Annons:
Etikett01-ekonominyheter
Läst 2174 ggr
[helga21]
2016-08-15 19:28

Flera hos kronofogden

"Trots att regeringen satsat på att få ordning på svenskarnas ökande lån så hamnar allt fler ärenden hos Kronofogden. Förra året låg svenskarnas skuld hos Kronofogden på 72 miljarder kronor, en ökning med två miljarder jämfört med 2014."

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/allt-fler-hamnar-hos-kronofogden-3474833

Annons:
Honestyisdead
2016-08-15 19:35
#1

Tänk om folk tänkte lite innan de spenderade pengar de inte har.

IaMiaMaria
2016-08-15 19:57
#2

Ja det finns det som är hos kronofogden för att de inte har tänkt till och köper lyxsaker. Men ibland ska man tänka till innan man kommentar också.

Det finns personer som hamnat hos kronofogden av massor av olika själ. Jag själv är där pga av att jag blev sjuk. Jag hamnade i en separation då jag jobbade heltid och tog några lån för att köpa det mest nödvändiga och klara den höga hyra jag hade då innan jag hittade ett billigare boende,spenderade även en del pengar i ett maniskt skov, sen blev jag heltidsjukskriven och kunde inte betala de lånen samt den studieskuld jag hade fått för att kunna jobba med det jag ville. Det var inget jag valde och nu får jag jätte bra hjälp av dom för att kunna betala av. Men det är en otrolig jobbig situation och handlar inte om att jag inte tänkte till! Det är en skam att vara hos kronofogden!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Honestyisdead
2016-08-15 20:03
#3

#2 Fast du valde ju att ta lån för att köpa saker. Det är just det man aldrig ska göra. För som du skriver kan man bli sjuk.

Jag tänkte innan jag kommenterade. Mitt svar kommer sig av att de flesta tar lån som är rent idiotiska och därför slutligen hamnar hos fogden. Då har man inte tänk långt.

[helga21]
2016-08-15 21:24
#4

Problemet är att folk i allmänhet inte har koll på vad ränta innebär och de lån som det är frågan om är ofta sms-lån med skyhöga räntor. Se inslaget så förstår ni varför och de fundera på att skärpa lagen ytterligare så att de som lånar ut inte alltid får tillbaka sina pengar pga räntorna. Man funderar även på en maxränta.

kallepudas
2016-08-15 21:25
#5

Man måste ju räkna med att man kan bli sjuk och hade man varit riktigt klok så hade man lagt upp utgifterna efter minsta möjliga inkomst.

Här hemma räknar vi med att vi ska klara alla utgifter på en lön vilket betyder att vi har en säkerhetsmarginal på en heltidslön. Ökar vi utgifterna så minskar ju våran marginal.

Som Hera skriver så är ju lån många gånger idiotiska vilket jag instämmer helt i och oavsett vad man tycker om Lyxfällan på tv3 så var det ju i många fall lån för att köpa olika lyxartiklar som tv,stereo,bilar,motorcyklar och annat krams.

Det var ju även unga människor som flyttade hemifrån och som direkt satte sig i skuld på nya möbler och annat som finns i hemmet när en annan tog med sin säng & fick lite gamla möbler som släktingar & familj ville bli av med.

Så lån är ju helt värdelöst & man betalar det man köper flera gånger om i många fall.

[helga21]
2016-08-15 21:28
#6

# 5 Lån är utmärkt om man kan betala dem som på en fastighet. Det är inte så många som köper en sådan kontant. Allting annat har vi köpt kontant.

Annons:
kallepudas
2016-08-15 21:32
#7

#6 Jo men en bostad har ju oftast ett värde men lån på möbler & annat krams minskar ju i värde och är inget värt i slutändan och det är ju dom lånen som är värdelösa.

IaMiaMaria
2016-08-15 22:28
#8

Det jag köpte saker för lån var småsummor, det  mesta var för att klara av vardagen och kunna betala hyra så att jag hade någonstans att bo det halvår det tog för mig att hitta en billigare lägenhet efter att min dåvarande sambo flyttade.

Det är ju också svårt att tänka att nej jag ska inte studera och ta studielån så jag kan skaffa mig ett bra jobb för jag kanske blir sjuk och inte kan jobba och inte betala studielån. Alla har inte släkt och vänner som man kan låna av då det kniper.

Sms lån är vansinniga, sådana har jag aldrig tagit. Och att låna för att resa och köpa dyra lyxsaker som man inte behöver. Då anser jag att man inte tänker till.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Åsa S
2016-08-16 09:36
#9

Japp många tänker sig inte för och många vill ha nytt idag de vill inte ha begagnat även om de knappt har mat för dagen. Försökte skänka bort några soffor som var rätt fina vi har inga barn och ingen röker, inte en enda person ville ha dem mer än min far som ställde dem i sitt förråd och sa han skulle försöka hitta nån som ville ha dem, man slänger inte fina soffor, en av dem var bara 3år gammal och hade mest använts till att lägga kläder på.

När jag flyttade hemifrån tog jag allt jag kunde få från släkten, men ingen hade nån soffa, då satt jag på en pinnstol i 4-5mån tills jag sparat ihop till en soffa. Men många verkar inte ha lärt sig att spara ihop till det man vill ha.

Honestyisdead
2016-08-16 09:44
#10

#9 Precis. Håller helt med.

Jag försökte skänka saker jag med. Soffa, fotölj och ett stort matbord. Slutade med att något som heter Framtid hämtade det. Inget var äldre än 3 år och knappt använt.

Folk prioriterar och tänker inte.

[helga21]
2016-08-16 13:15
#11

Studielån är helt OK och kan du inte betala dessa så får du dem avskrivna i bästa fall. Jag vet att de nyare lånen inte går att få avskrivna så lätt och att de hänger med långt efter pensionen men de drivs i varje fall inte in.

Att låna till en bil kan också vara helt OK under förutsättning att detta lån betalas av innan värdet på bilen är noll.

IaMiaMaria
2016-08-16 17:00
#12

Fast en bil är ju också en sak på ett sätt som som sagt sjunker i värde. Och så kan räntan på lånet gå upp under tiden.

Jag tycker inte att man ska bedöma vad som är okej på ett sätt att låna till. Okej att låna en miljon för att köpa ett hus och ha ganska hög hyra iom lånet som man kan betala om man jobbar och så blir man sjuk och så har värdet på huset sjunkit för att det blivit vattenskador så man kan bara sälja det för 800000 när man tyvärr blivit sjuk och så står man med ett lån på 200000 som man inte kan betala.

Ja egentligen ska man inte ta lån alls för någonting. Men man kanske måste göra det av olika anledningar och vad som är okej, den bedömningen gör man ju själv.

Studielånet har låg eller ingen ränta och det är bra, men jag skulle betala 700 kr i månaden vilket är jätte mycket som sjukskriven. Det som inte kunde betalas går till kronofogden, men lånet ingår tyvärr inte i skuldsanering, utan det finns kvar efter de fem åren.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[helga21]
2016-08-16 20:15
#13

# 12 "Att låna till en bil kan också vara helt OK under förutsättning att detta lån betalas av innan värdet på bilen är noll." Skriver jag.

En fastighet kan drabbas av vattenskador och då gäller det att ha en försäkring för detta.

Annons:
kattöga
2016-08-20 22:44
#14

Man kan hamna hos kronofogden av många skäl, inte alltid för att man inte tänkt, planerat eller slösat! Så sarkastiska kommentarer som en del ovan kan göra väldigt ont när man vet att man gjort vad man kunnat!

Det handlar inte alltid om en själv, utan om en hel familjesituation, som det kan bli tokigt med (som i mitt fall dödsfall) och som inte alltid går att planera in så som en del av er förutsätter! Dödsfall som påverkar fler än en själv. 

Det är ganska naivt att tala om att man inte ska låna till "lyxvaror" och att man "borde tänka efter före". Livet är inte alltid så enkelt! Det kommer nog dom flesta av er att erfara också, i sinom tid………

Tänk istället ett snäpp längre!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
2016-08-20 22:49
#15

#14 har inte sett någon sarkasm.

kallepudas
2016-08-21 08:22
#16

#14 Det har du helt rätt i att det kan vara många olika orsaker till varför man hamnar hos kronofogden men  vi diskuterar kring dom vanliga händelserna och inte några specifika fall som kan vara väldigt avancerade.

Du har säkert sett programmet Lyxfällan och inte ett enda avsnitt handlade om något dödsfall  eller andra komplicerade saker utan i varenda program så var det personligt slarv och överkonsumtion som var boven i det hela och det var allt från dåliga bilaffärer till krogliv som grävde stora hål i deras ekonomi.

kallepudas
2016-08-21 08:35
#17

Dom vanligaste skulderna till stat och kommun är Tv-avgift,studiemedel,skatt & underhållsstöd och fordonsrelaterade skulder.

Källa kronofogden.

kattöga
2016-08-21 09:59
#18

Ok, jag ger mej! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

aneri
2016-08-21 10:23
#19

Jag tror inte att det är de vanliga händelserna som man ser i lyxfällan, snarare de ovanliga och unika. Men jag kanske har fel. Jag har aldrig sett programmet, men hört en hel del om det.

Personligen har jag en bekant som hamnade hos kronofogden när han låg på lasarettet en lång tid efter en hjärtoperation. Jag tror att det rörde sig om en liten summa till trafikverket på 100 - 150:- . Trafikverket skickar tydligen inte ut varningar. Eftersom han är egenföretagare så ställde det till en hel del besvär för honom.

kallepudas
2016-08-21 12:34
#20

Just i Lyxfällan så var det ju många som tagit på sig många små krediter och sedan var dom tvungna att ta nya krediter för att betala dom som de redan hade och på så vis hamnade i en ond cirkel.

Jag tror inte det är så unika fall i lyxfällan men visst en del stack ju ut riktigt ordentligt från andra.

Annons:
kallepudas
2016-08-21 12:35
#21

#18 Nejdå du har rätt i att det finns många saker som kan leda till kronofogden som man inte direkt kan påverka.Jag tycker det var bra att du påpekade detta i tråden.

Aleya
2016-09-05 12:53
#22

Det mest "sorgliga" fallet om att hamna hos fogden var en av mina föredetta. Jag själv anmälde han till fogden för flera obetalda räkningar som han sket i att betala till mig och som jag fick lägga ut pengar på. (Jag erbjöd han olika avbetalningar men han vägrade svara, så därför så anmälde jag att han var skyldig mig pengar till fogden) Jag vet att jag ringde till kronofogden för att höra hur det gick med mitt ärende. Och då fick jag veta att han hade redan hamnat hos fogden redan innan. Då han var 19 år. Jag vet inte om det var ren ignorans från hans sida att han inte ville betala räkningar eller vad det var. Men att börja livet så tidigt med att ha skulder är aldrig bra. Och jag kan bara hoppas att fler föräldrar lär sina barn att det är a och o att betala räkningarna i tid. För jag tror att det är många unga som är del av kronofogdens statistik, tyvärr. Och det är ofta så jäkla lätt att ta lån i dessa dagar fast man inte borde kunna göra det vissa gånger. Och lån löser sällan en dålig ekonomi.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-09-05 13:12
#23

Fallen i lyxfällan visade inte ovanliga fall mestadels . Många använder pengar de inte har och får då så klart problem att betala tillbaka. Känner folk som tagit lån för semester,  möbler och liknande. 

Ett av fallen var dock extremt.  Det var ett par som skulle flytta till USA och köpte flera mobiler med abonnemang och så innan dom åkte.  Dom tänkte att dom skulle komma undan genom flytt.

Minns inte varför med dom blev tvungna att flytta hem igen och här väntade allt på dom. (Vilken chock)

Smslånen är en stor bov har jag läst. Så enkla att ta och skyhög ränta.

[helga21]
2016-09-05 13:43
#24

Det senaste avsnittet i Lyxfällan var en ung kvinna på 23 år som levde på sina släktingar och vänner trots att hon hade både arbete och lägenhet. Hon var skyldig en kompis 8.000 spänn som hon sket i att betala. Hon lånade pengar av sin pappa för att följa med kompisar till Kuba och glömde stänga att roamingen så hon fick en räkning på över 4.000 när hon kom hem som hennes farfar betalade. Snacka om att vara nonchalant.

http://www.viafree.se/program/livsstil/lyxfallan/sasong-21/avsnitt-2

Aleya
2016-09-05 15:43
#25

#24 åh jösses. Jag tackar gud för att jag har kontantkort på telefonen. Jag undrar ibland var uppfostran gick fel när man inte lär sina barn detta med att betala och ha hand om pengar? Och varför man ska låna till en resa? Hade inte jag haft pengar så då hade jag skitit i att åka. För vad ska jag då med och göra om jag ändå inte kan göra nått kul på resan? Ja jösses. 😐

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-09-05 16:27
#26

Klart hon fortsatte eftersom hon ju kom undan med det. Familjen borde sagt nej och låtit henne ta ansvar.

elinnc
2016-11-10 00:45
#27

Hej alla, vill bara passa på i denna tråd att:

varna låntagare att en del företag tar betalt för någon sorts "försäkring" vars uppgift är som a-kassan, att täcka upp om man förlorar sitt jobb MEN om man redan är med i a-kassan så gäller den inte, även om du betalar ca 200kr/månad eller vad det nu är, för försäkringen.

Hjälpte min mamma och såg att hon sedan år 2000  blivit av med ca 24.000kr (eller mer). Försäkringen gällde inte ens henne eftersom hon är egenföretagare men var tvungen att teckna försäkringen för att ens få lånet. För något år sedan skrev hon ett brev till dom och avslutade den försäkringen.

Har även sett elföretag ha denna sorts försäkring där den ibland kallas "trippelförsäkring" som bara är extra utgifter.

önskar att ni sprider detta vidare för det är onödiga pengar att lägga på något som jag själv inte tror kommer gälla när det kommer till kritan på grund av massa finstilt som man också ska tänka på när man tecknar dessa avtal…
Annons:
[tk1971]
2016-11-11 16:03
#28

Är det inte märkligt att de allra flesta i Lyxfällan har råd att röka, snusa och/eller dricka en massa läsk, men inga pengar till bl.a. barnens fritidsaktiviteter?

kallepudas
2016-11-11 19:28
#29

#28 Ja verkligen märkligt.

Dom har också råd att äta ute och köpa pizza och hamburgare & gå på krogen.

Jag tycker lyxfällan ändå visar på hur många det är som bara blåser på utan att tänka sig för och när dom väl inser så sitter dom ofta redan fast i skuldberget.

Upp till toppen
Annons: