Annons:
Etikett05-arbete-arbetslöshet-socialen
Läst 1840 ggr
jargong
2017-11-26 21:47

Lägenhetskontrakt

Jag vet inte var man kan fråga om det här men jag provar denna sajt.

Vet någon om det krävs att man har en anställning och en lön för att ha rätt att få ett lägenhetskontrakt? Eller räcker det att man har pengar sparat, men inte någon inkomst?

Annons:
Honestyisdead
2017-11-26 21:50
#1

Antingen lön eller borgensman. För att få hyra med sparade pengar krävs vääääldigt mycket pengar.

Min första lägenhet var min pappa borgensman på.

jargong
2017-11-26 21:57
#2

Hm.. ok kan man läsa någonstans om vilken summa det måste vara minst, Liksom är det hundratusen eller en miljon eller flera miljoner som krävs?

Aleya
2017-11-26 22:06
#3

Oftast önskar man att personen tjänar minst 2 eller 3x mer än vad lägenheten kostar att hyra under ett år. Så det är den årsinkomsten man helst ska ha. Ska kolla upp om jag finner det. Men då kan du ju förstå att dom vill ha mer om du inte har inkomst utan bara sparade pengar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ivanhoe81
2017-11-26 22:08
#4

Beror på, ett ställe kräver att man ska ha minst 3st månadshyror i inkomst per månad, svårt att få kontrakt om man inte har någon inkomst

Åsa S
2017-11-26 22:17
#5

När jag var tjänstledig och pluggade så hade jag ca 300 000kr på banken och bara tog studielånet jag bodde rätt illa till och tog kontakt med det kommunala hyresbolaget och nej det spelade ingen roll ifall jag hade pengar på banken + ett jobb att gå tillbaka till efter studierna jag var tvungen ha en fast inkomst på mer än studiebidraget för att få hyra hos dem och det kriteriet fyllde jag ej så jag gick till banken och lånade pengar och köpte en lägenhet istället vilket jag nog tjänade på.

Honestyisdead
2017-11-26 22:27
#6

#2 Beror ju helt på vilket hyresbolag det gäller. Du får höra dig runt. Men de flesta kräver inkomst.

Annons:
Aleya
2017-11-26 22:43
#7

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/flera-bostadsbolag-sanker-inkomstkrav/ Vissa har sänkt kraven men det finns fortfarande krav. Och skrev fel. Det var per månad och inte per år.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jargong
2017-11-27 07:22
#8

ok, ja när jag hört mig för är det också det svar jag fått, med 2 el 3 X hyran ska man ha i inkomst. Hur mycket jag har på banken kvittade.  Men jag tycker det är konstigt då jag faktiskt inte har några betalningsanmärkningar, jag lever snålt och är bra på att hushålla med pengar har alltid skött mig och lätt KAN betala hyran. Jag skulle klara mig väldigt länge på mina sparpengar, men tyvärr har jag inte rätt till A-kassa eller andra bidrag så jag kan visa upp att jag har en tickande inkomst.

Aleya
2017-11-27 08:12
#9

#8 det är nog ganska simpelt: om du inte har en inkomst oavsett vad det är så är en hyresvärd inte intresserad i hur mycket kapital du har på banken. Dom vill veta att du har nått som kommer in per månad och hur mycket det är. Man får alltid fylla i det då man ska hyra lägenhet. Sen tror jag inte att du förstår att ha lägenhet är mer än bara hyran. Det tillkommer el, försäkring kanske internet. Men börja med att jobba och flytta sen in i en lägenhet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jargong
2017-11-27 08:35
#10

#9 Ja klart jag förstår att det är kostnader utöver hyra. Det betalar jag ju nu också så. Ja jag söker jobb men inte fått napp ännu.

Aleya
2017-11-27 10:11
#11

#10 då är det nog bara snällt vänta tills du har ett.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ivanhoe81
2017-11-27 11:12
#12

Även jag som har bostadsbidrag på 93% av hyran upp till 5000kr har svårt att få lägenhet pga att jag inte får tillräckligt från försäkringskassan Redigerat

Honestyisdead
2017-11-27 11:23
#13

#12 Vad har länsförsäkringar med saken att göra?

Det är försäkringskassan som betalar ut aktivitet och sjukersättning.

Annons:
ivanhoe81
2017-11-27 11:24
#14

Skrev bara fel menade försäkringskassan (är nyvaken och tänker fel)

Zepp
2017-12-12 21:19
#15

Det räcker inte att ha pengar på banken.. man bör kunna visa upp en avkastning av sin förmögenhet som motsvara åtminstone 2-3 gånger hyran.

Och då pratar vi om kanske minst 5-10 miljoner placerade i aktier med avkastning eller andra finansiella instrument.

Men sådana person väljer som regel att köpa en bostad, så de är hyresvärdarna inte vana vid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: