Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 3639 ggr
Jungfru82
12/12/17, 8:57 PM

Nordea

I går så hade jag väldigt mycket i huvudet och tryckte fel pinkod 2 gånger så jag bestämde att inte handla. I dag skulle jag handla en gång på apoteket och en gång på netto och när jag sätter i kortet så står det "ett försök kvar " och sedan får jag ta ut kortet. Ringt till Nordea och personen jag fick prata med så att han kunde inte se att jag tryckt fel två gånger. Han kunde se det senaste jag handlade och enligt honom ska kortet fungera det ska inte vara några problem enligt honom. Han tror att kort maskinerna jag använt är det fel på…har någon av er upplevt detta? Misstänker att det bara är något tillfälligt..hoppas jag. Någon som har förslag på vad felet kan vara?

Annons:
Jungfru82
12/12/17, 9:17 PM
#2

Gick inte att gå in där

Zepp
12/12/17, 9:20 PM
#3

Lås upp PIN-kod

Om du knappar in fel PIN-kod tre gånger i rad vid inloggning eller signering med kortläsaren visas texten "KortPIN spärrad" i fönstret. PIN-koden är då spärrad för användning med kortläsaren. Du kan låsa upp spärren om du gör ett kortköp i en fysisk butik eller ett uttag i automat.

Har du en PUK-kod behöver du låsa upp PIN-koden med kortläsaren och BankIDs säkerhetsprogram. Här hittar du vad du behöver och hur du gör.

Det här behöver du för att låsa upp

  • Din kortläsare och sladden.
  • Den åttasiffriga PUK-kod som följde med ditt kort. Obs! Vissa kort saknar PUK-kod. Kontakta Kundcenter 0771 - 22 44 88 och kontrollera vad som gäller för ditt kort.
  • Senaste versionen av BankID säkerhetsprogram. Finns att ladda ner på BankIDs installationssidaÖppnas i nytt fönster
  • Drivrutiner till kortläsaren. (Om drivrutinerna redan är installerade på din dator kan du hoppa över detta steg).

Så här gör du för att låsa upp

  1. Anslut kortläsaren med sladden och stoppa i kortet.
  2. Öppna säkerhetsprogrammet:
    • I Windows - Öppna startmenyn längst ner till vänster på skärmen och leta upp BankID säkerhetsprogram.
    • I Mac OS X - Öppna Finder, gå till Program och klicka på BankID säkerhetsprogram.
  3. Klicka på ditt namn och sedan knappen "Hantera PIN".
  4. Mata in din åttasiffriga PUK-kod och klicka OK.

 Saknar du PUK-kod är du välkommen att ringa Kundcenter på 0771-22 44 88 för att beställa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jungfru82
12/12/17, 9:23 PM
#4

Ja men det står "ett försök kvar" så det är inte spärrat. Nordea så att det skulle stå om det var spärrat

Zepp
12/12/17, 9:27 PM
#5

Som regel.. på Nordea iallafall, jag har Nordea.. så spärras det en viss tid?

Vet lixom inte om det är skillnad på hemma med dosa eller i affär?

Med dosa hemma så kan man hur som helst använda kortet igen senast inom ett dygn.

Och jag tror att det funkar lika om man blivit spärrad i någon affär.. men då bör man logga in hemma för att släppa spärren?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
12/12/17, 9:31 PM
#6

Men Zepp. Det är uppenbarligen inte spärrat! Så VARFÖR upprepar du dig om Det?

Annons:
Jungfru82
12/12/17, 9:32 PM
#7

Så eftsom jag har en försök kvar så spärras det ett tag innan jag kan använda det igen??? Men han på Nordea kunde inte se att det var något konstigt med kortet? Han kunde ju inte heller se att jag tryckt fel kod två gånger?

Honestyisdead
12/12/17, 9:34 PM
#8

Ts gå till banken. Du riskerar annars att förlora kortet och pengar om det vill sig illa.

Jungfru82
12/12/17, 9:37 PM
#9

Räcker det inte att prata med Nordea kundtjänst?

Loris M
12/12/17, 9:49 PM
#10

#9 Jo, det ska räcka. Ring de igen, men testa först om det går att ta ut pengar. Det kan ha varit något tillfälligt.

Jungfru82
12/12/17, 9:53 PM
#11

Gör det i morgon😁

Loris M
12/12/17, 9:55 PM
#12

#11 Jag förstår det. Jag skulle inte heller vilja springa till bankomaten nu. 😃

Honestyisdead
12/12/17, 10:25 PM
#13

#7 Skriver du fel 3 gånger försvinner kortet in i maskinen och du måste beställa nytt. Det tar ca en vecka (arbetsdagar)

Annons:
Jungfru82
12/12/17, 10:28 PM
#14

Jag vet men det är bara två gånger jag försökt och han på Nordea som jag pratade med så att kortet inte var spärrat hade sett det i såfall

Honestyisdead
12/13/17, 12:16 AM
#15

Jag hade ringt imorgon. Verkar väldigt märkligt det hela!

Zepp
12/15/17, 7:41 PM
#16

#6

På grund av att jag själv har Nordeakort.. och om man då trycker fel kod tre gånger så spärras det.. vet inte men några timmar iallafall!

Och om kortet används i Thailand utan att chippet används och man själv är hemma  så spärras kortet obönhörligen för då har någon annan tillgång till dina kortuppgifter och man får ta ut ett nytt kort.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
12/15/17, 7:51 PM
#17

#16 Fortfarande inte alls relevant för ts. Förstår du inte Det?

Och kortet spärras inte bara. Utan maskinen tar kortet om man slår fel 3 gånger.

Zepp
12/15/17, 8:01 PM
#18

Jag förstår skillnaden.. men inte alls för relevansen.. det är skillnad på spärr och spärr och jag har oxå tryckt fel någon gång då spärras det tillfälligt!

Såå.. om någon annan.. helst utomlands använder dina kortuppgifter så spärras det obönhörligen.. och du får vänta cirka en vecka på ett nytt kort med nya kortsiffror.

Trycker du fel tre gånger så spärras det i några timmar.. på Nordea.. andra banker är tuffare vad jag förstår?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jungfru82
12/16/17, 11:02 AM
#19

Det har fixat sig fungerade dagen efter

Loris M
12/16/17, 12:27 PM
#20

👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: