Annons:
Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 4126 ggr
kallepudas
2016-06-19 11:11

Medborgarlön

Rätt intressant det där om medborgarlön även om jag varit lite emot det där men det tåls ju att diskuteras och det är ju intressant och skulle det fungera så skulle det ju ge alla en bättre grund eller vad tror ni? 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article23030861.ab

Annons:
Halvdansken
2016-06-19 11:44
#1

Rent personligt hoppas jag på det, för vi skulle säga upp oss från jobb samma dag som den första inbetalningen kom.  Vilket kanske är en den av problemet. 
Vi som är äldre, och har betalt av lånen (vi är helt skuldfria i november), behöver inte så mycket pengar för att klara sig, men det är också vi som har jobbat länge, kommit upp i lön, och därmed betalar en hel del i skatt. Vi kommer faktiskt att gå från att betala till samhället till att bli en "belastning". 

Vad jag däremot tror på är en allmän 6-timmars dag. Man kan ju öka produktionen och antalet folk i arbete, genom att införa 2 x 6 timmars skift även på kontorsjobb.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[helga21]
2016-06-19 11:47
#2

I Sverige har vi alla redan en medborgarlön då ingen ska behöva att svälta. Numera heter det  försörjningsstöd och räknas som en inkomst mot vad tidigare socialbidraget gjorde. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d

Sen finns a-kassa för de som kvalificerats sig. och förtidspension/sjukpension för dem som inte orkar arbeta fram till pensionen. Dessa räknas också som inkomst. Att de räknas som inkomst betyder att du kan söka lån m.m. Dessutom så finns det tillägg till alla dessa så att de ska kunna leva drägligt. Vad som är drägligt är en tolkningsfråga där myndigheterna har tolkningsföreträde. 😃

10.000 kr i månaden låter bra tycker jag som får ut 6.650 kr efter skatt. Men nej jag vill inte ha medborgarlön men gärna att folk som har inkomster under 100.000 slipper att betala skatt.

Halvdansken
2016-06-19 11:49
#3

#2. medborgarlön går till alla, oavsett inkomst.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kallepudas
2016-06-19 11:54
#4

#1 Tror du verkligen att många skulle säga upp sig för 10 000:- ?  

Jag skulle inte säga upp mig men däremot hade jag ju haft 10 000 extra varje månad utöver lönen och det skulle ju bli på ett år 120 000:- 

Många pensionärer lever ju på mindre än 10 000 så för dom skulle det ju bli ett lyft. 

#2 Försörjningsstöd får man först efter att man avyttrat allt som anses som tillgångar och medborgarlönen är ju avsedd för att du inte ska behöva sälja bostadsrätt eller bil innan du får det alltså ett helt annat upplägg.

Emo
2016-06-19 12:53
#5

Citat ur krönikan som TS länkar till:

"Medborgarlön, eller basinkomst, ska utgå till alla invånare i landet från 18-årsdagen till pensionen och det ska vara en hygglig summa, säg 10 000 kronor skattefritt i månaden."

Då blir det inte någon rejäl höjning för fattigpensionärer. Då kommer det att gälla för alla att spara till ålderns höst eller försöka leva långt under det "lyxliv" man haft med 10000 i månaden.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[helga21]
2016-06-19 13:48
#6

# 4 Försörjningsstöd kräver inte att du gör dig av med allt du äger och har. Det kan alltid diskuteras. Och nöjer du dig med att ha det du behöver. TV, telefon och nya kläder. Du kan alltid köpa begagnat och sälja begagnat.

http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

Annons:
[helga21]
2016-06-19 13:54
#7

# 1 och # 3 Det är det som är problemet. Det är inte de som behöver det som får det utan att alla ska ha det fram till pensionen.

6 timmars arbetsdag får väl i så fall samhället betala inte företagen. Men det tror jag inte heller på med nuvarande finanser. Såg i lokalblaskan att i en av våra kommuner här kommer  att begära in sjukintyg fr.o.m första dagen istället för den åttonde som brukligt för att komma till rätta med sjukanmälningarna.

kallepudas
2016-06-19 14:12
#8

#6 Problemet är att du inte kan äga vissa saker om man ska ha försörjningsstöd alltså inte samma sak som medborgarlönen för den skulle alla få oavsett vad dom äger eller tjänar även VD för stora företag får alltså medborgarlön fastän dom tjänar miljoner.

[helga21]
2016-06-19 15:09
#9

# 8 Det är helt riktigt. Vad jag menade var att ingen behöver svälta här i vårt land. Vi har ett socialförsäkringssystem. Men jag tror inte på en medborgarlön för det skulle kosta för mycket.

Halvdansken
2016-06-19 15:16
#10

#4. Ja jag tror att en del kommer att säga upp sig. Skuldfri, runt 55-60 år, med bra investeringar o pengar på banken. Och innan du frågar - varför slutar du inte jobba nu, så kan jag säga att vi går ner på halvtid efter semestern. Om vi haft medborgarlön så hade vi inte jobbat alls.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[helga21]
2016-06-19 15:46
#11

# 10 Det beror nog vem man är. För många är ens yrke ens identitet. Jag ser på min man som numera kan titulera sig pensionär att han gärna skulle fortsätta sitt arbete ett par år till i varje fall. Vi är skuldfria och har pengar på banken och han har en utmärkt pension.

kallepudas
2016-06-19 17:36
#12

#10 Lever du gott på 10 000/månaden?

Jag har en hyra på nästan 7000:- så att säga upp sig för att man får in 10 tusen i månaden känns ju inte riktigt ekonomiskt genomtänkt!

[helga21]
2016-06-19 18:15
#13

# 12 Om man äger sitt hus och inte har några lån och dessutom har en sparad slant på banken så går det nog bra. Bor man dessutom i Danmark så är det danska kronor 😃

Annons:
Emo
2016-06-19 18:20
#14

#12 Vi är nog många som skulle bli glada om vi fick ut så mycket som 10000 i månaden. Lyx.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kallepudas
2016-06-19 19:42
#15

#13 Äger du ditt hus så kan du inte gå till socialen & få försörjningsstöd.

#14 Om du tycker att 10 000 är mycket så har du väl inte utgifter på så mycket heller antar jag.

Men då hade det ju varit bra för dig & många andra som då är under 10 000 för ni hade ju tjänat på det hela med medborgarlön.

Halvdansken
2016-06-19 19:47
#16

#12. Vi är två, så det är 20.000 i månaden. Precis som #13 säger så klarar man sig utmärk på det om man inte har lån o räntor att tänka på.  Nån kontanthjälp behöver vi knappast.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kallepudas
2016-06-19 19:56
#17

#16 Beror ju lite som sagt och en del tycker 10 000 är någon sorts förmögenhet men jag säger att skulle min lön bara varit såpass så hade hemmet gått i konkurs rätt fort.

Stallmima
2016-06-19 23:29
#18

Ja det här med medborgarlön har dottern och jag haft många disskutioner om

TjockaBerta
2016-06-21 17:46
#19

Finns det inte modeller där medborgarlönen räknas ner i takt med att man har/får inkomster?

Personligen tycker jag att medborgarlön gott kan utgå istället för detta lapptäcke av många olika bidrag som en del måste ansöka om för att klara sig. 

Administrationen skulle minska och det skulle förenkla för de sökande. Framför allt skulle det vara till gagn för dem som hamnat utanför systemet pga sjukdom.

>>>Malum domesticum<<<

Halvdansken
2016-06-21 19:47
#20

#17. beror ju på hur mycket utgifter man har.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[helga21]
2016-06-21 23:23
#21

Personligen förstår jag inte varför alla skulle ha en medborgarlön det räckte väl i så fall med de som är arbetslösa?

kallepudas
2016-06-22 08:19
#22

#19 Precis systemet hade gagnat dom som hamnat utanför systemen och administrationen hade ju minskat som du skriver.

#20 Ja det gör ju det men som du säkert vet så ser familjer ut på olika sätt men räknar man på en ensam vuxen så kan ju en sådan person bo i husvagn året runt så då räcker ju 10 000 i ett kvartal men om man räknar på lite mer normala utgiftsposter som man har i livet på bostad och omkostnader för barn m.m. så är 10 000 småpotatis.

#21 Jag antar att vid ett sådant system så försvinner "alla" bidragssystem så som barnbidrag & underhållsbidrag,försörjningsstöd,bostadsbidrag mm.
 Det är ju som sagt en omfattande apparat som dagligen sitter & räknar på vad folk tjänar eller inte tjänar.

[helga21]
2016-06-22 08:31
#23

# 22 Vad som blir kvar och vad som försvinner vet vi inte. Det som är relaterat till att vara förälder såsom barnbidrag och försörjning för barnen kommer inte att försvinna då barnen inte får detta stöd. A-kassan kommer heller inte att försvinna då det är mer än 10.000 kr som man kan få ut precis som sjukpenningen.

Halvdansken
2016-06-22 10:24
#24

#22. Alla har ju inte barn som bor hemma, och har man inga lån (huset är betalt) så är 20.000 helt ok för två personer för normala "driftskostnader" (mat, vatten, el osv). Så jag skulle tro att många som kan sluta jobba i 60-årsåldern.

Ska man sen ut o resa eller köpa nåt nytt som kostar lite mer, så får man väl ta av pengarna på banken. Som man borde ha när man är i den åldern.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

TjockaBerta
2016-06-22 10:38
#25

#22

Det är ju bra om en del väljer att sluta arbeta det frigör arbetstillfällen för yngre personer och ger flera tillträde till arbetsmarknaden vilket genererar skatteintäkter

>>>Malum domesticum<<<

kallepudas
2016-06-22 18:48
#26

#23 Jag tror ju att dom rena bidragen skulle försvinna för det skulle ju vara själva poängen och skulle medborgarlönen vara på 10 000 så lär den ju räcka till ett antal barn för i dagsläget är väl barnbidraget 1050:-/månad.

Tanken med medborgarlönen är ju inte att folk ska sluta arbeta.

#24 Men rätt meningslöst att enbart räkna på familjer utan barn eller dom personer som har minst kostnader för då är ju 10 000 alldeles för mycket om vi räknar på dom som har minst utgifter då räcker det med 5000:-

Halvdansken
2016-06-23 18:22
#27

#26. Suck. Medborgarlön gäller ju alla, jag ska väl räkna utifrån min verklighet? Jag kan inte argumentera för eller emot baserat på en 30-åring med barn och huslån. 

Om du läser mitt första inlägg står det "Rent personligt hoppas jag på det, för vi skulle säga upp oss från jobb samma dag som den första inbetalningen kom. "

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
kallepudas
2016-06-24 09:24
#28

#27 Ja att säga upp sig är ju ett personligt beslut jag trodde du menade att varenda människa skulle säga upp sig för småpengar så det var nog ett missförstånd från min sida för du menar väl med "vi" dig själv & fru.

Halvdansken
2016-06-25 14:02
#29

#28. Nä, jag kan bara tala för mig och min man 😉

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ikajo
2016-06-27 16:27
#30

Tänk vad mycket kultur som skulle skapas om folk kunde ägna tid åt sådant. Men seriöst, 10 000 är inte mycket pengar att leva på. Varför tror ni studenter får så mycket rabatter och lever så snålt. Du har inte råd med något extra överhuvudtaget. Till hösten får jag ett jobb som ger över 20 000 i månaden. Det är en fördubbling från vad jag har haft tidigare som student. Livet kommer bli enklare. Samtidigt är jag skribent, jag försöker bli författare. Om jag kunde ta en paus ett år och bara ägna mig åt att skriva skulle jag förmodligen komma väldigt långt. Tyvärr måste jag överleva innan jag kan leva på mitt skrivande.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Cindy S
2016-07-11 21:31
#31

Jag tror att om det hanteras rätt, och man givetvis gör många uträkningar, utredningar, börjar i en eller några få kommuner för att se om det fungerar, så skulle medborgarlön vara bra. Alla behöver ju inte det, men de med låga löner/inget jobb.

Att jämföra kostnader med medborgarlön verse bidragssystemet* kan jag inte, jag har inte nog med kunskaper. Men ur min livssituation, som en socialbidragstagare sedan två år med "problem"(jag undersöks för ADHD och mår inte direkt toppen i övrigt) så vill jag säga att leva månad till månad med hjälp av ett problematiskt system som fungerar när det vill, tar otroligt mycket på mig. Jag tror att jag skulle må bättre och därmed ha bättre möjlighet att söka jobb/arbeta om jag visste att jag alltid hade 10 000kr att leva på.

Jag kunde söka till jobben som biblioteksassistent på 50% i andra kommuner, för jag skulle ha råd med dubbla hyror i tre månader om jag snålade, ingen tvekan. Visst kan jag stå i Röda Korset butiken hela denna vecka, jag kan söka jobb på heltid nästa vecka. Skriva noveller som hobby för att i slutändan tjäna pengar? Nej, jag skriver vad jag vill istället, ungdomsböcker om bisexuella prinsessor som dödar drakar, vilket inspirerar mer än sexistiska vampyrböcker eller deckare(finfin underhållning det också, men det finns det mycket av).

Mamma som arbetat hårt hela livet men nu är sjuk pga av arbetsskada som undersköterska skulle inte behöva betala 1000 kr i månaden i förseningsavgifter för att försäkringskassan inte skickat hennes pengar i tid. Min handläggare kanske har tid att faktiskt träffa mig om hon inte var tvungen att godkänna min ansökan istället. Ett par timmars prat om jobbsökande och andra sätt att vara till nytta till samhället istället för att hon ska läsa och godkända min ansökan låter bättre. Jag har inte ens träffat henne, eller den jag hade innan. Det är ett par samtal via telefon eller mejl per månad, då jag alltid är rädd att ett fel från min sida betyder att jag kommer tvingas flytta in i min mammas stuga eller lillasysters hus.

Visst kommer folk utnyttja systemet. Men kommer den ekonomiska förlusten av icke arbetsvilliga att uppvägas av det man sparar in på bättre psykiska i samhället och kostnaderna för socialen? Det vet jag inte.

#10

Det finns många skräckhistorier om trötta sjuka gamla som inte får hjälp av försäkringskassan pga av idiotiska misstag och sedan inte har ork att göra något åt der. Sedan de som inte klarat av alla krav(fast det försökt) och inte får ekonomiskt bistånd(min kusin fick gå runt till butiker och be dem skriva på papper på att hon kommit dit och sökt jobb, för hon hade inte sökt jobb på rätt sätt/eller för få, kommer inte ihåg). Hon skämdes otroligt mycket och chansen till jobb i de butikerna var nog noll.

Sedan är inte systemen vi har perfekta; min mamma får ofta betala förseninsgavgifter pga av att försäkringskassans rutiner inte är bra.

Jag missförstod en regel socialen hade och kunde inte få bidrag i ett par månader(vilket var ok, jag bodde hos pappa efter att ha förlorat jobbet).

Och jag antar att narkomaner som är föredetta barnvåldtäktsoffer inte har så lätt att gå och söka jobb. När drar man gränsen?

Socialen måste ju följa sina regler också.

Risken för svält finns, och dålig vård, och det kanske finns ett bättre alternativ.

#26

"Men rätt meningslöst att enbart räkna på familjer utan barn eller dom personer som har minst kostnader för då är ju 10 000 alldeles för mycket om vi räknar på dom som har minst utgifter då räcker det med 5000:- "

Jag är väldigt tveksam till att mer än ett flertal skulle klara sig på 5000kr. Hur skulle de bo? Har du tänkt på hyran eller bara 5000kr på mat, kläder, räkningar?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

kallepudas
2016-07-12 08:34
#32

#31 Bra skrivet inlägg av dig.

Jag skulle klara mig på 5000:- själv om jag kunde lägga upp den situationen från start. Lite svårt för mig att göra det nu som 4 barnspappa men om jag var 18år nu & bestämde mig för att bo billigt så finns det alternativ. Såg hur en gammal pensionär valde att bo i sin båt och han hade en boendekostnad på under 3000:-.

Min poäng med att man inte kan utgå ifrån dom som har minst utgifter är ju att en person som är singel utan barn kan leva betydligt billigare än en person eller familj där man har barn som ska ha nya kläder allt eftersom dessa växer & fler munnar att mätta.

Agafia
2016-07-27 07:40
#33

Finns det något Land som prövat / har Medborgarlön ?

kallepudas
2016-07-27 08:43
#34

#33 Brasilien,namibia,Iran & indien men jag är inte säker om det provats fram eller om det införts helt & hållet.

Det har sedan diskuterats i sydeuropa,tyskland,schweiz,sydafrika & norden.

Annons:
tsa05
2017-01-21 22:04
#35

Intressant tråd.

Tyckte jag hörde nåt om att Finland provar medborgarlön = basinkomst nu.
Någon som vet lite mer om det, typ fördelar och nackdelar med basinkomst?

kallepudas
2017-01-22 10:52
#36

#35 Finns nog både för & nackdelar men det beror nog helt på hur man utformar det hela.

Har för mig att finlands modell var ett ganska lågt belopp men om man fick jobb så fick man det beloppet ytterligare ett år.

Nackdelen kan ju bli att personen blir inaktiv och kanske inte väljer att skaffa jobb men det beror nog helt på hur stor summan är.

Agafia
2017-01-22 17:07
#37

#36. Varför skulle någon bli inaktiv om de fick medborgarlön ? Då skulle väl folk bli både friskare och kreativa ?

Halvdansken
2017-01-22 18:50
#38

#37. Varför kulle man bli friskare och mer kreativ? 
Jag och min man skulle sluta jobba eftersom vi skulle få en inkomst (om vi nu räknar med 10.000 per person) som vi skulle klara av att leva för.
Å andra sidan skulle någar andra få våra jobb. Vi är 55 nu, så yngre personer kan ta över.

Kreativ kanske, jag skulle ha mer tid att peta i trädgården. Friskare? Varför?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kallepudas
2017-01-22 18:51
#39

#37 Jo dom skulle säkert springa ner arbetsförmedlingens dörr om medborgarlönen var så pass hög så man ändå levde gott.

tsa05
2017-01-22 19:48
#40

#36.

Ja, det finns nog både för och nackdelar. 

Är det en låg månadssumma så kanske många ändå väljer att jobba, om man kan och har möjlighet, jag menar om man inte är sjukskriven etc.

kallepudas
2017-01-22 19:59
#41

#40 Tanken med medborgarlön är att den ersätter en massa andra ersättningar och bidrag. 

Skulle sverige prova något sådant så tror jag mest på att det ska ersätta försörjningsstödet och den apparaten tror jag kostar en hel del i sverige så statens utgifter skulle säkert minska lite om vi hade medborgarlön för den gruppen som har sådant i dagsläget. Detsamma med dom sm inte kan jobba av sjukdomsskäl så tror jag även där att kostnaderna som försäkringskassan har idag skulle minska.

Kanske är bra men det kanske är bättre som vi har det idag det.

Annons:
tsa05
2017-01-22 20:25
#42

#41

Jo det har jag förstått att basinkomst skulle ersätta ersättningar som finns i nuläget om det nu skulle införas. 

Jo det kanske är bättre så som vi har det? Jag vet ej.

Ikajo
2017-01-25 21:35
#43

#38 Stressar man om pengar mår man inte särskilt bra kan jag lova. Om det alltid finns en grundtrygghet skulle det vara lättare för människor. Det kan jag se från min egen position. Jag har för nuvarande enbart en tillfällig anställning som inte ens är 100%. Till sommaren måste jag ha hittat något nytt eftersom det inte går att garantera att de får anställa mig ett år till. Om jag visste att jag hade en grundtrygghet att falla tillbaka på skulle jag kunna ta mig tiden att hitta ett jobb jag gillar. Har du ett jobb du gillar mår du i allmänhet bättre. Jag kan inte påstå att jag gillar mitt nuvarande jobb men hellre det än inget alls.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

kallepudas
2017-01-25 23:43
#44

#43 Håller med dig och jag tror att en bättre grundtrygghet öppna dörrar som är stängda idag.

Vore något för våra politiker att jobba på och finna lösningar så att dörrarna öppnas.

Agafia
2017-01-25 23:52
#45

#43 . Tack ! Äntligen någon som tänker lite längre än näsan räcker 👍

Ikajo
2017-01-26 18:59
#46

#44 och #45

Det skulle definitivt ge mig möjligheten att skriva mer 😃

Det är definitivt problem att du i nuläget måste betala för din egen trygghet, för att få pengar om du är arbetslös måste du vara med i a-kassa. A-kassan måste du betala för. Utöver det måste du jobba minst ett halvår för att få pengar om du blir arbetslös. Detta skapar hinder för bland annat unga människor och studenter som många gånger inte varit aktiva i arbetslivet innan. En medborgarlön skulle kunna göra mycket nytta. Däremot vore det vettigt om den sjönk i förhållande till den faktiska lönen så att de som faktiskt behövde pengarna fick dem. Någon som tjänar femtiotusen i månaden behöver inte tio till från staten, men det kan någon som tjänar under tjugotusen göra.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Scrog
2017-01-27 19:44
#47

#46 Fast om det är så att den ska minska med ev. lön så är det inte längre den klassiska medborgarlönen 

Jag har svårt att se hur man ska kunna finansera en medborgarlön.

Stallmima
2017-01-28 00:50
#48

Jag skulle vilja se ett finansieringsförslag från folk som vill införa medborgarlön

Annons:
kallepudas
2017-01-28 10:52
#49

Finansieringen är inte så komplicerad egentligen för medborgarlön ersätter alla system och på så vis lär ju en hel del ställen försvinna i tomma intet.

Försäkringskassan  kan nog minskas rejält samt dom som arbetar med försörjningsstöd lär ju bli helt överflödiga.

Arbetsförmedlingen lär väl inte behövas heller för att fråga ut folk om dom sökt jobb under en viss tid.

Skulle nog kunna sparas in på en hel del skattekronor som går ut på att avlöna folk som sitter & räknar på vad någon fattig stackare ska få i bidrag.

Ikajo
2017-01-28 14:58
#50

#48 På samma sätt som vi finansierar bidrag just nu. Medborgarlön skulle inte vara utöver bidrag, det skulle vara istället för bidrag.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Scrog
2017-01-31 19:16
#51

#49 & #50 fast antingen ska ju medborgarlönen betalas ut till alla, oavsett lön och då blir det ju väldigt många fler som ska ha bidrag som intehar det idag.

Alternativt ska bara vissa som uppfyller olika kriterier (arbetslösa, sjuka underen viss lönegräns osv. ) få medborgarlön och då blir det samma byråkrati och kontroll apparat som idag. Då spar man ju inte så mycket pengar där.

Hittade lite info. och ett räknexempel HÄR vet inte hur bra uppgifterna stämmer men kanske kan vara intressanta.

Ikajo
2017-02-03 15:13
#52

#51 Om det var enbart baserat på inkomst skulle det inte behöva innebära mer byråkrati eftersom det så skulle kunna gå via skatteverket som redan har insyn i lönesättningen. Och om man räknade ut medborgarlönen baserat på årsinkomst - återigen något skatteverket redan har tillgång till - så skulle det inte bli byråkrati samtidigt som fördelningen av pengar mellan olika samhällsklasser skulle jämnas ut. Vilket i grunden innebär ett stabilare samhälle.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Scrog
2017-02-03 22:17
#53

#52 är inte helt insatt i hur det fungerar men har inte skattemyndigheten bara insyn i efterhand. Alltså vad har tjänat, inte vad man tjänar nu. Hur hanterar man i så fall alla som blir arbetslösa? De bör ju då få medborgarlön för att klara sig, svårt att hantera utan byråkrati… Ett sånt system har vi ju idag med progressiv beskattning, den som tjänar mer skattar ju mycket mer.

Ikajo
2017-02-04 00:08
#54

#53 De allra flesta vet i förväg om att de kommer att stå utan jobb, då hinner man anmäla förändringar till skatteverket. Särskilt med dagens teknologi.

Medborgarlönen som jag har sett förslagen handlar om ca 10 000kr i månaden, alltså inte ett särskilt högt belopp och om man satte gränsen för hur mycket man kan tjäna och fortfarande ha rätt till medborgarlön på 50 000kr i månaden skulle det handla om en relativt liten andel som skulle bli utan och tjänar man 50 000 i månaden står man inte direkt på bar backe. För låglöneyrken å andra sidan skulle det betyda ett markant lyft vilket skulle öka deras köpkraft och allmänna hälsa. Alltså inte att bara den som tjänar mer betalar mer utan att den som tjänar lite har får mer. Utjämning.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Scrog
2017-02-08 17:57
#55

Fast om man sätter gränsen vid 50 000kr så blir det ofantligt mycket pengar som ska betalas ut varje månad. Problemet blir återigen finansieringen.

Du kan ju se lite räkneexempel i länken jag postade ovan.

Dessutom får man en massa tröskeleffekter, där det lönar sig att jobba mindre och få medborgarlönen istället.

Annons:
[Hayabusa]
2017-02-08 18:11
#56

#55 Det är korrekt. Bara för att ta ett annat, hypotetiskt, exempel:

Säg att 1 miljon av Sveriges invånare får 120.000 kr per år. Det blir 120 miljarder (om jag inte räknat helt tokigt). Visst - andra UO skulle givetvis försvinna, men det är fortfarande oerhört stora summor.

OlgaMaria
2017-02-08 18:42
#57

Jag tror det är nödvändigt att vi hittar någon sådan lösning i framtiden. Allt eftersom arbetsmarknaden effektiviseras och mer och mer sköts med hjälp av teknik så minskar behovet av mänsklig arbetskraft. Och vi får inget stabilt samhälle med en stor grupp människor som inte kommer in på arbetsmarknaden. Sen vore det svårt att införa det för hela befolkningen på en gång men jag tror det vore bra att påbörja det nu i liten skala för att bedöma dess effekter och kostnader. Så kan man förhoppningsvis utöka under de kommande årtiondena. Något som ingen nämnt ännu i tråden är att kriminalitet antagligen skulle gå ner och därmed en hel del kostnader.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2017-02-08 18:47
#58

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2017-02-08 20:13
#59

#58 Ja.  I den länkade texten står även att läsa att: 

"Försäkringskassans olika bidragssystem är till för ett antal olika syften förutom att se till att ingen i systemet svälter ihjäl. Därför är det högst osannolikt att alla de 220 miljarderna skulle vara tillgängliga för att finansiera ett tänkt basinkomstsystem.

I Försäkringskassans årsredovisning är de olika bidragsområdena uppbrutna i mer detalj, så det går att gräva vidare för att se vilka bidrag man eventuellt vill låta basinkomsten ersätta. Men det kan vi återkomma till senare.

Däremot torde de flesta tänkbara system för garanterad basinkomst kunna ersätta a-kassan och Arbetsförmedlingen (63,8 miljarder), CSN (21,8 miljarder) och det kommunala försörjningsstödet (11 miljarder). Det ger oss i så fall 96,6 miljarder i utrymme för att finansiera införandet av garanterad basinkomst."

Nu är vi 10 miljoner invånare i Sverige och sannolikt skulle mer än 1 miljon vara berättigade vilket gör att finansieringen blir en stötesten. Antar vi att 3 miljoner invånare ger det 360 miljarder, dra bort 96,6 miljarder och vi landar på dryga 260 miljarder.

Absolut intressant ämne, men för min del är frågan (förutom finansiering): Vem ska vara berättigad? Alla eller endast vissa grupper? Gränsdragning?

Frågan om kriminalitet är även den intressant. Dock svår att svara på. Någon som lever i de kretsarna har i så fall en basinkomst på 10.000 kr och all tid i världen för att dryga ut inkomsten.

Scrog
2017-02-09 06:49
#60

Andra effekter det skulle få: Jag och min sambo skulle båda kunna gå ner och jobba kanske 50-75%. Skulls givet vis vara skönt men eftersom vi jobbar i brancher där det är brist på arbetskraft och inte brist på arbete. För se som jobbar inom hantverksyrken, tex snickare skulle det vara mycket lönsamt att gå ner i arbetstid och i stället jobba svart. Om man för studenter ersatte CSN med ML så skulle "piskan" att klara kurser och slutföra sin examen försvinna. Lätt då att festa lite mer eller läsa en massa "spännande" kurser. Trevligt för studenten, men inte så bra för samhället. Alla exempel ovan minskar inkomsterna för staten.

Scrog
2017-02-09 07:54
#61

När det gäller kriminaliteten så tror jag inte påverkan skulle bli så stor. 

För en narkoman antar jag inte att 10 000kr/mån inte räcker så långt (inte alls insatt i detta). 

För de grovt kriminella, narkotikalangare, rånare, ekonomiska brottsligheten så tror jag inte att 10 000kr/mån räcker långt. Dessa "lyxkriminella" bränner nog mer än så på krogen en helg?

(föregående inlägg skrivet på mobilen, därav vissa brister i stavning och grammatik 🙂 )

OlgaMaria
2017-02-09 11:35
#62

Håller med er om att det finns många frågetecken både kring finansiering och effekter, men jag tror detta är något vi borde titta mer på och framför allt börja utvärdera småskaligt. Det finns inga hinder för att testa i liten skala.

Något som nämns ofta är att piskan att dra in pengar skulle försvinna och att det skulle få negativa konsekvenser. Men jag tror att de negativa konsekvenserna av ekonomisk otrygghet är kolossala som det ser ut idag, och att det också kostar samhället väldigt mycket. Folk skulle också kunna ta ledigt enklare under jobbiga perioder i livet, kriser m.m. vilket skulle kunna undvika att människor bränner ut sig och blir kroniskt sjuka, så att de faktiskt kan återgå till arbete så småningom och inte behöva strida för sin rätt att få vara sjuklediga. 

Nu är jag sjukpensionär men alltså det är ju vidrigt hur mycket man måste kämpa för att få vara sjuk och jag tror det påverkar människor extremt negativt. Om du måste kämpa i flera år för att få vara sjuk så påverkar ju det din hälsa. Du måste fokusera på allt som är dåligt för att få rätt, och kan inte fokusera på det hälsosamma eller på att må bättre, för då motarbetar du processen - att få sjukersättning. Jag var ju också på enormt mycket besök i vården åren innan jag fick min sjukpension. Min läkare remitterade mig till alla möjliga läkare för att jag behövde utredas oerhört mycket. För att det är något som krävs om någon ska få sjukpension. Och nu när jag är sjukpensionär finns inte så jättemycket behov av vården. Nu kostar jag samhället mycket mindre. Hela vårdapparaten skulle avlastas otroligt mycket om folk slapp bråka så mycket med Försäkringskassan. Hur många av besöken kan härledas till - "behöver sjukintyg/diagnos för att övertyga FK" - otroligt många tror jag. Tycker att man borde få gå till läkaren för sin egen skull, och inte för FKs skull.

Sen tänker jag att en ganska så ansenlig del av befolkningen kommer alltid ha svårt att arbeta i någon större skala. Det är bara så det är. Är det bättre att den gruppen får ekonomisk trygghet först och att de personerna sen kan hitta sin väg i livet, eller är det bättre att de personerna måste kämpa för sin överlevnad i x antal år och riskera att bli mycket sjukare / mer deprimerade / kriminella osv? Det går säkert att räkna mycket på det. Men det är en etisk och humanitär fråga också. Och jag tror vi skulle ta mycket bättre vara på dessa personers kapacitet om vi inte brände ut dem först med att försöka trycka in dem i normen och tortera dem med ekonomisk otrygghet år efter år.

Här är en intressant artikel om sambandet mellan den ekonomiska krisen på 90-talet och ökning av psykisk ohälsa.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskaren-90-talskrisen-bakom-okningen-av-stress/ (såg att hela artikeln inte kunde läsas nu, sorry för det, men titeln förklarar vad den handlar om iaf)

Minns så väl ökningen av "utbrändhet" och hur det kallades för en trenddiagnos osv. Men det sätter fingret på hur ekonomiskt otrygghet försämrar människors hälsa och får långtgående konsekvenser. Och en person som förlorar jobbet påverkar ju så klart också hela familjen med denna otrygghet och stress. Vill vi att människor ska må bra och kunna vara effektiva på arbetsmarknaden, kosta mindre i vården osv, så är ekonomisk grundtrygghet jätteviktigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Scrog
2017-02-09 16:56
#63

Jag är absolut inte emot tanken på ML och tror säkert att det skulle vara bra på många sätt.

Visst kan man göra tester i mindre skala för att testa tanken, men så länge man inte har något rimligt, realistiskt, sätt att finansiera ML så ser jag inte poängen med sånna tester.  

#62 Jag är absolut medveten om att det finns en massa fel och brister i dagens system. En av anledningarna, tror jag, även idag är finansieringen. Jag tycker det i så fall är bättre att man lägger fokus på att lösa problemen i dagens system.

OlgaMaria
2017-02-10 10:25
#64

#63 Jag tror dock att det är för komplicerat att räkna på det med någon större säkerhet. Därför vore det bra att göra tester som man kan utvärdera olika faktorer med hjälp av. Det skulle ju vara väldigt intressant att följa en random grupp som får medborgarlön från 18 års ålder och jämföra med en grupp som inte får det. Man skulle kunna mäta hälsa och vårdkostnader t ex, samt hur mycket de arbetar och tjänar år efter år. Det vore ju väldigt intressant på längre sikt. Och det behövs ju den typen av långa studier för att verkligen kunna räkna på ML så det vore intressant om vi började snart! :) Sen kan jag tycka att ML borde vara lite lägre mellan 18-30 och höjas efter det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Scrog
2017-02-10 11:08
#65

#64 Kan bara hålla med om att ett sånt försök skulle vara spännande. 

Har lite svårt att se hur man skulle kunna acceptans för detta i samhället. 

Behöver ju vara några tusen personer för att få en statistisk relevans. Det behöver ju också pågå ett antal år för att man ska kunna dra några slutsatser. 

Med den svenska avundsjukan så tror jag inte det skulle vara populärt med att en liten klick skulle få en sån gräddfil i livet.

I länken i #51 ger man ju några enkla räknexempel som belyser kostandsproblemet rätt väl

T.ex en ML på 5100kr, vilket inte är så mycket:

Ett litet räkneexempel:

5 100 x 12 månader x 9,8 miljoner (Sveriges befolkning) = cirka 600 miljarder kronor

Det motsvarar ungefär två tredjedelar av hela den svenska statsbudgeten (i regeringens budget för 2016 räknar man med att svenska staten kommer att ha utgifter på totalt 926 miljarder kronor).

/Scrog

[Hayabusa]
2017-02-10 11:19
#66

Precis. 600 miljarder skojar man inte bort. Inte kvinna heller, för den delen :) Samtidigt går det knappast för någon i landet Sverige att klara sig på 5.100 SEK i månaden.  Eller ens 10.000,- SEK.  Samtidigt hade vi haft en relativt stor grupp människor som fått ett omotiverat ekonomiskt tillskott (under förutsättning att alla är berättigade) vilket leder till ännu större klyftor, gissar jag.

Som sagt - intressant ämne men svårt att finna rätt format, enligt min mening. Många frågetecken.

OlgaMaria
2017-02-11 09:47
#67

#66 Dock är det ju väldigt många som inte har någon inkomst alls eller en bit lägre än 10000. Jag får 6900 i sjukersättning. Under två års tid, innan jag fick permanent sjukersättning, hade jag ingen inkomst alls. Läste detta A 2012 affordability study done in the Republic of Ireland by Social Justice Ireland found that basic income would be affordable with a 45 percent income tax rate. This would lead to an improvement in income for the majority of the population.[25] Charles M.A. Clark estimates that the United States could support a Basic Income large enough to eliminate poverty and continue to fund all current government spending (except that which would be made redundant by the Basic Income) with a flat income tax of just under 39 percent.[26] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Basic_income Ni får räkna på ca 8 miljoner. Barn ska inte inkluderas. Höjd skatt tillsammans med införande av medborgarlön skulle kanske balansera känslorna av orättvisa både för låg- och höginkomsttagare. Alla som har en inkomst får både för- och nackdelar. Bara de utan någon lön får bara fördelar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2017-02-11 09:56
#68

#67 Jag är medveten om det, men som sagt - det finns, enligt min mening, en del frågetecken kring formatet. 

Kuriosa: I mina unga år var jag arbetslös och inte berättigad till A-kassa. Dvs jag hade 0 :- i inkomst, vilket inte var en enkel tillvaro.

OlgaMaria
2017-02-11 10:02
#69

Ja visst finns det frågetecken. Jag tänker dock att behovet av någon slags medborgarlön bara kommer bli större i framtiden, och att de länder som börjar förbereda för det nu blir framtidens vinnare. Att de flesta frågetecken finns med det system vi har nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2017-02-11 10:20
#70

Jag tänka mig att ML i viss mån skulle stimulera bildandet av nya företag, då ekonomisk otrygghet ofta är ett hinder för att starta företag. Den generella köpkraften skulle kunna öka också då fler fick en inkomst, vilket skulle kunna vara stimulerande för ekonomin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2017-02-11 10:23
#71

Arbetade timmar skulle möjligtvis sjunka till viss del, men med det också en ökad folkhälsa och mindre vårdkostnader och säkert tryggare familjer - barn som är mer hela som människor när de blir vuxna och ska ut på arbetsmarknaden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

landsbygdsbo
2017-02-13 23:41
#72

Hur vill man då förhindra att de som jobbar inte vill "försörja" de som inte vill göra rätt för sig?

Jag menar, att som ensamföretagare så gå ca 60% av varje krona jag tar in netto bort i skatt o avgifter.

Då börjar man fundera, är det inte bättre då att jobba svart, gå ner med 25% på nettoinkomsten och behålla allt själv?

För någonstans ska ju pengarna tas ifrån = ett högre skattetryck. Vilket i sin tur leder till ett ökat incitament för just skatteflykt…Vilket då ger mindre pengar till den mjuka sektorn inkl medborgarlönen. 😎

[Hayabusa]
2017-02-14 08:15
#73

#72 Det är sant. Personligen ser jag en risk att samhället blir än mer segregerat dvs mellan de som jobbar och de som inte gör det. Svartjobb tror jag också skulle bli mer intressant eftersom du, precis som du beskriver, kan frigöra tid.

Upp till toppen
Annons: