Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1337 ggr
tlover
2017-11-27 14:32

Hur fungerar det med borgenär?

Vi ska hyra ut vårt hus och förmodligen för att vi är privatpersoner så är det många som är intresserade som har skulder hos kronofogden-

Som ni förstår så går det bort men det är en person som säger att h*n har en borgenär. Vi har inte haft något sånt nån gång själv så vi vet inte riktigt hur det går till. Är det relativt säkert att hyra ut om borgenären inte har skulder? Dvs är borgenären skyldig att betala hyran om hyresgästen inte kan?

l'm back

Annons:
parsley
2017-11-27 14:56
#1

Jag har varit med om att hyresvärdar kräver antingen borgenär eller förskottshyror. Vill minnas att det var två månadshyror som skulle betalas in i förskott. Det kanske är ett alternativ om ni misstänker att den tilltänkte hyresgästen inte kommer att betala hyran eller om ni bara vill vara på den säkra sidan. Borgenären är skyldig att betala om hyresgästen inte betalar, men jag vet inte hur lätt det är rent praktiskt att få betalt den vägen.

Aleya
2017-11-27 14:58
#2

Att gå i borgen är att gå i sorgen. Brukar det heta. Borgenär är den som står för kontraktet och den som tar skiten om inte den som bor där kan betala sin hyra. Det är alltså borgnären som kan hamna hos kronofogden om hyror uteblir. Men eftersom ni ät privata så skulle jag undvika att ha nått att göra med en som har borgenär.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

landsbygdsbo
2017-11-27 15:06
#3

Borgenären/borgenärerna träder in om inte personen i fråga kan betala. Problemet är, att även om borgenären inte har betalningsanmärkningar så kanske han/hon har ngr tillgångar.

Hyr man ut till ex en ungdom vars föräldrar går i borgen så står föräldrarna för kontraktet. Och blir därigenom skyldiga att stå för hyran.

Och det är väl enda gången jag skulle kunna tänka mig att hyra ut genom ett borgensförfarande.

Betalningsanmärkningar då blinkar varningen gult. Då kollar man vad det rör sig om.

Betalningsanmärkningar hos trafikskadeföreningen…då blinkar kontrollen rött.

Oavsett borgenär.

Kyllan56
2017-11-27 15:34
#4

Borgenär ska inte förväxlas med borgensman! Borgenär är den som har en fordran. Gäldenär är borgenärens motsats, den som har skulden. Så du själv är borgenär, om du inte får betalt av hyresgästen, för då har du en fordran att inhämta från gäldenären.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

tlover
2017-11-27 15:39
#5

#4 Då gissar jag att det var borgensman h*n menade (har inte smset här så det kan vara jag som blandade ihop det också)

l'm back

Kyllan56
2017-11-27 16:17
#6

#5 Det var det säkert.🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Upp till toppen
Annons: