Annons:
Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 3034 ggr
densomundrar
9/9/15, 7:03 PM

Soc utan aktivt jobbsökande?

Har en i släkten som nu efter en tid flyttat från sin sambo som tidigare försörjt denne. Denne har fått beviljat försörjningsstöd av soc men kan man få det utan att behöva göra någon motprestation? På den tiden jag hade med soc att göra, om än inte personligen, var man tvungen att vara inskriven på AF och vara aktivt arbetssökande och var man inte det så kunde man bli av med stödet från soc. Hur är det med detta nu för tiden?

Annons:
tlover
9/9/15, 7:07 PM
#1

Det beror ju på mycket, jag behövde tex inte söka jobb aktivt den månad jag visste att jag hade jobb månaden efter och senare så fick jag försörjningsstöd utan att vara inskriven på arbetsförnedringen eftersom jag har en diagnos.

Det kan ju finnas andra orsaker det beror på sökaren.

l'm back

AnneN
9/9/15, 7:08 PM
#2

Kan kanske finnas undantag, men har inte själv varit med om att slippa vara aktivt jobbsökande.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tjeja
9/9/15, 7:21 PM
#3

Grunden är väl att man måste vara aktivt jobbsökande om man inte är sjukskriven.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
9/14/15, 7:18 PM
#4

Jag fick soc många år utan att behöva vara inskriven på AF.  Detta pga dåligt mående.

Tjeja
9/14/15, 9:31 PM
#5

#4 då var du antagligen sjukskriven?!

Det tror jag är en av väldigt få anledningar som soc accepterar till att inte vara aktivt jobbsökande. Skrev det även i #3 ovan.. "om man inte är sjukskriven" ;)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
9/14/15, 10:02 PM
#6

#5 Nej jag var varken sjukskriven eller hade diagnos.

Annons:
Tjeja
9/14/15, 10:57 PM
#7

Vilken tur du hade då i så fall som fick kontakter på soc som tog hänsyn till ditt mående. 🌺 För utan läkarintyg får dem egentligen inte göra det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
9/14/15, 11:06 PM
#8

#7 arbetsförmedlingen sa till soc att jag inte kunde jobba

Tjeja
9/14/15, 11:26 PM
#9

Ja om det var AF eller Soc som accepterade ditt mående som en begränsning spelar kanske inte så stor roll för din del egentligen. Huvudsaken var att någon inom dessa myndigheter agerade utanför reglementet och tog hänsyn till dig som individ. Det är positivt att dem gjorde det. Men inte någon regel man kan hoppas på för andra i samma situation idag tyvärr. :(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[niklaeri02]
10/1/15, 10:56 PM
#10

Jag har inte fått försörjningsstöd utan att vara sjukskriven eller att aktivt söka jobb.

[Daisy-Moa-Elsa]
10/3/15, 6:58 PM
#11

Tycker att det låter logiskt att ha "krav" på sig att vara aktivt jobbsökande om man får försörjningsstöd i form av soc, förutsatt man inte är sjuk. Då är det en helt annan sak.

Det som är så hemskt att av att läsa trådarna får man känslan av att vilka som får tillgång till vilka saker är godtyckligt i turen man har med handläggare.

Honestyisdead
10/3/15, 7:54 PM
#12

#11 Ja det handlar ibland om att få träffa rätt person :(

densomundrar
10/3/15, 8:00 PM
#13

Verkar som att personen nu ska ut på praktik, vilket jag tycker är bra. Sist personen gick hos af hade denna inget bidrag från soc och hoppade av första praktikveckan. Nu, några år senare, försörjer ingen denna personen längre och antal jobb som denna person sökt på dessa år (typ 2 år) kan nog räknas på en hand. Får se hur länge det håller. Visst, kan medge att jag är smått avundsjuk på att jag inte haft samma möjlighet att få leka mig genom livet, men hoppas för personens skull att denne får lära sig att ta ansvar och leva ett vuxet liv annars kan det slå tillbaka jävligt hårt senare i livet.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
10/3/15, 8:28 PM
#14

" 12 sånt gör mig tokgalen. Och då har jag inte haft behovet av soc… tack och lov.

Jag antar att det finns en norm… jag bara önskar folk hade "orken" att fightas. Även om jag förstår att man inte alltid orkar.

Behöver man det borde det inte vara godtyckligt

Honestyisdead
10/3/15, 8:30 PM
#15

#14 Håller med!

MichaelE
10/5/15, 9:08 PM
#16

För att få socialbidrag så måste man vara inskriven på AF och måste också söka jobb.

tlover
10/5/15, 9:11 PM
#17

#16 Inte alltid som tidigare sagts. Även om det antagligen oftast är så.

l'm back

Honestyisdead
10/6/15, 10:03 AM
#18

#16 Det stämmer ju inte. Ganska märkligt att komma med det påståendet efter allt i tråden.

Upp till toppen
Annons: