Annons:
Etikett04-studerande
Läst 2832 ggr
Kasp
2/12/17, 11:31 PM

Studenttips

Skriv gärna alla tips ni har som kan vara bra för studenter, allt ifrån billig mat till hur man kan spara in på småsaker.

Annons:
vendelay
2/12/17, 11:38 PM
#1

Vegansk mat är extremt billigt. 

Studentkäk är ett superbra konto på Instagram men massa tips och inspo. Alltid väldigt billigt!
Portionen Under Tian har också mängder med recept och även menyer för hela veckor osv.
AnachistKitchen är en Youtubekanal (finns en blogg också men den heter något annat) med en mängd videos på enkla och billiga maträtter.

Generellt är det ju alltid billigast att göra sin mat från grunden. Torkade bönor och linser är mycket mättande, nyttigt och billigt. Grönsaker och frukter slängs väldiga mängder av så det kan du fråga affärer i din närhet om du skulle kunna få gratis när det är dags för dem att slänga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2/12/17, 11:57 PM
#2

Andra grejer är att handla secondhand, bara handla det du behöver och gärna köpa kvalitetgrejer. Hellre glaslådor istället för plast för då håller det längre och du slipper tänka på att köpa nytt. Många möbler och liknande skänks bort om du har möjlighet att hämta upp det.

Har du möjlighet att cykla eller gå istället för att åka kollektivt går det att spara in på.

Hur mycket betalar du för mobilen? Måste du verkligen ha exempelvis fria sms, 10GB surf osv.

Öppna ett sparkonto MED RÄNTA.

Välj inte bort försäkringar, händer något kommer du ångra dig innerligt. Hemförsäkring, sjukdomsförsäkring och tandvårdsförsäkring tycker jag är viktiga.

Kurslitteratur finns begagnat på massvis av hemsidor.

http://annaluna80.blogspot.se/2007/10/mina-25-bsta-studenttips.html - jätteroliga tips 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kasp
2/13/17, 11:52 PM
#3

Toppen vilka bra tips ni har! Hoppas fler har bra råd. Hur öppnar jag ett sparkonto med ränta? Har Nordea och 0 ränta.

vendelay
2/13/17, 11:58 PM
#4

Jag har sparkonto på SBAB med ganska bra ränta (men minns inte hur mycket just nu), men är osäker på om det bara går om en dessutom har bolån hos dem. Jag googlade på "sparkonto med ränta" och fick upp detta:

https://www.compricer.se/sparande/
http://www.sparkonto.nu/

Ett tips är att om det låter för bra för att vara sant så är det oftast det. Såg att någon erbjuder 10 % i sparränta och det låter ganska orimligt så det kan ju vara bra att kolla upp innan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Adelynne
3/25/17, 3:57 AM
#5

Kolla runt med släktingar och grannar därhemma hos föräldrarna efter saker de vill skänka till dig som student. Så fick jag ihop ett hem som student. Folk har otroligt mycket saker sparade i sina förråd och som de hellre ger bort till någon de känner än till insamling t ex. Hitta en vän som kan klippa håret istället för att gå till riktig frissa. Bli extramatte till någon hund och gå på hundpromenader för en slant.

[[eskils_]]
5/7/17, 11:46 AM
#6

Många bra tips här.

#2 Sparkonto med 10% ränta är absolut för bra för att vara sant idag. Rekommenderar att välja en liten bank med statlig insättningsgaranti, men lägre ränta.

Annons:
vendelay
5/7/17, 9:15 PM
#7

#6 Ja, eller hur, det gjorde mig ganska fundersam! 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sollar
5/8/17, 10:15 PM
#8

#6 #7 tror det blir låsta pengar utan insättningsgaranti.

Blanksteg
5/10/17, 5:42 PM
#9

Jag lagar veganskt, och mat lagad från grunden. Det tycker jag blir billigt. rödbetsbiffar är jättegott! och vegobullar på kidneybönor. Undvik så mycket hel- och halvfabrikat som möjligt. gör egna kryddmixar, t.ex, till tacon och dippen.

Jag bytte nyss också till Telias mobil komplett, då de har fri surf på sociala medier, så om man bara surfar på sociala medier mest så räcker det ju med 1 GB surf i månaden. 199 kr.

ICA har en hälsoapp där man kan registrera hur mycket man går under dagen och så får man hälsorabatt på upp till 25 % på utvalda varor.

Köp frysta grönsaker istället för färska. Minst lika nyttigt. Och för mig blir det iaf mindre matsvinn. jag försöker att handla mer frysvaror och skafferivaror än kylvaror, då jag är usel på att förbruka kylvaror i tid innan de blir dåliga. Jag tycker frukt är det dyraste jag köper i matväg…

Glassugen? frys in bananer (i större bitar) och kör dem sedan i matberedaren/mixern tillsammans med kakao, nötter eller vad som, och lite valfri mjölk så blir det hemmagjord bananglass. Jättegott! toppa med kokosflingor, riven choklad, o.s.v.

jag är också student, och har än så länge inte behövt köpa en enda kursbok. jag lånar på bibblan istället, och går bra. för alla andra tror ju att det är omöjligt att hinna få tag på böckerna på bibblan och köper dem istället :)

Gå med i unionen student! kostar 100 kr för hela studietiden, och du kan få upp till 5000 kr när du lämnar in kvitton på köpta kursböcker (som är köpta under medlemstiden).

Åsa S
5/13/17, 7:31 PM
#10

Plocka gratismat i naturen, just nu finns det ju gott om kirskål och nässlor som kan bli en jättegod paj, soppa mm

Shinrin
5/25/17, 8:40 PM
#11

Vilka strålande tips det finns! :D

#10 Vad kul att du nämner detta, tänkte på det idag - jag undrade vad man faktiskt kan äta som är gratis och växer ute. Tankarna for direkt till äpplen men det är ju alltid på folks tomter. 🤐

vendelay
5/25/17, 9:40 PM
#12

http://www.pallafrukt.se/

Det är inte olagligt om ägarna vill att du "pallar deras frukt"!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Shinrin
5/25/17, 9:43 PM
#13

#12 åh vilken mysig sida, tack! :D

Annons:
ApanAnn
6/5/17, 8:29 PM
#14

Det här är rätt najs om du har en ICA-butik i närheten (ja annars också, men det bästa lär ju vara att kunna handla med studentrabatt): http://www.ica.se/ica-kort/ica-student/ Studentrabatter, kostnadsfritt bankkort och rabatterade försäkringar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

ApanAnn
6/5/17, 8:31 PM
#15

Jag gick med i panel.se när jag var student. Det ger inte så jättemycket, men det kan ju bli lite guldkant i alla fall. Poäng du får för att vara med i undersökningar går att lösa in till presentkort, spottify, trisslotter, välgörenhet m.m.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

vendelay
6/5/17, 11:26 PM
#16

#15 Det är ett bra tips!

Jag är med i följande:

Panel.se
TyckOmTv
Åsiktstorget
Yougov
Blocketpanelen
Novus

… Tror det är alla. Typ alla mina kläder är från såna sidor (Superpresentkort), alla mina böcker, massa paket jag köpt genom åren osv. Har flera köksgrejer också som en fin dyr mortel, kastruller och en mixer. Vissa får en riktiga pengar från också.

Måste ha sparat åtminstone några tusenlappar på de där grejerna. Bara i år har jag köpt 2 tidningspermutationer (de kostar ju minst 300kr st), 2 pocketböcker, 2 par jeans, 4-5 inbundna böcker och säkert något mer som jag inte minns just nu. Jag har ju inte betalat någonting förutom tid för de grejerna så det är verkligen en bra grej. Dessutom älskar jag reklam så för mig är det ju win-win 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kasp
6/6/17, 9:52 PM
#17

Hur blir jag medlem på panel.se? Går jag in på deras hemsida står det att man kan anmäla själv men då hamnar man i den lilla panelen med färre undersökningar.

vendelay
6/6/17, 10:47 PM
#18

#17 Det var så länge sen så jag mindes inte, gick in och tittade på hemsidan men de rekryterar vi telefon och ibland via internet eller på stan. Så det går inte att själv anmäla sig till den "stora" panelen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
6/6/17, 10:49 PM
#19

http://smartson.se/

Är en liknande grej fast utan alla frågor. Du testar en produkt och skriver om den bara. Hittills har jag bara varit med i en om linser men jag fick typ 30 dagar med endagslinser helt gratis plus en synundersökning och två "hälsocheckar" på ögonen. Helt klart värt det! Där blev jag medlem nyligen så jag vet att en inte behöver bli rekryterad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ApanAnn
6/8/17, 10:58 AM
#20

Jag måste ha slunkit in i den stora panelen med tiden… Antar att det hjälper att jag svarat på många undersökningar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
ApanAnn
6/8/17, 11:01 AM
#21

Kom på lite mer extragrejer. Det går att vara Mysteryshopper som bisyssla. Daymaker och BetterBusinrss är två företag jag känner till som pysslar med sånt. Är du villig att lägga några timmar då och då på att leka kund på olika ställen så kan det ge lite klirr i kassan. Du behöver vara noggrann och bra på att skriva för skriver du bra, ärliga och tydliga rapporter får du bättre uppdrag sedan.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Kasp
6/16/17, 10:02 PM
#22

Vad är mysteryshopper? Vad är de andra två?

vendelay
6/16/17, 10:10 PM
#23

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kasp
6/16/17, 10:15 PM
#24

Och ger det verkligen något?

ApanAnn
6/17/17, 12:56 PM
#25

Jag var mysteryshopper hos betterbusiness under studietiden. Det var olika belöning beroende på uppdrag. Kunde t.ex få biobiljetter för att vara mysteryshopper under ett biobesök. Nåt besök gick ut på att köpa en sak för en viss summa och så fick man tillbaka pengar mot att skicka in kvitto. Det är inte mycket pengar, men alltid något. För mig har det varit en merit senare och har varit en bra erfarenhet som hjälpt i mitt yrkesliv.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: