Annons:
Etikett03-familj
Läst 6488 ggr
nicoliitas
6/7/13, 12:33 AM

Hur får man ihop 3500kr på 2-3 dagar?

Hej! Det är så att jag måste hjälpa min mor med hyran denna månad. Nu undrar jag hur man får ihop 3500kr på 2-3 dagar. Vill inte bo på backen direkt, socialen tar ju hand om mig men inte min mor. Så snälla söta rara människor, hjälp mig med tips! Tacksam för snabbt svar! :)

Annons:
[Moa-]
6/7/13, 1:48 PM
#1

1. Du vräks inte för att hyran är sen en månad.

2. Jag vet inte hur gammal du är, men barn skall aldrig behöva oroa sig över familjens ekonomi.

3. Även vuxna kan få hjälp från socialtjänsten med ekonomiskt försörjningsstöd.

Att få ihop den summan snabbt kan vara lite svårt, framför allt vid denna årstid. Har ni något ni kan sälja? Har ni några bär eller liknande som ni kan sälja på torget? Plocka burkar efter studenten skulle kunna ge en hel del pengar, men kräver givetvis en arbetsinsats och lite tur.

CelsiusT
7/9/13, 11:34 AM
#2

Att sälja något är mitt tips. Alla har vi något i gömmorna som vi kan avvara. Har man akut behov av en större summa så kan det ju vara värt att faktiskt sälja något som man själv vill ha, det är ofta sånt som även är eftertraktat av andra. Tradera, blocket osv. Många droppar små…

Har du en dator, telefon, eftertraktat tv/dator-spel, tv-apparat, osv så går det nog snart att få ihop pengarna. Dock kan det vara svårt att få ihop pengar på 2-3 dagar, men man kan alltid försöka, och inom en vecka eller två så borde det gå.

Varför ska du ha ihop pengar till hyra inom 2-3 dagar? Är ni sena med hyran? Jag hoppas du är vuxen (18+), för barn ska inte hjälpa föräldrarna med sådant som hyra. 

Tänk på att om man ska sälja tex bär på torget så krävs det tillstånd för att stå där, och det måste ansökas om.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lina Strindlund
7/12/13, 11:41 AM
#3

Ut o plocka hjortron /blåbär! det ger frisk luft, minskar ångest och ger pengar! Såg igår att de säljer hjortron för 150 kr/ kg på torget! 🙂

Din mor borde väl kunna få socialbidrag…?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

tlover
7/12/13, 2:04 PM
#4

#3 men för att sälja på torget måste man ha tillstånd, boka plats och jag är ganskasäker på att man ska ha F-skatt sedel också.

Däremot kan man ju sälja till uppköpare men jag tror dom bara ger ca 50 kr/kilot för rensade hjortron.

om jag har rätt måste man altså plocka 70 kilo hjortron… lycka till.

l'm back

Halvdansken
7/14/13, 3:23 PM
#5

Så ska man ju bo nånstans där det finns hjortron också…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
7/15/13, 7:59 AM
#6

tlover; just bär är något du kan plocka och sälja till slutkund skattefritt, dock max till ett belopp om 12 500 kr.

Annons:
tlover
7/15/13, 8:24 AM
#7

#6 jaha det visste jag inte (affärstankar börjar spira) hur är det livsmedelsmässigt är det en primärprodukt som honung och otvättade ägg (dvs man behöver inte ha livsmedelsklassade lokaler) eller? får man göra nått med dom? (rensa, frysa m.m.?)

l'm back

[Moa-]
7/15/13, 8:51 AM
#8

tlover; det gäller endast bär, svamp och kottar, du måste både plocka dem själv och själv sälja mot slutkonsument för att det skall vara gilitigt.

tlover
7/15/13, 8:53 AM
#9

#8 Honung och otvättade ägg får man också sälja till slutkonsument men hur är det med rensning/frysning och liknande?

edit: när det gäller honung är det upp till 1 ton och ägg är det också nån maxgräns men man får max ha 49 ägg för att sälja direkt.

l'm back

[Moa-]
7/15/13, 9:05 AM
#10

tlover; "Honung och otvättade ägg får man också sälja till slutkonsument". Nja, det tror jag inte alls, vad har du för källa på detta? Eller ja, sälja får du givetvis, men skattefritt?

tlover
7/15/13, 9:09 AM
#11

Äggen är jag osäkra på men honungen behöver man inte vara företag för att sälja (upp till 1 ton) däremot finns det ju alltid fördelar med att registrerar företag om man regelbundet säljer nått.

Vi har bin så jag har lite koll men vi kommer nog att starta företag innan vi börjar sälja till andra (dvs efter att vi använt själv och gett till familj och vänner) men det går ju inte snabbt att skaffa bin och få honung så det är ju inte relevant till TS (det är dyrt att skaffa bin också)

l'm back

[Moa-]
7/15/13, 9:14 AM
#12

tlover; nej, men du skall inkomstbeskattas, även hobbyverksamhet är skattepliktig.

tlover
7/15/13, 9:16 AM
#13

Trodde att bär även räknades som hobbyverksamhet men men, inte relevant för TS. Jag syftade mest på hygienkraven det var främst därför jag jämförde med honung (ang rensning/frysning)

l'm back

Annons:
[Moa-]
7/15/13, 9:20 AM
#14

tlover; bär kan räknas till hobby, men det finns ett specifikt undantag i inkomstskattelagen som tillåter vissa inkomster skattefritt, vilket endast föreligger för just bär, svamp och kottar vad jag känner till.

Hygienkraven har inget med skattefrågan eller inkomstfrågan att göra, utan är något som kommunens miljökontor kan svara för och även har inspektionsansvaret gällande.

tlover
7/15/13, 9:25 AM
#15

#14 jo (det vart ett litet missförstånd där) men det (hygien) har ju med försäljningen att göra och är därför bra att veta. Men skulle jag gissa så får man rensa men inte frysa ner för när det gäller tex honung får man slunga hemma och sälja honungen men man får inte slunga hemma och smaksätta och sen sälja honungen, då behöver man en livsmedelsklassad lokal eller tex som med äggen får man sälja otvättade ägg men om man tvättar äggen måste man ha speciallokaler för att få sälja dom.

l'm back

[Moa-]
7/15/13, 9:40 AM
#16

tlover; ja, där hänvisar jag helt till miljökontoret och livsmedelsverket, eftersom de reglerna skiljer sig mellan olika varor och produkter så är det i stort sett omöjligt att säga något utan att kolla upp varje produkt specifikt för sig.

Skattereglerna är däremot samstämmiga och lätta att utgå ifrån.

tlover
7/15/13, 12:13 PM
#17

#16 jag tänkte mest så att folk inte "uppmuntras" till saker som visar dig vara olagligt (eller mot reglerna tror inte det är exakt samma då jag tänker efter)

l'm back

[Moa-]
7/15/13, 12:17 PM
#18

tlover; vilken del tänkte du på då?

Saker kan vara emot regler eller olagliga, de två kan vara något svåra att särskilja, kanske enklare att skilja på vad som är emot regler/föreskrifter och vad som är straffbart… Dock kan administrativa avgifter tillkomma och hur skall dessa bedömas i förhållande till straff? (I minst aktuell nu när Sverige omprövar skattebrott och påföljden för dessa.)

tlover
7/15/13, 12:35 PM
#19

#18 livsmedelslokaler och dyl tänkte jag på

l'm back

[Moa-]
7/15/13, 12:56 PM
#20

tlover; de reglerna kan jag som sagt inte, skiljer mellan olika produker, varor och dyligt, så nästintill omöjligt att kunna de specifika reglerna för varje vara… =P

Annons:
Halvdansken
7/16/13, 9:59 AM
#21

Tycker ni har kapat tråden lite… 🙂

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
7/16/13, 10:07 AM
#22

Halvdansken; tur att samtal kan gå vidare, vad trist det vore annars. =P

Halvdansken
7/16/13, 11:15 AM
#23

Moa, jag har sett dig anmärka på trådkapning många gånger, och TS är ju inte med i diskussionen. Eller gäller det andra regler här, för att du är Sajtvärd?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
7/16/13, 11:20 AM
#24

Halvdansken; nu tror jag att du drömmer? Jag säger att jag alltid tillåter fria diskussioner på mina sajter och ofta önskar att dessa skall tillåtas även på andra sajter, bland annat politiksajten, men även övriga.

Har TS fått ett acceptabelt svar på en direkt en fråga så anser jag endast att diskussioner är givande.

Halvdansken
7/16/13, 11:40 AM
#25

Ok, så har jag väl misuppfattat dig då. Eller blandat samman dig med nån annan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
7/16/13, 12:13 PM
#26

Halvdansken; troligen det senare… =P

Stephanie
7/17/13, 4:50 PM
#27

#1 "2. Jag vet inte hur gammal du är, men barn skall aldrig behöva oroa sig över familjens ekonomi."

Vilken ålder räknar du till barn?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[Moa-]
7/17/13, 4:56 PM
#28

Stephanie; under 18 år först och främst. Dock anser jag inte att det är barnens ansvar att sköta familjens ekonomi någonsin, sin egen ja, men aldrig föräldrarnas. (Fram tills den dag föräldrarna i sin tur behöver stöd på grund av ålder eller demens, men i det läget är det sällan någon kan räkna sig som barn längre.)

Upp till toppen
Annons: