Annons:
Etikett03-familj
Läst 5700 ggr
[Moa-]
2013-04-04 21:44

Tonårsbossen - Någon som sett?

TV3 har startat en ny serie med namnet Tonårsbossen, som i korthet går ut på att ge en tonåring kontrollen över familjens ekonomi under en månad.

Detta skall dels lära tonåringen värdet av pengar, men även se hur pass "ansvarsfull" valda tonåring är.

Om någon vill se programmet i efterhand så finns det här.

Vad tycker ni om programmet och programidén?

Annons:
martdat
2013-04-06 18:30
#1

såg inte och har inget intresse alls av det . inget koncept som tilltalar mig alls.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Moa-]
2013-04-06 18:37
#2

Nej, märklig programsatsning måste jag säga, hade projektet pågått en längre period hade det kanske kunnat vara intressant, men en månad gör det hela ologiskt… Det går att leva på havregrynsgröt utan problem en månad så vad syftet är kan jag inte se.

martdat
2013-04-06 18:48
#3

inte jag heller. förutom att hon förstör föräldrarnas ekonomi då, o det verkar ju poängläst…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Moa-]
2013-04-06 18:51
#4

Tror inte att det är föräldrarnas pengar i verkligheten (enligt diverse källor skall allt även vara utifrån manus, det är dock inget jag vet säkert).

Hade jag fått tror att det nu var 44 000 kr att göra vad jag ville med i en månad, självklart skulle mat nedprioriteras under denna enda månad på samma sätt som mycket annat, däremot saker jag fick ha kvar efter månaden skulle definitivt införskaffats.

martdat
2013-04-06 18:55
#5

hahha inte ens deras pengar . ja där sjönk ju poängen ännu mer :)😜

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Moa-]
2013-04-06 19:04
#6

Nej, vem skulle riskera det? Sedan om du kollar reklamintäkterna som programmet ger så är just den kostnaden en liten del av budgeten kan jag tänka mig. (Dock ej helt säker då TV3 själva ej går ut med detta, men det är rykten som florerar på många platser.)

Annons:
martdat
2013-04-06 19:34
#7

men tonåringen lär ju inte va lika oansvarig om det e hennes föräldrars egna pengar . vet hon att det är produktionens så tro fasiken hon passar på att shoppa,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Moa-]
2013-04-06 19:40
#8

Däremot har du i vanliga fall 2000 kr/månad (+ ytterligare "bidrag" lät det som) och sedan får prioritera fritt, klart att du prioriterar det du själv får behålla, som denna tjej köpte en jacka för 4500 kr bland annat…

Den aktuella flickan skrev några avslöjande blogginlägg tidigare, som numera är borta, vilket kan antyda att produktionen inte var allt för glad över vad som skrevs. Återigen vill jag påpeka att detta är indicier och inte några objektiva fakta.

martdat
2013-04-06 19:47
#9

ja men jag röstar på dina indicier. låter logiskt

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

tlover
2013-04-07 07:06
#10

Jag tycker ändå det var kul att se bara för att se (jag brukar inte lära mig nått av lyxfällan heller så sånt ser jag i alla fall bara för att det är kul)

Däremot kom jag fram till att om jag varit 15 (innan jag flyttade hemifrån alltså, när man flyttat hemifrån blir det ju annars) och fick familjens inkomst skulle det vara ett tråkigt avsnitt. Jag har aldrig gillat kläder eller att shoppa (det som alla tonåringar älskar enligt dom) Jag satt mest och skrev/läste dikter, läste böcker, surfade eller liknande.

Däremot skulle jag säkert missa vissa räkningar eftersom jag inte skulle bry mig s starkt att jag hade fått dom pengarna.

l'm back

[Moa-]
2013-04-07 10:47
#11

tlover; men du hade kanske prioriterat införskaffa familjen ett större litteraturutbud? Snabbare internetuppkoppling? En ny dator? Andra skulle köpa saker till djur, vissa skulle säkert IRL hitta "Tysklandsskåpbilen" (tvekar dock på att detta skulle visas på TV =P)…

Jag hade troligen prioriterat på samma sätt idag som när jag var yngre, dock en risk att jag hade velat visa att jag faktiskt kunde och därför skött allt exemplariskt, för att inte framstå som en dum bimbo i TV. 

Ge mig 45 000 kr och ingen drabbas av det, självfallet kan jag spendera pengarna utan några problem… =P

tlover
2013-04-07 10:53
#12

nej jag var nöjd med böckerna jag hade, för att läsa poesi behöver man inte snabbt internet etc etc, jag skulle nog vara väldigt sparsam, men somsagt den största risken skulle väl vara att man hade kvar alla pengar i slutet av månaden men det var tomt i skåpen och räkningarna inte var betalda och det vet jag inte om det är så bra heller men det skulle nog vara ganska tråkigt att se på. (hr aldrig gillat att lägga pengar på mig själv min man måste ju tvinga mig att köpa saker åt bara mig några gånger om året)

l'm back

[Moa-]
2013-04-07 10:58
#13

tlover; du kan inte spendera på lyxig mat och ett gott vin heller? Alla brukar ha något som man finner värt att prioritera och spendera på "poesinördar" kan söka förstahandsutgåvor av klassiska verk? Hitta en dyr poesikurs med någon välrenommerad lärare?

Annars håller jag med din man, ibland måste man prioritera sig själv. Däremot köper jag sällan saker bara för sakens skull och överanalyserar ofta köp och beställningar, men vill man ha något så bör man se om det är möjligt att unna sig det… =)

Annons:
tlover
2013-04-07 11:16
#14

nä som jag var då skulle jag nog inte köpa lyxigmat alkohol kan man ju inte köpa som 15:åring och jag skulle inte köpt det heller. Jag dricker inte och har aldrig druckit alkohol om man bara skulle se till vad jag tycker så skulle alkohol vara totalförbjudet för konsumtion. det skulle endast få användas i tex sjukvård och så tyckte jag då också.

jag skulle inte köpa nån förstautgåva (varför), poesikurser finns inte i närheten och jag skulle inte orka åka på nått sånt etc etc

som sagt det farliga med om jag skulle ha getts familjens inkomster vid 15 skulle vara att skåpen skulle vara tomma och räkningarna inte betalade (hade jag däremot haft nån som påmint mig skulle nog räkningarna vara betalda däremot och kanske billig mat (typ helvegansk på bönor och lök) skulle väl kanske köpts in för att få tyst på dom hungriga som skulle klaga)

l'm back

[Moa-]
2013-04-07 11:24
#15

Nej, tänkte mer om du idag skulle prioritera något.

Lever du lika spartanskt som det låter i denna tråd rent generellt? Eller är detta en ren återblick på dig som 15-åring?

tlover
2013-04-07 11:38
#16

jag tänker mest på mig som 15:åring nu skulle jag ju betala räkningar och köpa (billig främst vegansk tex bönor, lök, vitkål) mat.

jag köper ibland te (är tenörd) men det är då teerna som min man dricker håller på att ta slut då köper jag till mig själv också. godis köper man väl ibland också (typ var-varannan vecka), nån gång (på typ marknad) kan jag köpa begagnade fantomen och så preminunerar jag på fantomen

kläder köper jag extremt sällan (kanske för 500 kr/år) och då bara om jag behöver nått inte för att följa mode eller liknande.

Garn och annat hobbymaterial har jag ärvt från farmor för ex antal år framåt eller gör själv. saker till djuren gör vi helldre själv istället för att köpa (tex fick katten nyss ett slott i pappkartonger som är tusen gånger bättre än köpta kattslott).

men några gånger/år brukar min man tvinga mig att köpa tegrejjer, böcker el dyl.

Jag tycker inte man behöver köpa saker för att vara lycklig, särskilt eftersom att köpa saker är obehagligt

l'm back

[Moa-]
2013-04-07 11:53
#17

tlover; kläder för 500 kr/år? En vinterjacka kostar ju som regel den summan trefalt? Jag är inte sen som shoppar kläder hejdlöst på något sätt, men för 500 kr/år hade jag inte klarat mig. Förbrukningsvaror kostar troligen mer än den summan enligt mig… Underkläder håller inte i all evighet, sedan slits även andra kläder, eller hur gör du för att få saker att hålla? (Jag blir lite fascinerad av hur man kan hålla nere kostnaderna så extremt.) 

Ja, katterna har jag nog aldrig köpt saker till, de bor på landet så de mår bättre av verkligheten tror jag… Däremot många som håller på med katter har extremt dyra försäkringar till dessa och andra löpande kostnader…

Tenörd, innebär det är något du spenderar pengar på eller att du uppskattar ett gott te?

Nej, jag tror inte att man blir lycklig av konsumtionen som sådan, däremot skulle jag inte vilja påstå att det är obehagligt att handla saker, har du alltid upplevt det så? Är det en etisk ståndpunkt eller en känsla som växt fram?

tlover
2013-04-07 12:07
#18

Min syster är typ min motsatta så hon kommer med en full låda 2-3 gånger om året som jag får välja och vraka i så jag har väl 5 olika vinterjackor. Vill jag ha nån annan sort köper man på second hand (där "tål" jag att handla bättre) och lagårdskläder köper jag på militärt överskott där är det tåligt och billigt.

Och så såklart lagar man ju kläder som går sönder och hängtorkar annars skulle det ju gå massor av kläder.

katten är igentligen inte vår utan min syster men hon är inte försäkrad, hon är inte så riskig (tex är hon redan kastrerad) så  hon har ingen försäkring (vi har sparande att ta av utifall att)

Jag kan ganska mycket om te jämfört med gemene man (föreläser på amatörnivå då och då tex) sen njuter jag av te av bra kvalite.

det positiva med att köpa bra kvalite av teet är att man inte behöver dricka lika stor mängd innan jag är "nöjd"

sen har jag massa tegrejjer också men dom flesta har jag fått eller så har min man tvingat mig att köpa nått för att jag har gått och kollat på den grejjen i flera år.

Jag har väl aldrig haft ett behov att handla saker (som andra verkar ha) men det är snarare sen jag flyttade ihop med min man som jag ogillar att köpa saker bara till mig, jag prioriterar helldre han.

men det posetiva med det är ju att tex senaste gången vi var tvungen att gå på soc kände vi oss rika 😉(var några år sen nu men vi lever lyxliv med 10 000/månad tillsammans)

edit: och så får jag dåligt samvete om jag gör "miljövidriga" saker och överdriven konsumtion hör ju dit)

l'm back

[Moa-]
2013-04-07 12:31
#19

Okej, ja, köper någon annan indirekt saker till en så blir det ju en annan sak, då går det ju att klara sig, däremot underkläder och dylikt skulle nog ändå komma upp i 500 kr utan problem, och det vill jag inte ha begagnat…

Hängtorkade kläder fungerar inte för mig, kläderna bli obekväma enligt mig… (Sedan har jag ingen yta att torka dem på för tillfället oavsett.)

Roligt att du har ett intresse och kan sprida kunskap i alla fall! Min bror fick kinesiskt te i gåva av en väns familj därnere, så vi drack te från dryga 1000 kronors klassen, tyvärr hjälpte inte det, vår familj ogillar grönt te oavsett prisklass…  =P 

Överdriven konsumtion och konsumtion är två skilda saker enligt mig…

tlover
2013-04-07 12:41
#20

underkläder skulle jag inte köpa begagnat heller men det har inte varit aktuellt i några år nu så även om man snittar kostnaden så skulle den inte bli hög (jag hade väl ett överskott sen förr och så slits dom ju inte så mkt heller).

ja mat köper vi ju tex men vi försöker ju odla så mycket som möjligt så om några år kanske vi inte behöver köpa det heller 😉 (skämtar, vi har inte plats eller möjlighet att odla säd, oljeväxter m.m så lite sånt kommer vi nog alltid att köpa men med mkt potatis behöver man ju inte så mkt säd heller) snittar man maten ligger vi väl på 1500-2000/mån tillsammans än. sen köper vi ju el (annars skulle jag ju inte kunna skriva här) m.m men såklart försöker man dra ner på det så mkt som möjligt också.

Men ja vissa saker måste man ju köpa men då köper vi begagnat helst (förutom att det är billigare så är det ju mer miljövänligt) eller fixar själv eller lagar det man har.

Livet blir ju också så mycket enklare utan massa skit.

l'm back

Annons:
Halvdansken
2013-04-08 11:01
#21

Det har gått i dansk TV också, ganska tråkigt tyckte jag.

Dock har jag läst att det är familjens pengar, men det är ju inte säkert att det är sant.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
2013-04-10 08:15
#22

Moa min vinterjacka kostade ca 300kr väldigt varm och funktionell köpte den för ett par år sedan då jag var fattig student och jagade reapriser överallt. Jackan såldes ut framåt mars-april efter vintern och hade kostat 1000kr (Team sportia) så jo man kan klara sig med liten klädkostnad ifall man inte har så stora krav på märken och mode. Nu har jag bättre ekonomi men jag shoppar fortfarande kläder och dyl på stadsmissionen för ofta hittar man roligare kläder där.

Men håller med 500kr kläder/år gick det nog inte att hålla sig till ens som fattig student är ju alltid något som slits ut ex. skor och strumpor.

Tittade på reprisen av programmet och jag tyckte nog föräldrarna var ganska barnsliga och gjorde sitt bästa att förstöra dotterns budget när de fick chansen. Men jag tror ändå dottern fick en ögonöppnare för jag tror inte hon förstått det var så mycket pengar som gick bort i fasta utgifter som typ lån på hus och bil. Kan ju vara bra få lära sig att några % i ränta faktiskt blir en hel del ifall man lånar mycket.

tlover
2013-04-10 08:23
#23

#22 skor köper ju jag extremt sällan (nöter inte så mycket på dom) och jag gör även som man inte ska göra och köper begagnat ibland (främst skor som man går i staden med dom nöts ju max 1 gång/veckan men oftast mindre.

siffran 500 är ju snittad också, jag menar man behöver ju inte köpa skor varje år, inte ytterkläder eller underkläder heller… eller?

kanske har jag nån hustomte som lagar nötta kläder 😃

men att jag ligger så lågt är nog inte bara för att jag ärver nästan alla kläder jag behöver utan pga köp"fobin" jag har men kläder räcker längre än vad man tror.

l'm back

[Moa-]
2013-04-10 09:40
#24

tlover; sliter inte på skor? Skor är väl något som för de flesta slits dagligen, personligen köper jag många par skor varje år. Underkläder köper jag garanterat varje år, att ha samma år efter år känns inte fräscht. Jackor är nog det klädesplagg som inte som regel måste ersättas inför respektive säsong…

Sedan har jag i min garderob en del kläder som är några år, men favoriterna används ofta och slits och behöver uppdateras (bytas ut) för att du skall se fräsch ut. Urtvättade kläder ser sällan roliga ut, ja, de fungerar i vissa lägen. Jag skulle aldrig köpa dyra tröjor för att ha i stallet exempelvis, då tar man de kläder som inte längre är funktionella/dugliga i andra sammanhang, så det är min personliga "återanvändning".

Åsa S; få studenter prioriterar att köpa vinterjacka i april månad, det kan vara smart om man vet vad man vill ha, och om du har plats att förvara den, men ibland är inte den typen av framförhållande rimlig…

tlover
2013-04-10 09:48
#25

#24 Jag sliter på läderkängorna jag har på gården alla andra "stadsskor" har jag max 1 gång/veckan. samma med "finkläder" och "finunderkläder" annars går jag i mer praktiska, sköna och slittåliga kläder hemma

så saker som inte "får" se slitna ut har jag på mig max 1 gång/veckan så då slits dom inte.

Arbetskängorna går ju att ha i nästan "all oändlighet" bara man smörjer in dom och tar hand om dom.

Min man har väl tre eller fyrdubblad klädesbudget/år däremot men han kan ju inte se hur som helst ut på jobbet (även om han springvickar är det ju minst en gång mer/vecka han ska ha "finkläder" antagligen mer och att jobba som uska sliter på kläder.

l'm back

[Moa-]
2013-04-10 10:41
#26

Fast köpet du ett par riktiga läderkängor att nyttja ett par år framöver så kostar ju dessa många års klädbudget för sig? Sulan lär ju slitas även på dessa, även om den håller längre än ett par stilettklackar…

Sedan är det väl personlig, men hur som helst vill inte jag se ut hela dagarna, sedan kan man ju ha mer funktionella kläder, men att 24/7 gå i slitna halvtrasiga mjukisbyxor och en urtvättad flera år gammal t-tröja skulle troligen smitta av sig negativt på mig. Sedan kan det vara jätteskönt att gå omkring osminkad på landet i bland också, ingen tvekan, men inte 6 dagar i veckan och någon gång under dessa sex dagar lär man ju behöva träffa människor i något ärende? Handla? Hämta något på posten? Vara social?

Fast tar du 500 kr gånger 4 så är det 2000 kr, vilket för många är en relativt vanlig vinterjacka ett år. 

Sedan har vi nog skilda definitioner om finkläder, USK;a är enligt mig sällan ett yrke lämpligt för finkläder, utan de bör vara mer funktionella och kan fläckas. Har inte USK;a i regel kläder från arbetsplatsen?

Jag blir lite fundersam då jag trots allt är en av dem som handlar väldigt sparsamt och många gånger inte hittar vad jag vill ha, här låter det helt tvärtom…

tlover
2013-04-10 10:51
#27

Kängorna kostade 150kr (militärt överskott) så inte flera års klädesbudjet.

"finkläder" i det här sammanhanget är hela, rena och frächa kläder tex jeans och t-shirt (dom har ju bara tröj"scrubs" att dra över sig inga byxor) vissa boenden får dom inte ha "scrubs" heller utan får använda sina privata kläder.

Jag bor ganska enskilt så jag behöver inte fixa till mig (däremot fixar jag håret varje dag), handla gör vi ju den där gången i veckan vi far till stan, posten hämtas dom gånger i vecjkan vi kör förbi (den är ca ½ mil bort).

ärenden sköts då man ändå far till stan eller av min man. etc etc

jag tycker om praktiska kläder (och praktiska grejjer tex vill jag inte ha prydnadsväxter som inte har nån funktion i trädgården) jag blir inte negativ bara för att jag har kläder som jag när som helst kan rensa ogräs eller plocka svamp i. det skulle vara jäkulskt opraktiskt att måsta byta om…. hela tiden bara för att "känna sig fin"

l'm back

Annons:
[Moa-]
2013-04-10 11:05
#28

tlover; riktiga läderkängor för 150 kr? Grattis i sådana fall, låter som ett helt orimligt pris.

Okej, låter lite märklig jämfört med mina erfarenheter, när jag sommararbetade på ett demensboende för något år sedan så fanns (och endast dessa fick användas) både byxor och tröja/skjorta/blus, samma på alla boenden som vänner till mig arbetat på.

Ja, det var lite skillnad på definition, det du beskriver där är vardagskläder för mig, finkläder är minst skjorta och slips/kavaj.

Det finns mellanting, jag kan plocka svamp även i en klänning eller dylikt. Är jag hemma hos mina föräldrar så har jag ett par mjukisbyxor i ett fack i hallen, som jag snabbt kan dra över om det är något särskilt, hästar på rymmen, något smutsigt som skall flyttas eller liknande… Så omständliga ombyten jag kan inte heller påstå att det blir.

tlover
2013-04-10 11:19
#29

Dom är ju begagnade så det är ju inte det helt bästa (skor ska man visst inte köpa begagnade men jag röker inte, dricker inte, äter inte snabbmat varje dag etc etc så jag har dom kängerna till jag märker att jag använder dom "för ofta då köper jag nya på samma ställe för 300)

det är olika handikappsboenden han inte får ha "scrubs" och inom hemtjänsten han får ha egna byxor. äldreboenden jobbar han inte så mkt på.

ja fast är jag hemma, diskar, tvättar, städar jag (eller sitter framför datorn) är jag ute så gör jag annat jobb så det finns inte så jättemycket tid att vara "fin" men då har jag ju inget behov av det (förutom att borsta och fläta håret)

Sen finns det ju grader av arbetskläder. vet jag att jag mest ska vara inne och småpula så tar jag några byxor med en liten knappt märkbar reva tex som blivit "arbetsbyxor" och en helfärgad långärmad tröja. ska jag vara ute hela dagen blir det riktiga arbetsbyxor och t-shirt ev flanellskjorta.

jag har sällan jeans med stoooora hål och svett/mat/äckel fläckig t-shirt på mig…. möjligen om jag skulle typ måla eller så.

l'm back

[Moa-]
2013-04-10 12:08
#30

För mig är det inte en fråga av att vara "fin" utan fräsch, men alla är vi olika. 

Det är bra att vara sparsam, men jag anser att det finns gränser för hur långt det är hälsosamt, har du samma skor varje dag, då skulle jag anse att de är värda att lägga pengar på, för att få ett par som verkligen passar och känns bra. På samma sätt har jag alltid tänkt gällande exempelvis ridbyxor, de kostar ofta mer än mina andra kläder, däremot har jag ofta två par att variera mellan som håller i flera år. 

Jag ser inte felet i att unna sig viss vardagslyx så som du verkar se det, att äta snabbmat varje dag är inte hälsosamt, men att äta ute till och från ser jag inga fel med. Inte heller att dricka eller på andra sätt unna sig saker. Sedan om detta skall motivera ett slit och släng samhälle är en diskussion som går att föra, men skall vi hålla en fri marknad och inte övergå i planekonomi så fordras en viss konsumtion. Därmed inte sagt att du skall köpa saker du inte önskar eller har ett behov av.

tlover
2013-04-10 22:12
#31

Bara för att man har arbetskläder betyder det inte att man inte tvättar dom vars har du fått det från? 🤔

Eftersom jag försöker att habilitera mig så är mina mjukis/arbetskläder min arbetsdräkt, Jag vill ju heller inte förstöra mina finkläder bara för att "känna mig fin" hemma när det inte finns nån anledning till det.

Mina kängor är jättebra och jag skulle inte vilja ha andra bara för att dom är dyrare, dyrare betyder ofta snarare att märket är känt än att dom är bra. annars skulle jag ju inte köpt dom, alltså om dom inte hade passat och känts bra. Men då älskar jag ju alla saker från samma affär (en med militärt överskott) det är rejäla, bekväma och väldigt varma grejjer dom säljer till låga priser för att det inte står "fjällräven" på dom.

Vardagslyx har jag, särkilt på sommaren, jag äter jordgubbar varje dag (gratis och tusen gånger godare än köpt) pinfärska grönsaker (gratis), helt underbar potatis etc enda anledningen till att det bara är på sommaren är för att jag hinner äta upp det.

Jag kan däremot på vintern, när jag vill fara på skidtur i skogen och kolla på spår, kanske tända en eld eller bara vara. På hösten kan jag ta e korg och fara runt knuten för att plocka svamp och på våren kan man se naturen vakna till liv tex genom att hitta björnspår 500m från huset. Varför ska jag behöva tvinga i mig skit som alkohol om jag kan göra allt det och året runt kan jag gosa med mina djur om jag vill också, det slår att tvinga sig att äta äcklig mat på restaurang på fingrarna varje dag.

sen behöver du inte oroa dig för ekonomin för att jag inte lånar pengar eller slösar det på ingenting. bankerna kan alltid lura folk att låna pengar för att skapa fler luftslott.

l'm back

[Moa-]
2013-04-10 22:28
#32

"Bara för att man har arbetskläder betyder det inte att man inte tvättar dom vars har du fått det från? Funderar " Vart har jag sagt detta?

Du får givetvis ha på dig vad du önskar och om det hjälper din återhämtning så är detta givetvis toppenbra! Personligen skulle jag inte trivas med att leva "isolerad" från omvärlden 6 dagar i veckan, men alla är vi olika. Jag skulle inte uppskatta om min partner gick i mjukiskläder hela tiden heller, utan lagom är bäst enligt mig. Klart man kan ha mjukiskläder och vara helt ofixad vissa dagar, men att alltid vara det skulle jag aldrig känna mig bekväm med.

Alla är vi olika, men jag upplever att ett gott glas vin förhöjer upplevelsen av de flesta måltider, det är inte samma sak som att halsa en flaska vodka för sakens skull. Vem skulle äta äcklig mat på en restaurang? Inte jag, jag betalar för god mat, antingen för att unna mig något extra eller för bekvämligheten att slippa laga den själv.

Inget av det jag skriver går emot att bo lantligt, uppskatta djur eller färska primörer. 

Alla får givetvis göra sina helt egna val, för mig skulle en klädbudget på 500 kr anses som väldigt extremt och har redan överskridits flera gånger om för detta år. Då anses jag som sagt sparsam och ekonomisk. Men som tur är kan alla välja själva (inom givna gränser). =)

tlover
2013-04-10 22:44
#33

"För mig är det inte en fråga av att vara "fin" utan fräsch, men alla är vi olika. " därför.  Ta och städa en kaninbur i fina stretchjeans och helny t-shirt så kanske du förstår varför jag går klädd som jag gör.

Min man klär sig också i arbetskläder hemma, det finns en mening bakom detta och ändå så spanar han in mig (och jag han). (helt ofixad är jag inte heller jag fixar mitt 75 cm långa hår smink behöver jag inte för jag är supersnygg utan jag har bara kläder som faktiskt går att arbeta i)

Isolerad är jag ju inte, jag sitter ju på nätet då jag vilar mellan arbetsgångerna och jag umgås med min man, nå mer klarar jag knappt med mina funktionshinder. Jag arbetar från grunden för om jag inte har allt "fixat hemma" så skulle jag aldrig klara av att vara i stan varje dag, det skulle vara ren och skär tortyr.

de flesta restauranger lagar mat som jag antingen "golvas" av eller så är den bara fet (dvs äcklig jag själv gillar fräsch mat) särskilt staden jag bor i, i storstaden vi far till ibland har dom vissa ställen som jag gillar bättre (tex sushihak) men det är snarare för att jag slipper laga mat än för att det är så gott. jag gör godare sushi än på restaurangerna och definitivt bättre te. Ofta (men inte alltid) då vi äter ute är det ett "nödvändigt ont" eftersom man inte hinner hem i tid.

Varför är det så hemskt extremt att jag lever så då jag väljer det själv? (har både hus, skog och en års"lön" på banken så det är ju inte så att jag gör det för att jag måste) ja det är väl nästan en "fobi" jag har ang inte köpa saker men jag älskar däremot att spara, det är kul och utmanande så det är ingen farlig "fobi" (jag sätter "" eftersom jag tror inte riktigt det räknas som en fobi på riktigt det jag har, inte som det ser ut nu)

Det låter faktiskt som om du inte tror mig (varför skulle jag ljuga om det?)

l'm back

[Moa-]
2013-04-10 23:10
#34

För mig är inte alla kläder fräscha bara för att de är tvättade, kläder håller ett visst antal tvättar sedan är de ej längre att beakta som fräscha enligt mig. En ny t-tröja skulle jag utan problem städa eller greja i, detta eftersom det skulle vara i det syftet jag köper dem. T-tröja är för mig hemmakläder eller sovkläder som regel.

Jag har inte kommenterats någons utseende på något sätt, alla bör få göra sina egna val. Personligen trivs jag ofta bättre med lite mascara och okej kläder. Alla får göra sina val. =)

Nej, jag tror dig, men det låter extremt. En "låg" klädbudget för människor i allmänhet ligger ofta på ca: 500 kr/mån och detta är då en tajt klädbudget, men alla gör vi våra egna val och prioriteringar. =)

Annons:
tlover
2013-04-11 08:27
#35

Tur att jag inte har din syn på kläder annars skulle det ha varit dyrt. Har du testat att hänga kläder du tycker är ofräscha i solen? Solen dödar bakterier, däremot kan man inte hänga dom för länge i solen då bleknar dom.

annars kan du börja hängtorka ute, det är en riktig, gratis uppfräschare. det finns inget bättre att ta på sig nya rena kläder som torkat ute. (klarar du inte av hängtorkat, kan du torktumla och sen hänga ut dom för att luftas)

Jag tänkte en såndär t-shirt som är formskuren, kanske har tryck och är mer som än topp med ärm än en "T-shirt T-shirt" jag skulle då aldrig riskera att fläcka eller hä sönder en ny t-shirt med att "dyka in i" kaninburen direkt med den, jag skulle ju vilja ha den på stan eller liknande, sen om den börjat bli noppig, eller fått nån liten fläck eller hål som man kanske inte riktigt märker så åker dom till arbetsklädeshögen.

men städar du "kaninburar" med helt nya kläder förstår jag att dom hamnar i arbetshögen snabbt.

anledningen jag nämde at jag är snygg utan smink är för att bilden jag får av mig genom dina inlägg skulle vara nån med rufsigt hår, fläckiga mjukisbrallor och en hålig t-shirt, blek, dålig hållning etc etc  för att jag har arbetskläder hemma.

Jag brukar skatta då folk förfasar sig över klädesbudgeten som dom i lyxfällan lägger (ofta 500 kr om det går), det är ju hur mycket som helst, jag slår vad om att min mamma hade den klädesbudgeten då vi var små, dvs ensam mamma + 3 barn som växer för hemma fanns det inte 40 000 kr/mån för hela familjen, jag blir imponerad om hon hade hälften ens.

Däremot kan budgeten höjas inom nått år eller så då när vi ska köpa nya saker (dvs inte på second hand el överskott tex underkläder) tänker vi köpa eco i framtiden. då blir det ju lite dyrare, däremot kan jag inte komma på nått vi behöver i nuläget så det är väl minst ½ år bort eller så.

l'm back

[Moa-]
2013-04-11 09:53
#36

tlover; kläder som hängt ute fyller ej min definition på vad som anses fräscht, framför allt inte på sommaren med alla djur och insekter…  "Solen dödar bakterier" har jag aldrig hört, har du något källa på detta? Förstår inte riktigt hur det skulle gå till…

Jag har aldrig kommenterat ditt utseende i övrigt, eller antytt något om detta. För mig personligen är dock helheten det fundamentala, sminkad och fixat hår och mjukiskläder känns fel, på samma sätt att prova nya kläder utan att ha fixat sig i övrigt, men det är bara hur jag ser på det. =)

Har du många små barn ärver ju de även ofta från varandra och behöver inte alltid ett lika brett urval av kläder, så att räkna samma budget per person på en vuxen människa och på en barnfamilj blir fel enligt mig… Sedan är det ju inflation att ta hänsyn till, 500 kr idag innebär inte 500 kr när jag var liten. Jag är uppvuxen på en stor del ärvda kläder, men det är ju skillnad på vad du gör och på vilket sett.

Ja, skall ni köpa eco-kläder får ni nog höja, de är ju som regel tyvärr relativt dyra.

tlover
2013-04-11 10:08
#37

Uv strålar (som finns i solljus) dödar bakterier. man kan till och med sterilisera vatten på det sättet) jag har ingen källa som jag kan dra fram direkt. det var ett tag sen jag läste det (man källa på att man kan sterilisera vatten med solljus kan man se på tex "dual survival")

hänger du ute kläder i närheten av en stad så kanske det däremot inte känns rent (med tanke på smog och dyl) insekter däremot bestämmer ju inte sig för att attakera kläder bara för att dom är kläder (däremot kan dom dras till ljusa kläder) men insekter finns ju överallt (du sväljer väääldigt många varje år bara genom att sova)

man kan ju också torka kläder ute på vintern (och defenitivt vädra dom) om du nu är rädd för insekter.

jo infaltionen finns ju men även om det är mer än vad 500 kr/4 pers är nu så är det ändå inte alls i den graden av vad en person köper för 500kr/mån nu. det är fortfarande mycke pengar (man kan faktiskt inte ärva i flera led heller efter 2 barn är kläder ofta uppnötta).

Ja lite mer blir det nog men aldrig så mkt som 500kr/mån

l'm back

tlover
2013-04-11 10:54
#38

min man undrar förresten hur man gör av med 500:-/mån på kläder,

om man far och shoppar varje månad eller?, jag gissade på att folk som lägger så mycket på kläder antagligen köper dyra saker så dom kanske sparar en månad och sen köper nästa för 1000:- men det är bara en gissning

l'm back

[Moa-]
2013-04-11 11:38
#39

Det varierar nog, köpa leggings/strumpbyxor en månad och du är nästan upp i summan, på samma sätt med ett par skor inför någon av årstiderna (och då vill jag gärna ha flera par), badkläder en månad, vinterjacka och många månaders budget försvinner samtidigt.. Att göra av med de pengarna är inte svårt, snarare motsatsen… =P

TjockaBerta
2013-04-21 21:24
#40

Åter till tråden:

Jag har inte sett programmet men jag kan tänka mig att det gäller relativt välbärgade familjer utan direkta ekonomiska problem. Hade det varit i vår familj där barnen alltid varit väl insatta i hur mycket saker kostar och hur vi ligger till ekonomiskt skulle de aldrig tagit pengar för att  köpa en svindyr väska eller en jacka enbart åt sig.

>>>Malum domesticum<<<

[Moa-]
2013-04-21 21:39
#41

TjockaBerta; det låter så ibland, men samtidigt så har de haft föräldrar som är sjukpensionärer/förtidspensionärer, en undersköterska om jag minns rätt…

Sedan vet jag inte, jag har alltid varit ekonomiskt insatt och vetat vad saker kostar, kunnat väga om det är värt att köpa som exempel två glassar eller hyra en film från tidig ålder, vetat vad en liter mjölk och liknande kostar. Däremot tror jag inte att jag skulle klarat att lägga ihop det till vad en månads-matbudget summerar i, tror inte jag skulle klara det korrekt idag heller. Däremot har jag förmågan att anpassa efter den satta gränsen.

Sedan som sagt ovan, har du chansen en enda gång på flera år framåt, självfallet tar du chansen och köper det du önskar dig…

Annons:
TjockaBerta
2013-04-21 22:00
#42

#41

Såg någon reklam för programmet och då nämndes en summa om 44 tusen om jag inte missuppfattade. Det är mycket pengar.

Men är det ett spel för gallerierna och de går miste om pengarna om de inte spenderar dem så är det klokare att shoppa.

Jag blir full i skratt när du talar om glass och film och det låter lite konstigt att du vid din ålder ännu inte klarar av att budgetera maten. Vad ville du ha sagt med det?

>>>Malum domesticum<<<

[Moa-]
2013-04-21 22:17
#43

TjockaBerta; "…kunnat väga om det är värt att köpa som exempel två glassar eller hyra en film från tidig ålder,…"

Tidig ålder, ca: 5 år. Det är en poäng för att alltid ha gjort medvetna avväganden och ha en ekonomisk förståelse. Detta är ej samma sak som att räkna samman en kostnad över en månadstid. 

Dock får de ju då inte heller 44 000 kronor att handla för, utan fasta kostnader räknas bort från början.

Jag har inget behov av att budgetera maten, jag vet att pengarna räcker och om det blir 1000 kr ena månaden och 3000 kr nästa månad gör mindre skillnad. Jag ser kort sagt inget behov av att räkna samman det hela. Däremot klarar jag gott att tvärt om leva på en begränsad budget om det fordras, men det är inget som sätts upp i förväg. Jag trivs med att välja mina kostnader från dag till dag.

TjockaBerta
2013-04-22 10:33
#44

#43

44 000 ÄR mycket pengar som inkomst i en familj tycker jag fortfarande. Självklart betalar man fasta kostnader med sin inkomst. 

Jag har förstått att du köpt glass när du var liten och att du inte kan göra upp en matbudget men jag förstår inte relevansen av detta i denna tråd.

>>>Malum domesticum<<<

[Moa-]
2013-04-22 10:55
#45

TjockaBerta; ja, 44 000 kr efter skatt anser även jag är en fullgod inkomst. Däremot att säga att man "ger" ungdomen dessa pengar och sedan tar tillbaka hälften direkt blir märkligt enligt mig.

Då vet jag inte riktigt vad du anser relevant? Barn och ungdomars förhållande till pengar, och att detta ej är bundet till att nödvändigtvis sammanlägga in månadsmatbudget enligt mig. Få hushåll har samma kostnad för mat månad för månad enligt mig. (Sedan är det en fråga skall allt du handlar i matbutiken ingå eller endast mat, det är också en fråga om definition.)

[Moa-]
2013-04-25 20:12
#46

Nu sänds programmet på tv3 igen…

Upp till toppen
Annons: