Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 1072 ggr
aneri
4/17/17, 3:02 PM

Ersättning för luftvärmepump

För nästan tre år sedan satte jag in en luftvärmepump i ett hus som jag hyr. Vi kom aldrig överens om hur mycket jag skulle få i ersättning om jag flyttade. Nu kommer jag förmodligen att flytta om några månader och jag vett inte hur mycket jag ska begära att jag får i ersättning. Det tragiska är att jag ångrar att jag satte in pumpen eftersom jag har använt den under de tre åren cirka 5 timmar, d v s cirka 5 minuter en gång i månaden för att den inte skulle damma igen. Det har varit tillräckligt att elda med ved. Pumpen kostade 15.385 :- med installationen. Hur mycket kan jag begära att få tillbaka?  Jag satte även inen tvättmaskin för cirka 3.000:- Kan jag kanske begära något för den också?

jag är så tacksam om jag får förslag på hur jag ska hantera detta eftersom jag är helt nollställd när det handlar om ekonomi.

Annons:
Vixxen
4/17/17, 3:05 PM
#1

Tvättmaskinen kan du väl ta med när du flyttar…

aneri
4/17/17, 3:10 PM
#2

#1 Ja, det kan jag ju. Men det finns redan en tvättmaskin där och det vore ju bättre för den som flyttar in hit att det finns en maskin. Men får jag inget för den då följer den med .😉

landsbygdsbo
4/17/17, 3:19 PM
#3

Jag skulle beräkna mellan 5 0ch 7 år för luftpumpen beroende på om det är en lågprispump eller en av hög kvalitet.

Så dra av mellan 2 till 3 tusen per år för de tre åren.

Var beredd på att gå ner till 50%

Du sitter i en betydligt sämre sits om pumpen inte är installerad av en firma..

Sindri
4/17/17, 3:26 PM
#4

Om inte din hyresvärd eller nästkommande hyresgäst vill betala så sälj sakerna på andrahandsmarknaden. Du måste dock återställa alla ingrepp orsakade av luftvärmepumpens installation.

Det kan ju vara svårt att motivera nästa hyresgäst att köpa pumpen eftersom den tydligen inte behövdes, men det finns nog en marknad för den.

aneri
4/17/17, 3:34 PM
#5

#3 Tack. 🙂 Den är installerad av firman som sålde den och kostade 15.385:- med installation och ROT-avdrag. Jag har fått uppfattningen att den är av hög kvalité. Jag tycker att det verkar vettigt med halva priset trots att den är knappt använd.

Vixxen
4/17/17, 3:37 PM
#6

#2 Om du inte har nån användning av den kan du ju sälja tvättmaskinen!

Annons:
aneri
4/17/17, 3:40 PM
#7

#4. Jag skulle nog tro att nästa hyresgäst kommer att behöva den. Att jag inte har använt den beror på att jag har satt en ära i att använda så lite el som möjligt och därför eldat i vedspisen och kaminen .Men det har varit 6-8 grader på morgnarna. Och jag har bara eldat så att det har varit 12-15 grader. Huset är fruktansvärt dåligt isolerat och det är därför som jag kommer att flytta.   😉

aneri
4/17/17, 3:43 PM
#8

#6 Det får bli så.🙂

Upp till toppen
Annons: