Annons:
Etikett11-juridik
Läst 2111 ggr
Anonym
Anonym
2015-09-09 16:41

Brottsoffer och soc?

Hej! Av personliga skäl håller jag detta anonymt. Jag emottog kränkningsersättning eller vad man ska kalla det från brottsoffermyndigheten för några dagar sedan. Beloppet landade på hela 113.000 kronor. Ersättningen fick jag "som plåster på såren" efter våldtäkt 2013, ansökan för detta skickade jag in i våras med tanken att jag antagligen inte skulle få något. Nu fick jag alltså nästan det högsta man kan få för detta brott. Jag har skadats oerhört av allt detta under dessa år, och pengarna kan inte bota en själslig smärta. Däremot kan de lindra en del av min ångest som åsamkats av dålig ekonomi, såsom skulder och kronofogdekrav, avbetalningar med mera. Nu är det som så att jag under sommaren flyttade till ett destruktivt hem, detta var min dåvarande partner. Jag fick i panik flytta därifrån för några veckor sedan och fann ny lägenhet, därefter sökte jag ekonomiskt bistånd hos soc och detta betalades ut i förrgår. Jag har tid där igen den 22:a september för den månatliga ansökan. Kan jag på något sätt få behålla mitt bidrag trots min brottsskadeersättning? Har försökt söka fram svar i timtal men vet varken ut eller in. Detta är ett "ideellt skadestånd" och vissa påstår att det inte ska klassas som inkomst, andra säger motsatsen. Jag tycker att jag bör ha rätt till mina pengar då jag fått dem för en oförlåtlig händelse. Kan de verkligen kräva av mig att jag ska leva upp varenda krona för att ha rätt till ekonomiskt bistånd? Omkring 60.000 kronor har gått till skulder medmera, men jag är nu fri. Resterande kommer gå till diverse nödvändigheter såsom säng, dator, mikrovågsugn, dammsugare…. sådant som jag tvingades sälja i början av sommaren för att kunna betala hyra. Kan jqg på något sätt ha rätt till att behålla min ersättning? Eller ska man behöva ha stadig ekonomi för att ha rätt till dessa pengar? Det känns för mig sinnessjukt. (jag är 21 år och sjukskriven, försäkringskassan har givit avslag)

Annons:
[Urfokus_]
2015-09-09 16:50
#1

Du har ju pengar även om dem gick in som ersättning, jag har svårt att tro att du kan få söka mer pengar om du redan har ganska mycket pengar på kontot. När dem pengarna du har på kontot tagit slut kan du nog söka pengar igen, men jag vet inte 100 procent du får säkert fler svar här.

Anonym
Anonym
2015-09-09 16:54
#2

Det handlar ju om pengar för sveda och lidande, bör inte det räknas in? Socialstyrelsen har ju lagar som säger att man ska hjälpa brottsoffer, se till kränkning av integritet och dessutom se varje enskilt fall att döma individuellt efter situation.

[Urfokus_]
2015-09-09 17:01
#3

#2 Du verkar ju kunna svara på frågan bättre än jag? jag sa att jag inte vet till 100 procent det jag vet av vad jag läst så kan man inte få extra pengar om man redan har en viss summa på sitt konto men det kanske är annorlunda i ditt fall? om du fått avslag så verkar det ju inte så positivt gällande det, har du ens pratat med dem och frågat?

Honestyisdead
2015-09-14 19:22
#4

Jag tror inte du får behålla både bidrag och skadeersättningen. Bidraget är till för de som inte har annat. Det har du nu.

När de pengarna är slut och om du inte har ett jobb kan du söka igen. Men de brukar kolla tre månader tillbaka och räkna hur länge pengarna skulle räckt.

Upp till toppen
Annons: