Annons:
Etikett11-juridik
Läst 2475 ggr
SkinAndBones
2017-10-09 12:31

TV-licens, radiotjänst

Hejsan

Jag har under lång tid haft en diskussion med Radiotjänst. Detta har handlat om flera år.  Införskaffade mig aldrig någon TV - hade inte ekonomisk möjlighet då man levde på existensminimum och betalade av sitt CSN-lån samtidigt. De hade varit hemma hos mig, och sade att de sett en TV genom mitt fönster. Poängterade att detta kan aldrig stämma, vill se protokoll och bilder t.ex. Jag fick protokoll. Men där har de angett fel våning och fel lägenhet. Bestred detta men de fortsatte sända räkningar och slutligen hamnade man hos Kronofogden.

Så 2016 flyttade man ihop i ett annat boende med en sambo. Inte heller han hade TV, och vi hade inte t.ex dator eller något sådant heller. Då börjar Radiotjänst aktivt sända räkningar till oss båda. Vilket de gör än idag. Vi har varit skrivna under samma tak i ett år nu. Och BÅDA får räkningar på TV-licensen.  Det kan väl omöjligen stämma att alla vuxna i hushållet skall betala full summa, separat?

Även här hävdar de att de vet att det finns TV. Och inte här gör det detta heller. Det låter för dem säkert underligt, men vi lägger hellre våra pengar på att betala av CSN-lån och dylikt än att köpa TV,  och det vi får över kanske vi äter gott för eller tar en liten resa. Vi har sagt att ni är välkomna att kika förbi. Men de säger då att man kan hinna gömma sin TV, lämna den hos en granne, låsa in den i förrådet och så vidare.

Vi kan inte vinna. Så det enda vi kan göra är att BÅDA betalar full TV-licens för att inte hamna hos inkasso, sedan Kronofogden och så vidare IGEN som man redan gjorde när de smackade på med en redig summa efter att ha påstått sett en TV  i mitt hem som ej existerade.

Annons:
Herveaux
2017-10-09 12:53
#1

Har ni provat att säga upp TV-licensen?
Om ni (enligt Radiotjänst) har en TV betyder det ju inte att ni inte kan göra er av med den också.

Att ni båda ska betala full avgift för samma hushåll låter helt galet.

Kämpa på!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fridaaaa
2017-10-09 13:00
#2

Har ni tvmottagare på tex datorn? I så fall måste ni betala

Men, en av er ska kunna säga upp om ni står på samma adress, för det är en betalning per hushåll. Här betalar sambon bara.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stallmima
2017-10-09 13:01
#3

Inkasso och kronofogden går alltid att bestrida, men som ovan säger säg upp TV-licensen först

SkinAndBones
2017-10-09 15:24
#4

1# Korrekt. Sade upp min TV-licens 2008 när man bytte stad. Hade en gammal klumpeduns till TV man ej orkade ta med sig. Innan betalade man.  Men som nämnt. Jag sade upp den då, det accepterade dem. Fick ingen räkning på flera år men sedan så började de komma igen. Uppskattar ditt stöd, för låter väldigt skumt att vi betalar två vuxna personer, summan för EN tv-licens, under samma tak. Men eftersom man redan hamnade hos Kronofogden när de började kräva pengar och man faktiskt ej hade TV mellan 2008 tills nu och de ej gav sig så betalade vi. För vi är i den åldern vi vill stadga oss och ej vara skuldsatta. Nej, vem vill det, men att vi skall behöva vara så medgörliga för de vägrar ge sig är jäää… irriterande.

2# Nej, vi har ej haft dator hemma förrän senaste månaderna. Och någon sådan har vi inte, nej. Vi använder den uteslutande för studier och vidare jobbsökanden. Men kanske ej är relevant. Hur vet man om man har TV-mottagare på datorn? Ursäkta, för okunskap. Men de har sänt på oss dubbla räkningar sedan december 2016 och dragit oss till inkasso om vi INTE betalt. Datorn lyckades vi skramla ihop till nyligen. Har vi som du säger TV-mottagare så finner jag mig GIVETVIS i att betala. Men dubbla!? Som du säger, rimligen borde en få räkningen, eller en räkning i bådas namn som man splittar. Men de lägger inte ner.

3# Sagt upp den för lääänge sedan. Som sagt, flyttade från ett län till ett annat 2008 och har ej haft TV sedan dess, ej DVD-spelare, ej VHS-spelare, ej TV-spel, ej dator (förrän nu) men de har kastat räkningar på oss sedan dess ändå som vi betalt.

TACK för alla era svar. Guld värt. Om vi nu har TV-mottagare är det givet att vi skall och tänker betala, men betalat sedan 2008 tills nutid utan att ha haft något av detta.

.. Ja, vi är fattiglappar. Men med tanke på att vi fått betalt dem dubbelt så länge så har vi ej haft råd att ens investera i en smartphone. Nu har vi båda jobb och kan betala TV-licensen och har haft lön ett bra tag. MEN inte förrän nu skaffade vi dator för att underlätta studierna.

Hur bestrider man? BÅDA ligger nu hos Kronofogden såg jag just för DUBBLA obetalda TV-licenser. Vi vägrade nämligen betala första månaderna vi flyttade ihop för vi hade ej TV, ej dator eller smartphone.. Ja, inget man kunde se TV på. Sedan började vi betala för att ej förstöra hela vår framtid med skuld på skuld hos Kronofogden av samma anledning.

Tack till er alla.

annia1
2017-10-09 22:09
#5

Som andra redan sagt så är det en licens per hushåll oavsett hur många apparater man har.

Kommer man ut på internet med dator så kan den nog ses som tv-mottagare eftersom man kan se tv via svt-play.

När det gäller allt det andra så skriv till plus och se om dom kan ta upp det ni är/varit med om. Skriv allt det som du skrivit här i tråden.

Om ni har skaffat en mailadress så kan ni skriva mail till dom på plus@svt.se
har ni ingen mail så är den vanliga adressen 
Plus SVT
Box 6094
906 03 Umeå

.

SkinAndBones
2017-10-09 22:40
#6

#5

Bra. Du nämnde ett av mina favoritprogram.

Skönt att höra att man ej är på helt hal is. TACK.

Annons:
SkinAndBones
2017-10-09 22:46
#7

Vi har kontaktat Plus nu

Stallmima
2017-10-10 10:46
#8

#4  När man får brev från kronofogden om skulder finns ett papper man ska skicka in med underskrift att du fått brevet, det är bara att skriva varsomhelst på detta att man bestrider fordran och skicka tillbaks. Förhoppningsvis drar de tillbaks skulden eller så går de vidare.

Scrog
2017-10-10 18:09
#9

Man behöver inte betala tv-licens om man bara har en vanlig dator. Bara om man har en dator med TV-kort, mycket ovanligt, Alltså svtplay kräver ej licens.

Källa: javascript:nicTemp(); (länken ser skum ut men fungerar)

Avanmälan görs enkelt via etttelefonsamtal. Du ska bara behövaringa eller maila att du/ni inte längre har någon TV. Samma källa som ovan.
Om de krånglar kolla med allmäna reklamationsnämden eller kommunens konsumentvägledare,

Lycka till!

Scrog
2017-10-10 19:00
#10

Även följandefrån samma sida kan vara av ntresse:

Jag tycker inte att jag ska betala radio- och tv-avgift, vad gör jag?

SVAR: Om du tycker att du inte ska betala radio- och tv-avgift, kan du ringa eller skriva till oss och berätta det. Det kallas att begära omprövning. Radiotjänst utreder då ärendet och fattar ett beslut.

Du måste betala radio- och tv-avgiften medan du väntar på beslutet (enligt 15 § Lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst). Om du inte betalar skickas skulden till Kronofogden.

Din begäran om omprövning ska ha kommit in till Radiotjänst inom fyra veckor efter det att radio- och tv-avgiften skulle ha betalts. Kommer din begäran för sent, ändrar vi bara beslutet om det är uppenbart fel.

smartatjejenmaria1980
2017-10-11 01:08
#11

Helt galet alltså, de är värsta spionerna

[Jarl]
2017-10-21 20:49
#12

Detta är helt sjuk du ska inte betala ett skvatt till dom om du inte haft TV.

Upp till toppen
Annons: