Annons:
Etikett04-studerande
Läst 1469 ggr
benjerry
2016-08-23 14:07

Frivillig skatt/skatteåterbäring

Hej! Är en sommarjobbare på 17 år, som har två frågor ang. min lön, och skatten. Detta är mitt första sommarjobb som är såhär "officiellt", har tidigare ströjobbat och feriejobbat, och har därav väldigt dålig koll på allt detta. Fråga ett: fick nyss mitt lönebesked om kommande lönen. 12370 låg den på; 17560 innan skatt. Alltså ca 5200 i skatt, varav 1540 stod under "frivillig skatt". Nu undrar jag - vad är detta? Får jag tillbaka något på det, och/eller är det något jag skulle valt att jag inte ville betala i förväg? Fråga två: behöver man inte göra något själv inför skatteåterbäringen? Behöver pengar till en hel del grejer och vill (ja, kanske låter girigt) få ut så mycket som möjligt av det jag har rätt till att få ut. Är allt jag behöver göra att deklarera, eller måste jag skicka en något för att, exempelvis få tillbaka något av denna "frivilliga skatt"? Tacksam för svar, och ber om ursäkt för dumma frågor 🤔 (visste inte heller vilken kategori jag skulle lägga detta under..)

Annons:
Splatter
2016-08-23 14:27
#1

Fråga 1 har jag tyvärr inget svar på.

2. Eftersom du är fortfarande en skolungdom och har tjänat en bruttolön under 18 739 (under hela 2016) så hade du kunnat få ut alla pengar i handen utan att skatta. Om du tjänar mer än den summan måste du skatta. Har du redan betalat in skatten så får du vanligtvis automatiskt tillbaka pengarna i maj/juni nästa år.

Här är två länkar till skatteverket som kan hjälpa dig.

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/434.4.2b543913a42158acf800028924.html
http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster/tjanster/jamkningforskolungdom.4.46ae6b26141980f1e2d4b79.html

benjerry
2016-08-23 14:35
#2

#1 tack för svaren :-) dock så kommer jag, totalt, att tjäna just över 19 000.. innebär detta att jag måste skatta på hela denna summa eller betalar jag endast skatt för det som överskrider 18 739?

immobilized
2016-08-24 12:19
#3

Min sambo betalar frivillig skatt varje månad på sin lön 🙂

'Fråga två: behöver man inte göra något själv inför skatteåterbäringen? Behöver pengar till en hel del grejer och vill (ja, kanske låter girigt) få ut så mycket som möjligt av det jag har rätt till att få ut. Är allt jag behöver göra att deklarera, eller måste jag skicka en något för att, exempelvis få tillbaka något av denna "frivilliga skatt"?
Svar: Nej, frivillig skatt räknas med så att säga. Det behövs inget extra för att du betalar in det.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

[helga21]
2016-08-24 15:17
#4

Du kan begära skattejämkning!

Aleya
2016-09-04 17:07
#5

Skattejämkning måste du be om om du ska få betala mer exakt skatt, och minns jag rätt så ska du be om det redan då du börjar på jobbet. Men hey, om du betalat för mycket så får du ju tillbaka nästa år. Så det är ju bara kul. Därför älskade jag då sommarjobba som ung. För du fick tillbaka på skatten och kan göra nått kul kring midsommar, då du ändå inte hunnit få den första lönen för att man hade jobbat. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: