Annons:
Etikett11-juridik
Läst 1727 ggr
Mixa20
2015-10-26 11:46

Sambo och inflyttad

Hej! Bor ihop med min kärlek. Flyttade till honom. Han äger sitt hus med banken. Hur ska jag betala till honom för att det ska bli rättvist? Nu tänker jag på bolån och räntor. Annars delar vi ju på El, Tv, Mat, sotning, vatten mm. Tack på förhand.

Annons:
parsley
2015-10-26 12:11
#1

Lite tips kanske finns här

http://www.nordnetbloggen.se/dela-boendekostnad/03/05/2013/

Tänk på att amortering är en form av sparande. Som sambo med husägaren ska du inte betala för amorteringar. I länken nämns en form av hyresmodell där den som flyttar in betalar betalar hyra motsvarande en hyresrätt i området. Tänk på att det kan vara billigare att bo i hus, än i lägenhet, på en del mindre orter. 

Diskutera även igenom vem som ska stå för underhållet på huset, både i form av större och förhoppningsvis värdehöjande renoveringar och löpande underhåll.

Mixa20
2015-10-26 14:17
#2

Tack! Ska kika på länken!!

[Ruffsetuss]
2015-10-26 19:48
#3

Skriv ett samboavtal , så du inte står på bar backe om den dagen kommer att kärleken är slut .

Siggebus
2015-10-31 07:54
#4

#3
Hur är det med samboavtal i detta fallet? "Övertrumfar" ett samboavtal det faktum att den inflyttade inte har rätt till huset ifall kärleken tar slut?
Om båda köper ett hus tillsammans (oavsett om båda står på lånepappren eller ej) så har ju båda rätt till huset men inte om den ena flyttar in i ett hus som den andre redan köpt tidigare.

[Ruffsetuss]
2015-10-31 08:01
#5

miss av mig , blandade ihop det med om man flyttade ihop i mannans hus och sedan gifter sig.

Upp till toppen
Annons: