Annons:
Etikett11-juridik
Läst 2268 ggr
Erka
12/9/14, 11:29 AM

Bodelning

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga på men gör ett försök iaf.

Jag skilde mig för ett par år sedan men vi har inte gjort någon bodelning än. Jag ville bara komma därifrån och var glad att jag lyckades med det. Nu har jag fått papper från tingsrätten att han ansökt om bodelningsförättare och att jag ska lämna ett skriftligt yttrande om detta. 

Jag sitter här nu med ett par funderingar. Dels vad jag ska skriva i yttrandet men även hur bodelningen kan komma att bli. 

Det finns inga tillgångar då vi hade skulder upp över öronen. Vi hade bolån som vi stod på båda men han stod som ensam ägare på huset. Det fanns skuld kvar på lånet efter försäljningen av huset men jag har inte fått nått krav från banken om detta.

Det fanns även två blankolån som han stod på. Jag förstår att lånet vi båda stod på kan jag komma att få del av men vad gäller de lån som står i hans namn? Alla lånen är tagna under tiden vi var gifta. 

Jag hade inga problem med ekonomin innan jag träffade honom men under tiden med honom hamnade jag hos kronofogden och kämpar fortfarande för att ta mig ur skuldberget han orsakade. Mycket obetalda räkningar mm sen den tiden.

Han fick det mesta av värde vad det gäller möbler och saker. 

Jag är väldigt orolig nu då han är sån att han gör allt för att ställa till problem för mig och är därför rädd att han ska lyckas skuldsätta mig totalt. Men en bodelningsförättare som utses av tingsrätten ska väl vara helt neutral?

Känner mig helt rådvill och har ingen jag kan prata med detta om. Vet inte alls vad jag ska skriva i yttrandet heller. Så om nån har nått tips eller råd tar jag tacksamt emot det.

Annons:
Sjöstjärna
12/9/14, 11:32 AM
#1

Jag föreslår att du går och pratar med din bank, de brukar ha jurister också som kan kan ge en del råd.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Åsa S
12/9/14, 12:09 PM
#2

Även om man är gift är skulder personliga så nej du behöver inte betala lån som han har tagit. Hade ni haft tillgångar hade dock skulderna dragits ifrån tillgångarna och sedan hade ni fått dela på det som är kvar men nu verkar det ju inte ha funnits så mycket tillgångar. Det är dock bra att gå och få rådgivning av banken.

Erka
12/9/14, 3:20 PM
#3

Tack för tipsen ska ta kontakt med banken.

Upp till toppen
Annons: