Annons:
Etikett04-studerande
Läst 1512 ggr
[chimpy]
6/5/17, 7:36 PM

AF anser inte att jag är arb-lös

Jag har just nu sommarlov i cirka 2,5 månad = utan pengar men får ju ändå räkningar. Jag läser på högskola.

Räknas inte jag som arbetslös under denna tiden? Jag har ingen inkomst och jag har ingen sysselsättning.

Enligt AF kunde jag inte delta i deras program = då får jag inga pengar, eftersom jag har studieuppehåll. 

Jag har vänner som gått komvux utbildningar och har under jul- och sommarlov kunnat gå tillbaka för att få aktivitetstöd via AF.

Varför får inte jag?

AF hänvisade till socialen, men socialen har ju samma krav, att jag ska vara inskriven på AF och söka jobb. Men att de i regel inte godkänner ekonomiskt bistånd till studerande när de har sudieuppehåll.

Hurfan har ni som pluggat högskola och inte fått sommarjobb klarat er i 2,5 månad utan pengar???

Jag anser ju att jag kan söka jobb (sommar) och gå på möten på AF samt gå på coaching och annat. Jag förstår liksom inte varför jag ÄNDÅ ska söka jobb och skicka in mina rapporteter till AF men jag får ju inte någon ersättning. När jag var inskriven på AF i jobbgarantin förra gången som var cirka ett år, då gjorde jag precis det, sökte jobb, kom på några möten.

Har saker ändrats det senaste året eller?

Samt att de sa på AF när jag kom in i utbildningen att jag kunde komma tillbaka under somrarna för att få ersättning och de sa att det måste ske inom 12-24 månader om jag ska ha rätt till samma ersättning. Visst jag vet att de ljuger på AF, men varför gör de såhär?

Jag står helt utan pengar i 2,5 månad. lär garanterat hamna hos inkasso och i värsta fall kronofogden.

Annons:
Fridaaaa
6/5/17, 7:38 PM
#1

Det stämmer - man får inte via AF, eftersom man ej är inskriven och räknas som studerande.

Jag har fått sommarjobba helt enkelt. samt sparat undan det lilla jag kan resten av året. Annars söktsommarkurser så man får CSN.

Ljuger och ljuger - säger fel info.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[chimpy]
6/5/17, 7:53 PM
#2

Jag har varit med om flertalet gånger då AF har ljuget, jag kan förlåta två gånger men när det händer 3, 4, 5 , 6 gånger då är något fel. Då i mina ögon ljuger dem. Hur kan de helt plötsligt veta fakta när det kommer till kritan.

Rent logiskt förstår jag att det ev. inte skulle fungera, men, man kan faktiskt söka sommarjobb. Då är jag aktiv och till AF's befogande.

Eftersom min handläggare på AF sa detta till mig innan jag skrevs ut, eftersom vi diskuterade detta, så hade jag inte i tanken på att söka sommarkursen, kunde jag ju ha gjort, läst någon distanskurs under sommaren, hade varit lite gött faktiskt.

Jag väntar på besked från ett arb-ställe ang sommarjobb, lär väl få veta i början av nästa v, men OM jag skulle få det blir det iaf 1,5 månad utan pengar. Jag har fasta räkningar på 8000 kr varje månad. OM jag får det får jag vääl försöka se till att få det förlängt.

Om man inte får någon inkomst, inte har sysselsättning och inte har pengar i övrigt, då är man helt enkelt i en dålig sits. Är helt sjukt att man inte kan få hjälp. 

Jag ÄR inskriven hos AF och jag ska skicka in aktivitetsrapporter varje månad.

Aleya
6/5/17, 7:58 PM
#3

Vården behöver alltid folk. Så sök vik där

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
6/6/17, 10:12 AM
#4

De pengar man får under året ska även räcka under sommarlovet är nog tanken, jag levde oerhört snålt och lade undan pengar under året så jag skulle klara mig även om jag inte fick sommarjobb.  Fast jag såg till så jag bodde väldigt billigt och inte hade så mycket utgifter innan jag började plugga, sedan skaffade jag mig ett helgjobb och då var det lättre lägga undan pengar

Fridaaaa
6/6/17, 10:31 AM
#5

#2 Hur kan du vara det? Eller du fick inte CSN?
Enligt CSN kan man inte ara inskriven på AF och få CSN, Jag var tvungen att skriva ut mig frånAF för att få CSN

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[chimpy]
6/7/17, 9:56 AM
#6

För jag får ingen CSN under sommaren.

Annons:
[chimpy]
6/7/17, 9:58 AM
#7

När jag har studerat på gymnasienivå har jag fått CSN och på sommar och jullov har jag skrivit in mig på AF och fått ersättning från FK. För jag får inget från CSN under sommaren.

Men eftersom jag läser på Högskola nu verkar det vara andra regler hos AF.

Fridaaaa
6/7/17, 10:09 AM
#8

#6 Det får inte jag heller - eftersom jag inte studerar då. Men fick itne vara inskriven på AF för det eftersom jag räknas fortfarande som studernade.

#7 Gymnasie är skillnad mot högskola.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NatasjaHemby
6/8/17, 4:09 PM
#9

Får du inte sommarjobbet så hoppa på en sommarkurs och ta ut studiemedel för den. Här kan du se vilka kurser som fortfarande är öppna för sen anmälan: https://www.antagning.se/se/search?period=ST_2017

SE*Simbelmynes

[chimpy]
6/13/17, 1:47 PM
#10

Jag fick sommarjobbet =) =)

Börjar nästa vecka! Föräldrarna hjälper till med pengar till räkningarna fram tills jag får CSN igen.

Tur man har familj som ställer upp!

Upp till toppen
Annons: