Annons:
Etikett07aktier-fonder
Läst 2360 ggr
kallepudas
8/26/17, 9:25 AM

Aktier

Vad är en aktie?

Svar: En aktie är en ägarandel i ett företag så köper man en aktie så är man delägare i företaget. Köper man en aktie i ett Investmentsbolag så blir man delägare till alla företag som det äger aktier i.

Vad är utdelning

Svar: Utdelning är den del av vinsten som dela ut till aktieägarna.

Köpa billigt sälja dyrt?

Svar: Köpa billigt och sälja dyrt. Det låter lättare än vad det är och få klarar av att göra på det viset för det kräver tålamod. Enkelt förklarat så är det köplägen när det på löpsedlarna står "börskrasch". Det är då många säljer aktier i ren panik. Har man köpt aktier billigt så kanske man bör överväga att sälja dessa då ALLA köper aktier och kurserna stiger och dina aktier kanske stigit med 100%. Pengarna låter man sedan vila och det finns ju vissa konton med ränta på. När det sedan blir panik på börserna igen så är det dags att använda pengarna och köpa när alla andra säljer.

Månadsspara i aktier?

Svar: Att månadsspara i aktier visar att man inte riktigt vet vad man håller på med. (Läs köpa billigt sälja dyrt igen) Månadssparar gör man i indexfonder eller aktiefonder men aktier det köper man inte varje månad. Aktiespararnas tips är att månadsköpa och att man över tid "kommer in på ett genomsnittligt pris". Varför ska man sikta in sig på "genomsnitt" ?    Nä man ska inte sikta på något genomsnitt utan när du köper dina aktier så ska du sikta på att få dom till ett så bra pris som möjligt för då ökar din vinst när aktiekurserna stiger.

Förstå företaget

Svar: Varumärket Coca cola känner ju alla till. Var man än handlar,äter osv. så kan man köpa coca cola. Man ser kunderna på ica lasta i coca cola i sin kundvagn/korg. På Mcdonalds hör man folk svara cola när drycken ska väljas till menyn dom beställt. Man behöver alltså inte vara någon aktieanalytiker för att förstå att företag med en sådan produkt har ett ganska bra kassaflöde.

Analytiker

Svar: Lyssna inte på deras råd. Skaffa er en egen bild av det ni vill investera i och lita på er egen kunskap om företaget och deras affärside. Man läser alltså på om det företag man vill köpa aktier i och sedan följer man aktiekursen och bestämmer sig för vad man vill betala för aktien. Sedan väntar man in det priset. Kan ta en vecka det kan ta ett år det kan ta fem år. Bestämmer man sig för att köpa aktier i coca cola och man är beredd att betala 39 us dollar för en aktie så lägger man en sådan order och att den ska gälla en viss tid framöver ett halvår. Har aktiekursen inte fallit ner till den nivån under det halvåret så lägger man en ny order ett halvår till och så väntar man. Faller aktiekursen ner så den når 39 us dollar så genomförs köpet. Så man bestämmer sig för vad man vill betala sedan väntar man in det priset.

Aktiekurser

Svar: Aktiekurserna påverkas hela tiden av saker runt omkring. Politik,krig osv. Så det där är inget man egentligen behöver hålla på att följa varje timme under börsens alla öppetdagar. Har man köpt billigt i bra företag med stabila utdelningar så kan man lugnt luta sig tillbaka och bara följa med. Har man gjort ett misstag och betalat lite för mycket för sina aktier och kurserna faller så sälj inte om det är ett bra företag för det som går ner det går upp och det som går upp det går ner. Så fortsätter det hela tiden. Som jag var inne på tidigare så  blir det enda läget att man kanske ska överväga att sälja när kursen stiger ofantligt mycket och du vet att säljer jag nu så kan jag köpa tillbaka dessa aktier när andra får panik i framtiden. Du inser att du kan köpa tillbaka exakt samma fina bolag om något år eller två för halva priset.

Information

Svar: Var får man tag i informationen om företagen. Man kan gå in på företagens hemsida. Där kan man klicka sig fram till investerare och där finner man årsredovisningar och rapporter från företaget. Man kan läsa dom på skärmen direkt eller beställa hem ett tryckt exemplar som man kan bläddra i. Jag föredrar att få hemskickat ett tryckt exemplar av årsredovisningen för att läsa timtal på en skärm är jobbigt för ögonen. Man söker också informationen enkelt på internet där man även följer nyheter och sådant som rör företaget. Läs gärna årsredovisningen flera år tillbaka så får man en inblick i hur företaget har utvecklats.

Lycka till!

Annons:
kallepudas
9/16/17, 9:38 AM
#1

Vilka pengar investerar man i aktier:

Man ska inte placera pengar som man kanske måste ha till något annat inom en snar framtid. Pengar man placerar på börsen oavsett om det är i aktier eller fonder bör ha en sparhorisont på minst 5-10år.

Blir ju väldigt dumt om man köpt aktier för pengar som man behöver så man tvingas sälja till förlust för att få loss pengarna.

Överskott:

Det är alltså sitt egna överskott av pengar som man kan placera långsiktigt. Överskottet är dom pengar som finns kvar när man dragit ifrån alla tänkbara utgifter man kan tänkas ha på en månad från inkomsten.

Sparhorisont:

Nu blir jag lite personlig men min egna sparhorisont löper minst 40år framåt i tiden.  Någon kanske tycker att usch vad tråkigt det låter att placera sina pengar och säkert vill påpeka att livet pågår nu och att man kan ju dö imorgon så varför inte göra "något roligt" för pengarna nu direkt. Jag personligen offrar inte nuet för att spara pengar utan jag har en nivå som gör att jag kan göra precis det jag vill nu. Lennart aktiestinsen hade en dålig lön men tack vare sina aktieinvesteringar så kunde han köpa både bil och sommarställe och han gjorde nog allt han ville göra för att ha ett bra liv. Att intressera sig för företag,aktier och ekonomi blir ett nöje i sig och det blir faktiskt lite svårt att riktigt lyckas med sitt aktieinvesterande om man inte har det rätta intresset. Man kan ju inte heller helt bortse ifrån att man bör vara lite politiskt intresserad för det är en fördel att ha lite koll på vad politikerna i rosenbad hittar på för dumheter ibland.

Låna till aktieköp:

Man ska undvika att låna pengar för att köpa aktier men det kan finnas tillfällen i livet då det kan vara en riktigt bra affär också för att få lite fart på aktieportföljen. Med fart på aktieportföljen menar jag att man drastiskt kan få ökade utdelningar och när man återinvesterar dessa så växer ju portföljen i snabbare takt. Tobias schildfat tog upp detta med lån i sin bok "vägen till din första miljon" och han lånade aldrig mer pengar än han hade själv. Han kunde alltså lösa sitt lån när han vill med egna medel om det skulle behövas. Som han även skrev i sin bok så ska man absolut inte börja med att låna och man måste ha varit med ett tag och åkt på några törnar. Har man 100 000 i likvida medel så är det ju lätt att låna 100 000 för man har ju alltid täckning för sitt lån enkelt eller hur?

Det här var lite av vad jag hade att skriva idag och lite tips på hur man kan jobba med sitt investerande och vilka pengar man kan använda sig utav. Inte på något sätt någon mall för hur man måste göra men utan överskott i sin ekonomi så har man ju heller inga pengar att köpa aktier för. Har man inga pengar så är det ju svårt att låna och det blir ju en stor risk om man skulle låna. Grunden är alltså spara för att investera sedan.

Ha en bra dag alla läsare för det ska jag ha🙂

kallepudas
9/16/17, 10:04 AM
#2

Tips på köpvärda aktier:

Nu gick ni allt på en nit🙂

Vem i helsike avslöjar sina tips på köpvärda aktier?     

Avslöjar man något som andra missar så försvinner ju köpläget om alla köper aktier i det företaget. Nu har ju inte jag några miljoner läsare men skulle jag haft det så hade ett avslöjande om köpläge i en viss aktie förstört chansen för mig själv. Skulle visserligen gynna mig att gå ut med viss information efter att jag köpt istället.

Därför en massa analytiker går ut med någon sorts information och sedan så stiger kursen då många följer rådet att köpa. Köpläget är då i många fall redan förstört. Vara insatt och följa med och ha stora ögon & öron som följer & lyssnar av vad som händer är därför en viktig egenskap som man bör ha.

smartatjejenmaria1980
9/16/17, 9:45 PM
#3

Visst va du var finurlig! Intressant inlägg!

kallepudas
9/16/17, 9:51 PM
#4

#3 Aktier är ett intressant ämne. 🙂

Ska väl löpande försöka få med det mesta utan att krångla till saker för mycket.

kallepudas
9/17/17, 9:51 AM
#5

Investmentsbolag:

Ett investmentsbolag är ett företag som äger aktier i andra företag och det är det dom gör. Människorna som styr dessa bolag har själv stora delar av sina egna pengar investerade i dessa företag. Dessa människor har inte tänkt att förlora sina pengar utan tvärtom få så stor avkastning som möjligt och det är ju precis det målet vi har med vårat aktieägande.

Köper man aktier i ett eller flera investmentsbolag så får man ju automatiskt en riskspridning och proffs som sköter om dina pengar. Utdelningarna i dessa bolag blir rätt stora med tiden också vilken är en fördel för oss aktieinvesterare.

Investmentsbolag på svenska stockholmsbörsen är:

Latour

Investor

Industrivärden

Melker schörling

Lundbergsföretagen

Bure equity

Traction

Creades

Kinnevik

Öresund

Ratos

Svolder

Lätt att söka information om dessa företag och få fram i vilka företag dom äger aktier i och dom flesta kommer att känna igen flera företagsnamn som kommer dyka upp när man läser vilka företag denna grupp äger.

kallepudas
11/30/17, 6:06 PM
#6

Lite bra böcker som handlar om aktier som kan ge inspiration och förklara saker mycket bättre än jag kan.

Vägen till din första miljon(Tobias schildfat)

Slå börsproffsen (jan öberg)

Bli grymt rik på aktier (Anders Haskel)

Så här kan alla svenskar bli miljonär (Per H börjesson)

ovanstående böcker finns på storytel och ljudbok är ett prefekt sätt att lära på.

Kan  också rekommendera Per H börjessons bok som heter "så här blev warren buffet världens rikaste person".

Lite smått och gott att lära i alla dessa böcker vilket kan hjälpa er på vägen.

Annons:
kallepudas
12/8/17, 11:21 AM
#7

Ägandet i bolagen

En intressant sak är ju ägandet i bolagen där man vill köpa aktier. Ett lysande exempel är Investor AB där ser det ju ut så här bland några som styr företaget.

Jacob wallenberg äger 146.669 A-aktier och 315.572 B-Aktier.

Marcus Walllenberg äger 536.000 A-aktier och 16.223 B-aktier.

Vd:n Johan Forsell äger 34.000 A-aktier och 50.000 B-aktier.

Detta var bara 3 personer från företagets styrelse & ledning och deras innehav i det egna bolaget då årsredovisningen gick i tryck.

Källan på dessa uppgifter: Investor AB årsredovisning 2016 sidan 30 och 32

Känns som en betydligt tryggare investering när personer sitter med egna pengar i ett bolag än om ägandet till stor del istället består av fondbolag som leker lite med andras pengar.

I exemplet Investor så förvaltar dom sina egna pengar och det betyder att dina investerade slantar kommer att behandlas precis som deras egna pengar för att vara exakt. För mig är det en trygghet att köpa aktier i just sådana här företag.

20.000kr investerade i investor för 29 år sedan är idag värt 1.340..659kr då utdelningar har återinvesterats.

200.000kr investerade för 29år sedan har idag värdet 13.406.585kr….rätt skapligt.

Nu tar vi ner det hela på en vanlig nivå……vågar man investera i ett bolag som visar på den utvecklingen under 30års tid?     I mitt fall så är det inga som helst problem att lägga 100tusen i ett sådant här företag.

Som många skeptiska till aktier brukar säga "du kommer förlora dina pengar"….okej vi utgår ifrån att jag förlorar mina 100 tusen. Det betyder då att jacob wallenberg förlorar nästan 180 miljoner och marcus wallenberg förlorar 210 miljoner. Känns inte riktigt som att dessa två herrar är så sugna på det scenariot.

Årsredovisningen visar aktieinnehavet på dom som leder företaget så det är rätt nyttigt att fundera över just detta och fundera på hur mycket pengar dom förlorar om det går åt skogen och sätta det i perspektiv till vad man själv skulle förlora.

kallepudas
12/10/17, 11:01 AM
#8

Leva på aktieutdelningar:

En möjlighet som ligger gömd och även om många inte väljer den vägen eller bara har den som en liten möjlighet vid sidan om den vanliga inkomsten så är det fullt möjligt.

Läs om utdelningsseglaren https://www.di.se/nyheter/utdelningsseglaren-kan-ga-i-pension-tack-vare-utdelande-portfolj/

eller på dennes blogg : http://utdelningsseglaren.blogspot.se/

kallepudas
12/17/17, 7:54 PM
#9

Sitter här på söndagskvällen & klurar lite på vad jag nyss läste om H&M på dagens industris hemsida. Fondförvaltaren Didner & Gerge vars fonder äger 17 miljoner aktier i H&M…….känns som ett taskigt läge eller vad tror ni läsare om det?

Jag hoppade ur H&M precis innan raset till en förlust som var ganska liten men inte helt obetydlig. Min bedömning var att gå ur skulle bli mindre kostsamt än att sitta kvar. Tänk vad rätt jag hade i detta läge men man kan ju undra om jag nu valde rätt?   Inget jag behöver ligga sömnlös över & jag unnar alla H&M-ägare en kursuppgång om det skulle bli en sådan men jag tror faktiskt H&M kommer att vara en dyster saga ett bra tag framöver.

Hur gör nu Didner & Gerge med sina 17 miljoner aktier i H&M  någon som har tankar kring det?

[[eskils_]]
1/1/18, 9:38 PM
#10

Gillar Investor, gillar inte H&M. Har D&G H&M i alla sina fonder?

kallepudas
1/2/18, 2:53 PM
#11

#10 Tror jag inte dom har men 17 miljoner aktier totalt var det i alla fall.

[[eskils_]]
1/11/18, 5:13 PM
#12

#11 Nu säljer de tydligen 5,2 miljoner av sina H&M-aktier. De vet nog vad de gör.

https://www.di.se/nyheter/didner-gerge-saljer-i-hm/

kallepudas
1/14/18, 10:19 AM
#13

#12 Men det är nog till en väldigt stor förlust skulle jag gissa.

Annons:
kallepudas
2/6/18, 6:44 AM
#14

Stckholmsbörsen ner 2,6% igår….början på ett ras? 

Hur som helst så verkar det vara som så att en hel del säljer för att plocka hem lite vinster lite här & var.

Den där rädslan som drabbar investerare kanske börjar göra sig på påmind vilket kommer att leda till mer nedgång på börsen. Så om inte nedgången kommer av sig så kan det dyka upp nya lägen för att investera.

[[eskils_]]
2/6/18, 11:28 AM
#15

Haha, jag sålde det mesta i slutet av januari, precis innan det började gå ner. Kände på mig att det var dags. 😃

kallepudas
2/6/18, 5:34 PM
#16

#15 Då blir det fint för dig att kliva in sedan när det skakat färdigt.

jargong
2/18/18, 5:54 PM
#17

Jag köpte mina första utländska aktier för ca ett år sedan. (USA och Canada) på min KF på Nordnet. Många är månadsutdelande. Det dras ju en del källskatt på dessa som man senare ska få tillbaka. Vet ni när detta sker? Kommer det i en klumpsumma in på depån i slutet av året eller hur funkar det?

kallepudas
2/19/18, 7:10 AM
#18

Året efter kommer det att ske som jag förstått det hela.

Har man aktier på KF så äger ju försäkringsbolaget juridiskt värdepapperna. Försäkringsbolaget kommer därför att hjälpa dig att återfå källskatten.

Så utländska aktier är bäst att äga i KF.

Denna kommentar har tagits bort.
kallepudas
4/8/18, 3:36 PM
#20

Eftersom jag gillar investmentsbolag rätt mycket och tycker det är bra aktier att äga i en aktieportfölj så har jag roat mig lite med att sammanställa stockholmsbörsens investmentsbolag. Det jag räknat på är hur stor utdelningen blir om man räknar på fredagens stängningskurs  6/4-2018 och hur många aktier man kan köpa för 20 000kr i varje bolag och sedan sammanställt hur stor utdelningen blir för 2018 i varje bolag.

Ratos B 608 aktier och utdelningen blir 1217kr

Creades A 61 aktier och utdelningen blir 864kr

Öresund 150 aktier och utdelningen blir 714kr (750) Lite klurigt med just öresund för i år är det sakutdelning=aktier i bilia & mq som delas ut så 750kr om dom höjt 25öre som dom gjort innan. Värdet i bilia & mq som delas ut till oss aktieägare i öresund lär bli högre än 750kr.

Investor B 54 aktier och utdelningen blir 648kr.

Industrivärden C 105 aktier och utdelningen blir 577kr.

Latour B 213 aktier och utdelningen blir 479kr.

Bure Equity 217 aktier och utdelningen blir 434kr.

Pegroco Invest 168 aktier och utdelningen blir 403kr.

Svolder B 223 aktier och utdelningen blir 364kr

Traction B 123 aktier och utdelningen blir 339kr.

Kinnevik B 32 aktier och utdelningen blir 270kr.

Lundbergsföretagen 33 aktier och utdelningen blir 202kr.

En rätt intressant lista hoppas jag ni tycker och detta blev facit över vad 20 000kr blir i utdelning om man köpt i fredags eller direkt på måndag.

Annons:
kallepudas
4/9/18, 7:25 PM
#21

På dagens industri kan man läsa om "grafgurun" som varnar för börsfall.

"all out" skrivs det också och jag antar dom menar att man ska sälja av sina aktier i detta läget.

Nu till några viktiga frågor kring detta.

Vad händer om grafgurun har fel och börsen bara går ner lite grann för att sedan vända upp igen under många år?

Om han får rätt vad är det värsta som kan hända?

I mitt fall och jag hoppas alla andra som investerar i aktier gör ungefär på samma sätt,alltså köper när det är billigt och kan på så vis vänta ut nedgångar så man slipper sälja till förlust bara för att man behöver pengar. Oavsett om "grafgurun" får rätt eller fel så behöver alltså inte jag sälja några aktier. Får vi en nedgång med kanske 30% och nedgången varar i både ett eller två år så skulle ju jag personligen se det som ett perfekt tillfälle att investera mer pengar än jag brukar för det som går ner kommer att gå upp det är bara tiden som styr detta. Samma sak tvärtom att det som stiger kommer även att sjunka.

Sälja nu skulle i mitt fall betyda att jag går miste om väldigt mycket utdelningar. Skulle jag sålt så skulle jag agerat i juni eller oktober förra året för att jag skulle gjort en bra affär. Sålt det mesta och sedan väntat ut rejäla nedgångar men det skrivs i många böcker och påtalas ju även av skickliga investerare att det är svårt och helt omöjligt att pricka toppar & bottnar.

Bättre att handla när det är oro på börsen och sedan behålla aktierna i ur & skur och sluta handla när man ser att aktierna är för dyra.

En aktieportfölj består i många fall av flera olika aktier i olika branscher så man kan ju ta sina sälj-beslut på en annan nivå. Köper jag en aktie och den skulle råka dubblas i värde så kan det ju vara ett bra beslut att sälja just den aktien om man ser att man kan köpa någon annan aktie man har i sin portfölj billigt. Den aktie man säljer kommer man med stor sannolikhet att kunna köpa tillbaka någon gång i framtiden till ett billigare pris om man bara väntar.

Jag tar sådana artiklar med en nypa salt och grundar mina beslut på en annan nivå än rena gissningar och mitt personliga psyke klarar av att se portföljen sjunka både 30-40 & 50% om det ska vara så för jag vet att tids nog stiger allt någon gång och jag vet också att det är tiden man exponeras mot när man äger aktier.

Skulle jag gå efter rådet "all out" så skulle det kunna bli förödande på lång sikt och det är svårt att reparera förluster av det slaget. Sitter jag kvar i båten så kommer det vara en tillfällig förlust på kanske 1-2-3 års sikt men sedan kommer saker vända upp igen.

Alla har ju olika strategi med sitt aktiesparande och det viktigaste är att följa sin väg oavsett grafgurus.

kallepudas
6/9/18, 10:06 AM
#22

Ränta på ränta

Utdelningarna gör så att aktieportföljen växer även om det i början blir en långsam ökning. Med liten insats så kan det tyckas rätt meningslöst men det tar tid och det är därför warren buffet sagt att man inte ska ha bråttom.

Utdelningar som återinvesteras i fler aktier gör ju att man får utdelning från ännu fler aktier och det kallas ränta på ränta.

Fortsätter man så hela tiden så växer det hela tiden. Som Tobias schildfat skrev i sin bok "vägen till din första miljon" ränta på ränta kan liknas vid en snöboll. Först är den bara en liten boll men den växer hela tiden ju mer man rullar den.

Så varje gång man återinvesterar sina aktieutdelningar så är det som att rulla den där snöbollen som då växer. Då är det bara upp till oss själva att rulla snöbollen så länge vi orkar för den blir stor till slut. 🙂

kallepudas
6/20/18, 8:07 AM
#23

Spara 10% av lönen

Går att läsa om Per H börjesson idag på dagens industri där han påtalar vikten av att spara 10% av lönen vilket kommer att leda till att man blir miljonär.

Låter enkelt och det är enkelt om man bara bestämmer sig.

Har man en lön på 15 000kr så blir ju sparbeloppet 1500kr 20 000 så blir det 2000kr och 30 000 så blir det 3000kr i månaden som man sparar undan.

Har man högre lön så blir det ju enklare att spara mer varje månad så ingen omöjlighet att spara 25-30% av sin lön så vägen till den första miljonen ligger ju utstakad.

Krånglar man inte till det för mycket på vägen för sig så kommer pengarna man sparar att börja arbeta och när man sedan återinvesterar sina aktieutdelningar så växer ju sparkapitalet i en allt snabbare takt.

Konsten är i det första läget att kunna leva på dom 90% av lönen som återstår när man sparat 10% har man större marginaler i hushållet så kanske man lever gott på 70% av inkomsten vilket gör att man ökar sitt sparande mer.

Har man väldigt dålig inkomst och svårt att spara 10% av lönen så kan man ju börja med 1% och sedan öka det senare men det är viktigt att börja.

Ett sparkapital oavsett storlek underlättar och man känner sig tryggare än om man hela tiden måste vända på varje krona.

Jag personligen sparar minst 10% av min lön men det blir lite mer av & till. 2% av min lön går in i min sons kapitalförsäkring där jag köper aktier för pengarna med en lång sparhorisont. Återinvesterar utdelningarna han får i nya aktier som gör att året därpå så har han fler aktier som han får utdelning ifrån. På detta sätt arbetar jag vidare med hans pengar år efter år och sakta men säkert ökar ju hans pengar i värde. Även om jag personligen loggar in på depåerna och kollar vad som hänt under dagen så gör jag inte några ändringar utan det jag ändrar på är några få saker under året.

Har valt ut en strategi som jag sedan följer och är det inte köpläge i dom aktier jag har så väntar jag och då växer ju kassan månad efter månad. När det sedan blir läge så används kassan till aktieköp.

Säljer jag aldrig……..jodå det händer men då jag säljer gör jag det för att jag vet att jag kan ta hem vinsten och ändå kan kunna köpa tillbaka aktierna till ett mycket lägre pris om jag bara väntar ut läget. När jag sålt så kan det dröja ett tag innan jag kan komma in i bolaget igen till en vettig värdering. Så min princip är att inte sälja även om det kan händer.

Att köpa och sälja har ju blivit enklare med ISK och KF då vinsten inte beskattas med 30% som ett äldre aktie & fondkonto. Innan ISK & KF så var man tvungen att vara mycket mer noggrann i sina köp & sälj.

På en depå som beskattas med 30% så försvann ju 300kr i skatt på en vinst på 1000kr plus courtage för själva affären. På ISK & KF så blir ju bara avgiften courtaget vilket blir en betydligt mindre avgift för att plocka hem vinsten.

Jag förlitar mig på att köpa och behålla i längden och jag har för mig att fotbollsmålvakten Ravelli sa någon gång att "slänger jag mig så har jag varit felplacerad". Det där kan man ju använda sig utav i affärer också för är man rätt placerad så behöver man inte göra så mycket.

Ha en bra dag 😎

kallepudas
9/26/18, 3:15 PM
#24

Marginaler

Bra att ha marginaler när man gör sina köp. Följer man några aktier så ser man ju lätt års-lägsta och högsta aktiekursen och tittar man på ett par års sikt så ser man ju på historiken när kan köpa aktien billigare.

När man följer ett visst bolag och aktien bara stiger så är det ju inte så smart att köpa den i uppgången. Man ska ju sikta på att kunna köpa aktien så billigt som möjligt.

Det kan ju ta flera år tänker nog många och mitt svar…..ja då får det ta många år.

Eftersom Investor är ett av mina innehav så kan jag säga att jag gör inga som helst köp när aktien är över 400kr….jag köper den inte heller över 350kr. För kollar man närmare så kan man ju ju vid vissa tillfällen köpa Investor under 350kr det gäller alltså bara att vänta ut tillfället och det får ta den tid det tar. Ännu billigare om man ser det ur en längre tidshorisont.

Skulle man månadsköpa investor så kan man väl säkert på 10år hamna på ett snittpris på 370kr  men enligt mig kan man få ner snittpriset ännu mer om man gör sina köp vid mer väl valda tillfällen. I slutändan handlar det ju om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Upp till toppen
Annons: