Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1107 ggr
Blanksteg
2/24/17, 6:34 AM

Skattejämkning

På min förra arbetsplats så drog de kanske runt 13-15% i skatt, Jag tjänade 8500 kr i månaden före skatt. Det var extrajobb.

Nu på mitt nya jobb (extrajobb) kommer jag i genomsnitt tjäna 8000 kr i månaden före skatt, och de drar 30 % i skatt.

De nämnde att om man vill så kan man skattejämka. Det vore jättebra om jag kunde få ut mer av lönen varje månad istället för att få tillbaka det i återbäring nästa år. 

Men vore det bra att skattejämka i detta fall eller är det lätt att man riskerar restskatt då?

Jag kommer ha en liten inkomst från 1-2 andra jobb också, men verkligen jättelite.

Annons:
Maria
2/24/17, 7:02 AM
#1

Ja det gäller ju att räkna ordentligt så att du inte får betala tillbaka.

Jag personligen hade valt utan skattejämkning och fått tillbaka de pengarna istället. Du kan se det som ett sätt att spara.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
2/24/17, 1:08 PM
#2

ja iofs, men om jag inte skattejämkar så att jag får ut mer av lönen varje månad så kommer jag inte kunna spara en enda krona av min inkomst. Och jag blir helt orolig när jag inte kan spara undan varje månad, ifall nåt skulle krisa sig.

Maria
2/24/17, 1:51 PM
#3

Men hoppar du över jämkning så har du ju sparat automatiskt. Pengar som du inte ser och blir lockad av att använda. Pengarna kommer på kontot som en trevlig överraskning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
3/7/17, 5:16 PM
#4

Jag hade valt utan för att inte riskera att få betala tillbaka.

Blanksteg
3/7/17, 9:18 PM
#5

Ja iofs. men utan jämkning så kommer jag få leva på ca 800 kr i månaden efter alla fasta utgifter :/ För jag får inte bostadsbidrag längre heller, då lönen är för stor.

Effie
3/9/17, 9:45 AM
#6

Om det vore jag, skulle jag be om jämkning, och kolla upp läget efter något halvår.

Jag har, för länge sedan, haft jämkning. Ibland fick jag 20000:- tillbaka, ibland restskatt på lika mycket…Hoppas det funkar battre numera.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Blanksteg
3/9/17, 10:43 AM
#7

Oj! ok… hm… jag får fundera vidare. Min förra arbetsgivare skattejämkade ju åt mig. Hoppas jag inte får någon restskatt att betala detta år….

Effie
3/9/17, 11:46 AM
#8

Jag hade mycket ränteavdrag den gången…och jag vet inte vad som gick snett I beräkningarna.  Skattemyndigheten trodde att min uppskattning av inkomst och avdrag inte stämde; det trodde inte jag.

Men du får ju lönebesked, med ackumulerad lön och skatt…då kan du rimligen kolla med skattemyndigheten om det är rimligt. Eller försöka beräkna helårslön och -skatt utifrån läget I t.ex. augusti, och se om det ser vettigt ut. Jag litade ju på uträkningen den gången, och det var fel - men jag tror ju att de flesta som har skattejämkning får det att funka. Annars skulle det inte finnas.

Men det är bra att kolla. Kanske tjänar man helt annorlunda än man trodde från början.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: