viss irritation. Den dagen de faktiskt vill sluta så är det ju toppen om du orkar vara ett stöd.

Om de de facto har problem kan de ringa skuldrådgivningen för att få hjälp, men att de ej sköter sin ekonomi så som du skulle önska är ej samma sak som att de har problem.

Annons:
pistenbully
2013-01-08 18:19
#7

#6 jag vet inte hur det är med kontoutdrag, däremot kan man tanka bilen med kortet så att det skenar iväg. Detta vet jag utav egen erfarenhet. Jag brukar inte prata med dom om deras rökning, tjänar inget till. Jag har inget sagt om att det tjatas och återkopplas till detta? Om de sitter och beklagar sig om sin ekonomi och jag säger att det är en prioriteringsfråga (vad ska man egentligen säga?) och får till svar att de inte tänker sluta röka så va det dom själva som lägger fram detta som en ekonomisk bov? Något de ej har råd med? Något som folk säkert säger till dom och som dom inte vill höra igen? Jag vet faktiskt inte varför min mor och syster vill att jag konstant ska åka till dom. Måste man sluta sakna och tycka om varandra bara för att man blivit myndig? För att man inte längre bor ihop? De får sköta sin ekonomi precis som de vill, göra vad de vill och handla vad de vill. Jaghar inget sagt att de måste sköta sin ekonomi efter mitt tycke, jag är OROLIG att de ska få problem utav detta.

[Moa-]
2013-01-08 20:57
#8

Vill du hjälpa din familj så är steg 1 att låta dem leva sitt liv och göra sina egna val och prioriteringar.

Har de faktiska problem, så försök på ett sakligt sätt få dem att inse detta och påtala att det finns hjälp att få för att strukturera upp ekonomin.

Vill de ej ha hjälp, anser de ej att de har ett problem, så finns det inte mycket att göra. Det går ej att tvinga människor att ändra ett beteende som de ej vill ändra.

Upp till toppen
Annons: