Annons:
Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 1853 ggr
tsa05
2017-01-14 12:53

Försörjningsstöd

Hej, jag undrar hur får man pengarna att räcka när man har försörjningsstöd? 

Någon som själv har försörjningsstöd och som har något tips att dela med sig av?  

Tack på förhand.

Annons:
Honestyisdead
2017-01-14 12:59
#1

Man köper inget annat än det nödvändigaste. Handlar det billigaste. Säger upp abonnemang.

tsa05
2017-01-14 13:07
#2

#1

Tack. Ja, det är jag medveten om. Det går ju inte att ha lägga pengar på saker som man skulle göra om man istället haft en vanlig inkomst, en lön. Men sen kan man ju ha saker som man haft innan man fick ansöka om försörjningsstöd, som tex banklån etc, det tar de inte hänsyn till att man har.

Maria
2017-01-14 13:08
#3

Att laga sin egen mat kan man tjäna mycket pengar på.

Handla saker på loppis kan också vara bra om man behöver något.

Att bo tillsamman med andra och därmed dela på kostnaderna är också ett tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cragan
2017-01-14 13:10
#4

hade 3600kr på ett ungefär när jag fick det.
o räckte till mina räkningar men mat där hjälper det helt klart att ha familj man kan äta hos utan dem hade jag nog svältit

tsa05
2017-01-14 13:19
#5

#3

Tack. 

Laga egen mat är bra, göra mer och frysa in.

När jag blir fikasugen så brukar jag istället baka nåt eget  istället 

för att köpa färdigbakat, som äppelpaj eller liknande, oftast har man ju smör, havregryn, mjöl och socker hemma, bara några äpplen man behöver köpa.

Det med att dela sitt boende med andra kanske är bra för att dela på kostnader som du skriver.

VildaVittra
2017-01-14 13:20
#6

Jag är utförsäkrad och har levt flera år på det nu. Med tre hundar och ett gäng katter så får man definitivt vara uppfinningsrik för att få det att gå runt.

Jag storhandlar en gång i månaden och undviker att handla däremellan. När man storhandlar passar man på att köpa sådant som säljs till halva priset osv, mycket går ju att frysa som ost, kött, mjölk osv. 

Man får även googla en del på det man behöver. Jag behöver exempelvis receptfria läkemedel och de är billigare att köpa online. Vitaminvaruhuset säljer det till väldigt lågt pris och med fri frakt. 

Sedan så är en hobby hemmavid billigare än en hobby som man måste åka till, man får ju en minimal slant till resor. 

Man får laga saker själv istället för att köpa nytt, alternativt köpa begagnat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2017-01-14 13:23
#7

#5 Angående äpplen, så kan man fråga villaägare där det ligger fallfrukt om man får plocka dom. Det brukar man få. Äpplen som är oskadade kan man förvara länge, men skadade och med "blåmärken" kan man koka till mos utan socker och stoppa i frysen. Funkar utmärkt till paj eller vad man nu vill göra. 

Jag plockade alla äpplen i församlingsgårdens trädgård, så jag har mos för ett helt år nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tsa05
2017-01-14 13:23
#8

#4.

Jag förstår. Det underlättar nog om man har en familj som man kan äta hos, eller som Maria i nr #3 skriver att kunna bo tillsammans med andra, kunna hjälpa varann.

tsa05
2017-01-14 13:32
#9

#6 o #7.

Ja, jag förstår. Man får nog vara uppfinningsrik och komma på lösningar på ekonomin. Kommer jag på något så delar jag gärna med mig av det.

Det gäller ju som du skriver att hitta saker till extrapris och kunna stuva på sig om det finns möjlighet. Ibland är det ju en del saker nedsatt ordentligt och då får man passa på.
Äpplen brukar jag kunna få utav de som har äpplen i trädgården vid säsong, så det är ju en kostnad som försvinner. Fint att du fick ta hand om äpplena i församlingsgården 🙂

Man kanske också kan erbjuda någon tjänst och i gengäld få något tillbaka för det man utför? Hjälpa någon med att vakta husdjur, sköta om hemmet när någon är bortrest osv

VildaVittra
2017-01-14 13:36
#10

#9 "Man kanske också kan erbjuda någon tjänst och i gengäld få något tillbaka för det man utför?"

Kommer soc på dig med att "arbeta", så kan du bli återbetalningsskyldig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tsa05
2017-01-14 13:48
#11

#10

Det var inte ett "arbete" jag syftade på. Utan tjänster och gentjänster.

tlover
2017-01-14 14:22
#12

#11 Sånt kan räknas som arbete och behöva skattas enligt tex skatteverket

l'm back

kallepudas
2017-01-14 14:43
#13

Att bo tillsammans med andra kan väl bli knepigt om det är någon som har arbete för då tycker väl sociala att den ska betala för saker eller det är väl så det fungerar?

Många bra tips i tråden och det gäller nog som vildavittra skriver att man får vara uppfinningsrik.

Mitt tips får bli att minimera fasta onödiga kostnader och en tydlig budget över det man köper och en kassabok är nog väldigt användbart i ett sådant läge men det är ju även bra att ha även när man har bättre ställt.

Annons:
Maria
2017-01-14 17:10
#14

#13 Jag menade typ kollektiv och inte som sambo eller gift.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tsa05
2017-01-15 11:57
#15

#12 

Så om jag t ex vaktar någons hund och sen blir bjuden på mat av ägaren så ska jag skatta eller betala för det?

tlover
2017-01-15 12:47
#16

#15 Egentligen, varor av lika värde (tex om jag har äppelträd och du har päronträd så kan vi byta äpplen och päron bara ingen går med "vinst") behöver man inte skatta på men tjänster ska man skatta för

l'm back

Honestyisdead
2017-01-15 12:49
#17

#16 Hur menar du att man ska skatta för något man inte tjänat pengar på?

VildaVittra
2017-01-15 12:54
#18

"Värdet av en tjänst är skattepliktigt om det finns ett uttalat krav på att tjänsten utförs som gentjänst för en annan tjänst. Ett exempel är om en plattsättare kaklar badrummet hos sin tandläkare mot att tandläkaren lagar plattsättarens tänder……..Givetvis beskattas därför inte barn som får ersättning för att hjälpa till hemma. Inte heller beskattas den som utför en tjänst åt en vän utan något krav på motprestation."

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/bytatjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2017-01-15 13:23
#19

#17 inte jag, skatteverket. Men det jag läste handlade om byte av tjänster så därför togs inte det i #18 upp

l'm back

tsa05
2017-01-15 18:55
#20

Ja det är en lärdom med allt hela tiden. Jag får tacka för tipsen som givits i denna tråd. Må gott och var rädda om er!

Annons:
ElisabethB
2017-01-18 11:04
#21

Ett tips kan vara att se om man kan ansluta sig till ett matlag (d.v.s. flera grannar/vänner/någon annan grupp som lagar mat och äter tillsammans.) Mina matkostnader har minskat sen jag gick med i ett matlag och dessutom tycker iaf jag att det är roligare att äta i grupp.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

tsa05
2017-01-18 16:13
#22

#21

Bra inlägg. Jag har också funderat på något liknande. 
Men hur fungerar det i praktiken? Är det en dag i veckan man träffas? Köper den som ska laga maten allt den veckan? Hur fungerar det?

ElisabethB
2017-01-19 18:00
#23

Det fungerar olika beroende på vad man kommer överens om, men i "mitt matlag" gör vi så att vi ansvarar för matinköpen tillsammans och bestämmer vem som köper vad och när så att kostnaden blir så rättvis som möjligt. Vi gör för enkelhetens skull så att vi äter oftast hos mig och har rullande på vem som lagar mat resp. diskar och att om man lagar mat så diskar man inte. Vi är fyra personer i matlaget, så man lagar mat var fjärde dag och diskar var fjärde dag.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

tsa05
2017-01-21 21:21
#24

#23

Det låter trevligt det du berättar. 🙂

Surpan
2017-01-26 10:32
#25

#6 Har inte direkt med tråden att göra men du kan inte få de medicinerna på recept istället så det blir ännu billigare? Både jag och min sambo har medicin på stående recept som egentligen är receptfri, det gör det mycket billigare.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: