Annons:
Etikett01-ekonominyheter
Läst 2144 ggr
kallepudas
2017-11-22 19:51

Extra utgift

Ett av fyra svenska hushåll skulle få svårt att betala en oväntad utgift på 15 000kr.

Känns lite konstigt att det är på det viset när vi  befinner oss i högkonjuktur. Är nog på det viset att många lever långt över sina tillgångar och har ett för litet sparkapital.

Läs artikeln här:

https://www.di.se/nyheter/extrautgift-pa-15000-skulle-sanka-vart-fjarde-hushall/

Annons:
Katti
2017-11-22 19:56
#1

Eller av någon anledning har små inkomster…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

TatsuOni
2017-11-22 20:10
#2

#1 Eller lever på någon form av bidrag och är förbjuden att spara…

Själva har vi ett sparkapital och förstår inte de som har möjlighet till det och väljer att inte spara…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

kallepudas
2017-11-22 20:19
#3

Nu ska jag tänka lite förenklat men går man på en gata i ett villaområde så får var fjärde hus problem med att betala en oväntad utgift på     15000kr.

Blir nog inte roligt om räntorna på bolånen får för sig att sticka iväg uppåt med några %.

Att var fjärde hushåll har så dåliga inkomster köper jag inte eftersom medelinkomsten i landet ligger på cirka 250-260 tusen.

TatsuOni
2017-11-22 20:24
#4

#3 Absolut. Det är många som skulle kunna spara med inte gör det. Det är också otroligt vanligt att handla på avbetalning istället för att spara och köpa när man har pengar.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

kallepudas
2017-11-22 20:37
#5

#4 Så är det säkert.

[HundochKatt]
2017-11-22 20:39
#6

Visst är det väl många som lever över sina tillgångar men det finns alltför många som har en väldigt låg inkomst. Tex. pensionärer såväl ålders som sjukpensionärer, sjukskrivna, låglönearbetare. 

Vi har idag ca 225 000 fattigpensionärer. Tvivlar på att sjukpensionärerna är inräknade så säg 300 000 ungefär. Kanske mer. Sedan får man räkna bort barnen så vi kommer nära var fjärde hushåll som har låg inkomst. Exakt siffra har jag inte men det är så jag tänker. Själv är jag sjukpensionär och är långt ifrån medelinkomsten med knappa 110 000 kr om året. Då finns det verkligen inte utrymme för sparande kan jag lova, hur mycket man än skulle vilja.

Annons:
Stallmima
2017-11-22 20:40
#7

I dagsläge skulle jag ha råd med en oförutsedd utgift på detta belopp, men för några år sedan skulle jag inte haft det. Men detta berodde inte på överkonsumtion

kallepudas
2017-11-22 20:55
#8

Vad jag förstår utifrån artikeln som jag länkade så var sjukskrivna & arbetslösa i en egen grupp.

Gruppen pensionärer där var betalningsförmågan relativt god och endast 10% av dessa anser att utgiften hade varit svår att betala.

Om min läsförmåga inte är helt ute & cyklar så är det 1 av 4 i medelklassen som är mitt i arbetslivet som faktiskt skulle ha problem med denna oförutsedda utgift.

Katti
2017-11-22 22:58
#9

Nu kan jag inte läsa artikeln eftersom den kräver inloggning, men enligt det som går att läsa är det ett av fyra hushåll punkt. Alltså ingen medelklass eller annat, utan ett genomsnitt av befolkningen. Sen har man, i en annan artikel om samma undersökning som jag hittade (http://www.mynewsdesk.com/se/lindorff-sverige/pressreleases/1-av-4-hushaall-har-svaart-att-betala-en-ovaentad-utgift-paa-15-000-kronor-2286693?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease). gjort vissa uppdelningar och gett ytterligare exempel.

I större delen av mitt vuxna liv hade jag inte klarat en sådan oväntad utgift utan riktigt stora ansträngningar. Nu skulle jag plötsligt det, och det är en ovan och mycket trevlig känsla.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

kallepudas
2017-11-23 07:24
#10

#9 Exakt samma text men bra då kan ju alla läsa artikeln.

Det jag menar med att om även "medelklassen" har svårt att få fram 15 000kr på en oförutsedd utgift så är det ju riktigt illa. Genomsnittslönen bland dom som har arbete ligger väl nästan på 25 000kr . Om det alltså är en 1 av 4 som har det problemet så har dom nog lite för små marginaler med tanke på att bolånen har så låga räntor så det är nästan gratis.

Att arbetslösa och sjuka och pensionärer har sämre betalningsförmåga är ju väldigt klart.

landsbygdsbo
2017-11-23 19:33
#11

#2 Med tanke på att banken erbjuder 0 ränta på mindre belopp så kan väl de som inte får spara, ha pengarna på annat ställe, Hyra ett bankfak ex.

Då kan även de spara och skaffa sig en buffert utan att Sos märker det.

TatsuOni
2017-11-23 20:54
#12

#11 Det är väldigt svårt att lägga undan pengar när pengarna knappt räcker till att överleva för många. När vissa lever på bidrag så är det beräknat att de ska kunna köpa mat, betala el och hyra. Inget mer.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: