Annons:
Etikett07aktier-fonder
Läst 4217 ggr
Magnuzk
2015-07-16 12:32

Aktier?

Är det någon av er som handlar i aktier? Jag har nyligen upptäckt dessa och är alldeles ny inom området och det mesta inom området just nu är över mitt huvud. Har investerat i några i aktier och har fått utdelning och en för mig hög avkastning, så just nu i dagsläget är det bara positivt - ja, med undantag för en, som har sjunkit lite väl mycket sen jag skaffade den, och en som jag blev tipsad om som jag kan vara lite besviken på, den ärosäker just nu. Nu har jag en fråga som jag är nyfiken på att få höra svar på från er som investerar i aktier: behålla eller sälja när värdet har gått upp, och sen skaffa nya och sälja igen?

Annons:
[NeferNefer]
2015-07-16 16:36
#1

Jag kan bara tala för mig själv: jag köper för att behålla. Jag säljer enbart då jag inte längre tror på aktien, och det har bara hänt i ett fåtal fall. Mina stora inspirationskällor är Aktiestinsen och Warren Buffet.

Magnuzk
2015-07-16 23:24
#2

Tack för ditt svar! Har du ISK eller Aktie och Fondkonto?

[NeferNefer]
2015-07-17 11:34
#3

En vanlig depå på Aktieinvest har jag. Jag har kollat på ISK men jag tycker inte det känns tillräckligt intressant för egen del.

Har du kollat in Aktiespararna? http://www.aktiespararna.se/ Om du går med där blir det mycket billigare att spara i aktier på Aktieinvest. De har färdiga portföljer för den som inte vill välja aktier själv (fast jag väljer så klart själv). https://www.aktieinvest.se/

Innan jag började spara i aktier läste jag på i alla möjliga tidningar i ett halvårs tid (Aktiespararen, börssidorna i DN och SvD, DI mfl), och jag läste också böcker. På den tiden främst av Robert Kiyosaki. Det är säkert inte nödvändigt för alla att lägga så mycket tid på efterforskning innan de börjar men det är en mycket god idé att läsa på om olika företag och aktier. Ta inte alla(s) råd utan läs på själv.

Mitt främsta tips är att återinvestera alla utdelningar direkt. Det går i allmänhet att se till att det sker automatiskt så du inte behöver tänka på det. På det viset får du ränta-på-räntaeffekt som kommer att visa sig mycket fördelaktig i längden.

Magnuzk
2015-07-17 14:29
#4

Mycket bra tips! Tack så mycket. Kiyosaki har jag läst några stycken. Ska titta på sidorna du rekommenderar.

Jag har mitt på ISK men funderar på om det är fördelaktigare för mig att byta till aktie- fondkonto. Har inte fått något klart svar över email från banken så jag ska till kontoret och prata istället.

Himmelsblå
2015-07-20 21:46
#5

Googla fram "prat om pengar". Där finns många gamla aktierävar, och de flesta är generösa mot nybörjare.

Jag tycker du skall läsa något enkelt om aktiepsykologi. Det där om att sälja vinnarna… och behålla förlorarna… det är nog det vanligaste nybörjarmisstaget man kan göra.

Inse även att du kommer att vara med om många krascher framöver. Fundera igenom hur du hanterar det.

http://www.privataaffarer.se/Global/Privataaffarer/tidningen/pdf/2004/PA0604/aktier_borspsykologi_PA0604.pdf

#3 Tipset om aktiespararna är ett bra tips.

[NeferNefer]
2015-07-20 21:51
#6

Mycket bra sagt av dig, Himmelsblå. Börsen går alltid upp och ner, det gäller att ställa om hjärnan. I stället för att paniksälja när det går ner, tänk "Åh vad bra, rea!" - om de aktier du redan tror på, stabila bolag vars verksamhet du är insatt i.

Jag månadssparar. När det går ner betyder det för mig inte att jag förlorar pengar, det betyder att jag får fler andelar för min insats 👍

Annons:
Himmelsblå
2015-07-20 21:56
#7

#6 Ett månadssparande på lång sikt på börsen är ett idiotssäkert sätt att få en god ekonomi i livet… 😎

[NeferNefer]
2015-07-20 21:58
#8

#7: Jepp!! Aktiestinsen och Warren Buffet … och vi! 😎🤑

kallepudas
2015-07-21 21:34
#10

#4 Har man tänkt att köpa aktierna & sitta på dom en lång tid så är det absolut ett aktie & fondkonto som gäller då man mest kommer att köpa & väldigt sällan kommer att sälja och dom enda utgifterna man drabbas av är courtaget och 30% på vinsterna. 

ISK eller kapitalförsäkring då betalar man ju inte 30% skatt så på dessa konton är ju mer för att "köpa idag & sälja imorgon". Går ju att tjäna pengar på ett annat sätt på dessa konton då man är mer aktiv & köper och säljer ofta.Dessa konton betalar man en schablonskatt oavsett om det gått bra eller dåligt.

En del kombinerar att både ha ett vanligt aktie & fondkonto plus ett ISK så det finns ju inte bara en väg att gå så man kan ju kombinera ett långsiktigt innehav och ett mer kortsiktigt.

Himmelsblå
2015-07-21 21:55
#11

Ang ISK vs. depå kan  jag tycka att ISK är grejen Men måste ha koll på schablonskatterna som sätts varje år. Den är beroende av statens inlåningsränta.

Man skall inte ha räntefonder eller dylikt på ISKen, men det krävs inte mycket reavinst för att ISK skall vara bättre.

Om 2-3 år? Jaha, då har kanske statens inlåningsränta ökat så vanlig depå är bättre.

Klarar man att hålla koll på det tycker jag ISK (eller KF) är bättre.

#10 på sätt och vis håller jag alltså med. ISK är för den aktive och intresserade, men kanske av lite andra skäl.

kallepudas
2016-02-01 22:52
#12

#11 Jag har valt vägen att kombinera Vanlig depå med 30% skatt och ISK men strategin är ju lite olika så jag väljer ju aktier med omsorg då jag ska placera dom på vilken konto. 

Uppstår det ett köpläge men där jag redan vid köpet bestämmer mig för att vid en viss uppgång så ska jag sälja så gör jag ju den affären på ISK-kontot.

Vad tror du om börsläget & året 2016 ?

[tk1971]
2016-02-02 12:38
#13

Jag har också fått upp ögonen för detta med aktier. Jag har alldeles nyligen öppnat ett ISK på Avanza, men jag har inte vågat köpa några aktier än. Jag måste läsa på ordentligt innan jag gör nåt. Jag blev inspirerad av en föreläsning av Aktiestinsens "sidekick" (minns inte vad han heter). Jag fick lite tips där, men jag undrar om Aktiestinsens principer och strategier håller än. Han är ju rätt gammal… fyller 100 på lördag… 

Nej, man måste nog bestämma sig för en egen strategi.

Annons:
kallepudas
2016-02-02 16:11
#14

#13 Absolut så ska man ha en egen strategi och vara mycket kritisk till råd eller tips om olika aktier. 

Lennart Israelsson heter aktiestinsen och det är bra att ta rygg på dom som lyckats.

Min strategi är mest köpa & behålla företag där jag då hoppas att utdelningarna kommer att öka över tiden. Köpen jag gör försöker jag genomföra och eftersom jag köpt lite aktier när dom vara dyra så är ju nuläget perfekt för att justera inköpspriserna i portföljen. 

Det är ju inga som helst problem att få tag i årsrapporter så dessa beställer jag hem med post så jag i lugn & ro kan bläddra i dom när jag har lust och just investmentsbolagen så är det ju rätt intressant att kunna ha en bra överblick i vilka bolag dom ökat eller minskat sina innehav eller helt sålt av. 

Lycka till förresten och det bästa tipset är att "inte ha för bråttom"

[tk1971]
2016-02-04 09:26
#15

Sådärja, nu har jag shoppat lite : ) Med betoning på lite…

Vi får väl se hur det går.

kallepudas
2016-02-04 09:39
#16

Får man fråga vad det blev i shoppingkorgen?

[tk1971]
2016-02-04 09:41
#17

#16: Det får du väl, men du får nog inget svar. Jag är ju helt rudis i det här sammanhanget och det vore väl genant om min portfölj störtdök det första den gjorde. Jag kanske avslöjar lite senare : )

kallepudas
2016-02-04 09:51
#18

#17 Det är helt okej.

Man får i dagsläget räkna med att portföljen går ner i värde  jag själv har aktier i elva bolag.

Industrivärden,investor,ratos,teliasonera,assa abloy,ericsson,h&m,seb,swedbank,tele2,öresund.

Dessa ökar jag i hela tiden förutom Ericsson & seb för dessa harjag tänkt att sälja av vid uppgång för jag har ju innehav i dessa genom investor ändå. 

Kul att du börjar och det är ju verkligen ett bra läge att kliva in i nu när det gått ner en del.

Upp till toppen
Annons: