Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1463 ggr
[Nillan83]
2017-10-25 17:59

ID skydd?

Hej

Idag fick jag ett brev som var öppnat och är rädd att någon öppnat det för att få tillgång till mina personuppgifter, tyvärr fanns allt i det brevet. Men vad ska jag göra? Det kanske var någon som av misstag öppnade brevet men vill inte ta några risker.. Har kollat runt lite och det finns vissa ID skydd på nätet men hur vet man att dom är seriösa?  Kan man spärra sitt personnummer direkt?

Vad kan man egentligen göra med ett personnummer?

Annons:
Grace2009
2017-10-25 18:19
#1

Personnummer är offentliga. Skulle inte oroa mig. Tror många av dessa ID-skyddsförsäkringarna man kan teckna nu är bara för att tjäna pengar på folks rädslor. På en del hemförsäkringar ingår ett ID-skydd dock.

papa-bear
2017-10-25 18:28
#2

vad menar du med att allt fanns i brevet? vilka uppgifter fanns i brevet? vem skickar ett brev som visar så tydligt att dina personuppgifter kan finnas i det?

om du tittat runt på nätet angående id-skydd, så kolla med ditt försäkringsbolag eller bank om det finns hjälp där. du skall inte betala för det, gå in på skatteverket och spärra adressändring genom att logga in, gå till mina sidor, välj spärra obehörig adressändring under e-tjänster.

det man kan göra med ett personnummer är att i princip ta över ditt liv, vad gäller typ att beställa varor till en adress och skicka fakturor till din, ta lån som du får betala för, och liknande

[Nillan83]
2017-10-25 18:46
#3

#2 Ett företag jag jobbat på som skickat arbetsgivarintyg.. så mitt personnummer..

ok ska spärra adressändring..

Men man behöver väl legitimera sig på nåt sätt när man tex tar lån?!

[Nillan83]
2017-10-25 18:49
#4

Sen brukar väl inte hela personnumret visas på nätet, iaf inte dom sista siffrorna.. om man inte har företag då..

På eniro visas det inte men där kan man ju räkna ut dom första siffrorna men inte dom sista.

emeliiiiieee
2017-10-25 18:51
#5

Det finns dock hemsidor där hela personnr visas bara man loggar in.

[Nillan83]
2017-10-25 18:51
#6

Varför kan man inte spärra personnumret då, varför måste det vara offentligt?

Annons:
Scrog
2017-10-25 18:53
#7

#2 Vad menar du med

_det man kan göra med ett personnummer är att i princip ta över ditt liv, vad gäller typ att beställa varor till en adress och skicka fakturor till din, ta lån som du får betala för, och liknande
_

Det kan ju inte stämma eller hur menar du att man skulle kunna göra det?

Sen håller jag med om att man ska vara försiktig med sitt personnummer.

[Nillan83]
2017-10-25 19:37
#8

Om man kan ta lån med någon annans personnummer så känns det ju inte som att banken har särskilt hög säkerhet. Eller beställa kreditkort med enbart personnumret, hur sjutton gör man det? 

Kan man se nånstans om nån adresserat om ens post?

På Folksam kan man läsa lite om vad som hände när en av deras kunder råkade ut för ID stöld..

emeliiiiieee
2017-10-25 21:01
#9

En bekant till mig tog sitt ex personnr och tog ett snabblån. De enda dom gjorde var att ringa upp och fråga om personnr. 

Sen har jag ingen aning om resten av frågorna tyvärr.

[Nillan83]
2017-10-25 21:39
#10

#9 det är ju helt sjukt..

Spectabile
2017-10-28 16:28
#11

Spärra adressändring på skatteverket så som #2 beskriver. Det bör alla göra!

Läs här:

https://www.expressen.se/dinapengar/smarta-knepet--for-att-slippa-id-kapning/

[Nillan83]
2017-10-29 17:44
#12

#11 Det har jag gjort nu, har även valt att spärra mitt personnummer.

Upp till toppen
Annons: