Annons:
Etikett04-studerande
Läst 1398 ggr
JoannaLi
2018-01-03 19:30

Alternativ som studerande

Hej! Jag funderar och räknar lite grann på hur jag ska få det att gå ihop under universitetsstudierna från och med hösten. 

Vi har en ledig lägenhet som jag ska dela med en vän, som är snorbillig. Har inte så mycket runtomkring-kostnader, och de jag har har jag relativ koll på. 

Så att få det att gå ihop ekonomiskt känns inte alls omöjligt! 

Jag vill också, som alla andra troligtvis, komma undan med att låna så lite som bara möjligt. Och rent praktiskt så ska jag kunna komma undan med bara bidrag + extraknäck, men det beror ju mycket på hur många vikarietimmar jag kan komma över!

Det jag funderade över är lite om det är rimligt att försöka få ta ut fullt lån hur som helst, till en buffert? Att bara användas till att stoppa eventuella hål med, om jag t.ex. inte får tag i nog många jobbtimmar eller om något oväntat händer, och sätta in resten på ett sparkonto. 

Förhoppningsvis har man då en ordentlig summa efter examen (när man funnit ett heltidsjobb, förhoppningsvis), att skicka tillbaka till CSN i en enda klumpsumma, och så betala tillbaka det man lånat enligt plan. 

Rimligt? Tankar?

Annons:
Lia
2018-01-03 20:30
#1

En bekant till mig tog lånet enbart eftersom räntan är bra mycket lägre än bankernas. Han behövde egentligen inte pengarna under studietiden, men de var bra till hands efteråt.

Fien
2018-01-06 08:29
#2

Jag hade tagit lånet från csn och lagt undan om jag kunnat. Kan ju användas som insats eller liknande också. Räntan ligger just nu på 0.3% vilket är ingenting! Sätt in pengarna i några fonder så har du förmodligen bättre utdelning än 0.3% :).

Scorpio97
2018-01-06 17:16
#3

Jag har egentligen tillräckligt med sparade pengar men tog fullt lån samt bidrag ändå. Har mina sparade pengar i diverse fonder och hittills tjänar jag på det i alla fall :) Kan ju ändra mig när som helst, och det känns bra att ha pengar som säkerhet eller ifall jag skulle vilja göra något med dom. Det sällan man får ett billigare lån liksom.


//Jessie

Martin
2018-03-26 21:02
#4

Precis som #3 säger så vet jag fler som har gjort liknande.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: