Annons:
Etikett10-sjukpension-förtidspension-pension
Läst 5674 ggr
Dennissen
7/3/14, 2:56 PM

Dags att börja ta tag

Är ni oroliga för hur ni ska klara er ekonomiskt när ni går i pension? Jag har börjat fundera på hur jag ska ta mig till för att få koll på hur mycket jag kommer att få. Jag har kollat in två sidor, min pension och dina pensioner. www.dinapensioner.se verkar ha en mer utförlig sammanställning, vad tror ni?

Annons:
Dennissen
7/11/14, 12:07 PM
#1

hur mycket sparar ni privat till er pension?

Halvdansken
7/11/14, 1:55 PM
#2

Ca 5000 per månad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
7/12/14, 10:08 PM
#3

Ser till så jag inte har några skulder + låga levnadskostnader istället för att spara.

Allt oviktigt
7/17/14, 6:45 PM
#4

Jag oroar mig inte och spar inte en kr till pensionen.  Är inte så säker på att jag hade sparat även om jag skulle ha haft råd att göra det. Klarar mig på lite pengar nu så det lär nog gå bra i framtiden också

Halvdansken
7/17/14, 7:35 PM
#5

#4. Har du villa, vovve o volvo? Och barn?

Jag började tänka på ensionen i 40-års åldern.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Allt oviktigt
7/18/14, 12:59 PM
#6

Inga barn men en bunt hundar,bil och sambo.

Annons:
tlover
7/20/14, 8:56 AM
#7

Jag har ju inte haft jobb (förutom nått sommarjobb och så innan jag fick aktivitetsersättning) så jag har börjat tänka på pension redan nu (eller för ett par år sen faktiskt) men jag tror inte att det system med pension som finns idag kommer att finnas då jag går i pension (det håller redan på att kollapsa i USA tex) så jag kommer inte att lägga alla ägg i samma korg då jag börjar spara (sparar inte än men när jag startar eget och det går så bra att jag kan börja sparar kommer jag såklart att börja spara) tex genom att inte ha några lån, ha låga utgifter, bli mer och mer självförsörjande etc etc.

Jag kommer ju att få "låna" från vårt sparande för att kunna starta eget men jag ser det snarare som en investering snarare än som att slösa på pengar.

(vi har förövrigt hus, bil, traktor, inte hund men andra djur och en baby påväg och vi klarar oss ganska snålt blandannat tack vare att vi inte har några lån)

l'm back

Annette
7/21/14, 10:13 AM
#8

Jag har sparat i en pensionsförsäkring i många år men det ger nog inte så mycket.

Rent krasst så bryr jag mig inte så mycket om min pension, jag vet ju inte ens om jag lever när den dagen kommer. Och gör jag det kommer jag förmodligen vara rätt utsliten efter ett långt liv med tunga arbeten. Därför lever jag i nuet och gör det jag vill medan jag orkar och har råd.

peoy
7/23/14, 7:11 AM
#9

vart senast uppringd igår av en pensions-försäljare.. det blev ett kort samtal för att jag svarade att jag inte har råd att spara till någon pension :)

Dennissen
9/4/14, 2:00 PM
#10

Klokt Anette! Man ska leva i nuet faktiskt. Men ibland kan det vara bra att planera lite. Kolla in på dinapensioner.se så kan man gör en sån egen plan och se hur mycket man borde få ut.!

[NeferNefer]
9/5/14, 3:53 AM
#11

Jag tänker på pensionen, men jag sparar inte specifikt till den. Jag sparar på annat sätt, men det är ändå pengar jag inte tänker röra, och som kommer att ge ett fint tillskott den dagen jag går i pension. Och är det så att jag inte lever länge försvinner inte de pengarna eftersom de är mina egna, så de ärvs av mina barn.

Jag följer också mina fonder på pensionsmyndigheten.se och ändrar så fort det behövs. Men som flera andra i tråden litar jag inte på att pensionen kommer att räcka den dagen jag väl kommer dit.

För de flesta är privat avdragsgillt pensionssparande en förlustaffär. Det lönar sig bara för 15 % av befolkningen: http://www.privataaffarer.se/pension/sluta-pensionsspara-491609

Därför sparar jag på annat sätt.

Allt oviktigt
9/5/14, 7:18 PM
#12

Lite OT men jag måste ändå skriva att när en person flera gånger i en tråd hänvisar till en specifik sida/länk (företag)så tänker jag enbart att personen på något sätt gynnar sig själv. Antingen själv står bakom företaget eller får betalt för att göra reklam och jag öppnar aldrig sådana länkar, händer däremot att jag googlar företaget för att se vad det är för något

mwetterstrand
9/7/14, 12:09 PM
#13

#12

Jag tycker det är ytterst långsökt att tro att NeferNefer skulle vara någon i Bonnier familjen eller få betalt för länken.

Dessutom har hen rätt. Endast med en månadsinkomst över 60.000 kr är det lönsamt att spara i IPS. Välj istället ett Investeringssparkonto. Det finns fler genomgångar av detta hos respekterade ekonomi-sajter.

Annons:
[NeferNefer]
9/7/14, 2:20 PM
#14

Aha, var det mig #12 syftade på? Hahaha, det förstod inte jag! Jag har ju bara skrivit ett enda inlägg i den här tråden, inte "flera gånger i en tråd". Ja, men då kan jag bara bekräfta att mwetterstrand har helt rätt. Jag är inte någon i Bonnierfamiljen, jag är en helt vanlig knegare, och inte får jag betalt för någon länk. Det där var den bästa länken jag fann när jag sökte på "privat pensionssparande" helt enkelt, men alla är givetvis välkomna att leta själva på nätet ifall de inte tror på innehållet i just min länk. Jag ville bara varna för att den här typen av sparande inte gynnar många alls, så förmodligen tillhör majoriteten av alla som läser den här tråden de som inte gynnas också. Så tänkte jag.

Allt oviktigt
9/8/14, 8:17 AM
#15

Naturligtvis så syftar jag på TS. Med tanke på att alla inlägg (på olika iFokus sidor) som han/hon har skrivit innehåller en länk så känns det inte direkt så långsökt att tro att personen får betalt för att göra reklam för olika saker

Gasoline
9/22/14, 8:33 PM
#16

Jag börjar bli orolig inför detta med pensionspengarna, jag har dragit på det alldeles för länge. Pensionssparar inget alls, även fast jag har råd till det. 

Vet bara inte hur och vart jag ska spara?

Vart är det bäst att spara?

mwetterstrand
9/22/14, 8:40 PM
#17

#16

Du är ju så ung så jag chansar på att du inte tjänar över 60.000/månad. Då hade jag öppnat ett Investeringssparkonto (ISK) hos din nuvarande bank eller varför inte Nordnet eller Avanza. Hos de sistnämnda kan du också köpa aktier till låga avgifter.

Sen hade jag startat ett automatiskt månadssparande på minst 1000kr, gärna 2000kr som jag hade jag fördelat på 24% (din ålder) obligations- & räntefonder och resterande 76% indexfonder (aktier).

Halvdansken
10/2/14, 12:28 PM
#18

#16. Kolla även upp kapitalförsäkringar och pensionsförsäkringar hos din bank. De kan ge mycket pengar om man kan avvara pengarna (de låses, så du kan inte få ut dem förrän vid den viss ålder, eller efter ett visst antal år.)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mwetterstrand
10/2/14, 3:21 PM
#19

#18

Nja, i en kapitalförsäkringar är väl pengarna som regel inte låsta. De liknar det nya investeringssparkontot. Du slipper m.a.o. att deklarera och betalar istället en årlig avkastningsskatt.

Halvdansken
10/2/14, 5:37 PM
#20

Jag hade en sån för många år sen som jagvar tvungen att lösa ut, och det kostade en hel del i "straff". Men det kan ha ändrat sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
HallowKing
10/22/14, 5:10 PM
#21

Lägger undan och investerar i lite aktier, är utan lån och skall försöka vara det vid 60+ också. Något speciellt pensionssparande har jag inte och kommer aldrig ha.

Cindy S
11/15/14, 4:54 PM
#22

Jag har sammanlagt arbetat mindre än 6 månader i mitt liv och jag är 25 och arbetssökande. Jag är rädd för hur låg pension jag kommer få. Studielån har jag också.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Dennissen
11/17/14, 10:56 AM
#23

#15 det där stämmer inte alls, det ligger i min natur att skriva och tipsa om saker och ting. Hittar jag något nytt eller något jag tycker är bra så kommer jag tipsa om det. Ber om ursäkt om det har verkat vinklat, ska tänka på det i framtiden!

Zepp
11/30/14, 6:01 PM
#24

Se till att man har riktigt låga utgifter den dag man går i pension, tex en fullt betald bostad som man äger själv!

Gärna långt innan, då kan man spara på bank eller annat sätt så man har fickpengar att leva för.. utöver pensionen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Torpedtass]
11/30/14, 9:36 PM
#25

Jag är redan "pensionerad" (det som tidigare hette förtidspension) trots att jag är ung men har för avsikt att komma tillbaka ut i arbete. I dagsläge finns inte utrymme att pensionsspara men börjar jag jobba igen så kommer det ske.

Cindy S
11/30/14, 11:51 PM
#26

#23 Be inte om ursäkt för att folk är misstänksamma och anklagande.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Dennissen
1/26/15, 2:17 PM
#27

#26 Tack Cindy! 

#25 får man fråga hur det kommer sig att du har pensionerat dig i ung ålder?

Annons:
[Torpedtass]
1/26/15, 4:04 PM
#28

#27 Reumatiker

Siggebus
1/31/15, 8:28 AM
#29

Någon som har börjat fundera på att INTE spara i speciella pensionssparande etc?
Att spara på något vanligt sparkonto med den bästa räntan man kan hitta?
Jag är lite inne på Zepps (#24) linje faktiskt. 🤔
Att se till att vara skuldfri för att få så låga månadsutgifter som möjligt och att ha sparade "fickpengar" som hjälp förutom pensionen.
Det som är dumt är att man "bara" får ha 100 000 i sparpengar utan att få sänkt bostadsbidrag men då får man väl spara överskjutande i madrassen eller nåt kanske? 😉
Funderar faktiskt mycket på detta………..

tlover
1/31/15, 9:51 AM
#30

#29 Vi kommer både att spara pengar (om det blir traditionellt pensionssparande el inte vet vi inte än, men vi kommer att spara mer än bara det man får från "jobbet").

Vi håller också på att minska ner kostnaderna på gården och spara sånt man kan när det gäller gården (tex plank och ved).

Vi hoppas också på att vårt barn (eller våra om vi får fler) vill bo kvar på gården (i eget hus) och vill ta över det som kommer att bli min mans företag på gården (eller göra nått eget). Det är ju också en form av pensionssparande (för övrigt hoppas vi att våra föräldrar skulle vilja flytta hit då dom inte kan bo hemma längre, så länge dom inte behöver avancerad läkarvård, dom tog ju hand om oss då vi var små så vi kan mycket väl ta hand om dom sen), men det är främst för vårt (/våra?) barn vi vill det, tänk att kunna se till att ens barn har ett jobb 😊

l'm back

mwetterstrand
1/31/15, 12:08 PM
#31

#29

Något traditionellt pensionssparande finns knappast längre. Avdragsrätten 2015 är sänkt från 12.000kr till 1.800kr, d.v.s. 150kr/mån. Det bästa sättet att spara torde vara ett ISK som endast schablonbeskattas. Fondfördelningen bör anpassas efter din ålder med en större andel index/aktie-fonder om du är ung.

Och att se till att vara skuldfri när man går i pension är nog det bästa spartips man kan ge.

Däremot reagerar jag på din inställning till bostadsbidrag. Det är väl bra att det är reserverat för människor utan kapital och/eller inkomst? Varför ska skattebetalare finansiera ditt boende om du har 100.000kr eller mer på banken?

Zepp
1/31/15, 12:44 PM
#32

Bostadsbidrag är knappast något att sträva efter, det är för att höja inkomsten upp till existensminimum!

Och tanken med mitt "pensionssparande" är att slippa leva på existensminimum som pensionär!

Statligt och kommunalt bostadsbidrag för pensionärer är för att seniorer skall slippa gå till socialbyrån!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bjallstal
1/31/15, 3:52 PM
#33

Jag är 22, och började pensionsspara när jag. Var 18, och fick ett extrajobb. 2014 ökade jag från 200:-till 500:- i månaden

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Siggebus
1/31/15, 4:33 PM
#34

Ni missförstår mig nog lite - mitt eget fel kanske då jag överdrev hur mycket jag kommer att kunna spara ihop. Jag kommer att få en väldigt liten pension och bostadsbidraget kommer att vara mycket viktigt för att jag över huvud taget kommer få det att gå runt.
Jag kommer inte att kunna spara ihop till några stora rikedomar utan de sparade pengarna blir nog inte mer än en spottstyver .

Annons:
Zepp
1/31/15, 4:38 PM
#35

Då gör du bättre i att pensionsspara i egen bostad!

För även om man äger sin bostad får man tillägg som pensionär.. upp till existensminimum.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: