Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1261 ggr
kallepudas
2018-01-28 11:13

Svenskarna okunniga

Enligt en sifo-undersökning är var fjärde svensk för okunnig för att hantera sin ekonomi.

Två av tre uppger även att de inte har tillräcklig kunskap om vad de kommer att få i pension.

Man blir förvånad säger swedbanks privatekonom arturo arques.

Jag personligen är inte heller förvånad över undersökningen för varje vecka stöter man ju på diskutioner kring ekonomi och många verkar nöja sig med att betala räkningarna och sedan invänta ny lön. Små sparande på sparkonto som sedan används till resor eller annat då är många tillbaka på i stort sett noll igen. Då jag gärna pratar om placeringar som gör att pengarna kan växa så säger många att "det där har jag ingen koll på" eller "det där kan inte jag" .

Rätt kusligt när alla människors pension hänger på arbetad inkomst och placeringar i PPM. Väldigt dåligt intresse i den delen och ännu sämre när man kommer in på aktier & andra fonder.

Artikeln går att läsa här men det är möjligt att dom sin inte är prenumeranter på DI kan läsa den.

https://www.di.se/nyheter/var-fjarde-svensk-for-okunnig-for-att-hantera-sin-ekonomi/

Annons:
kallepudas
2018-01-28 11:16
#1

3000 personer deltog i undersökningen vilket kan vara värt att påpeka.

Stallmima
2018-01-28 12:53
#2

Jag själv har ingen stor koll på ämnet. Det jag tror är att människor inte har tid/prioriterar annat framför detta och även inte förstår.

kallepudas
2018-01-28 12:57
#3

#2 Ja detta var ju inte något jag själv prioriterade när jag var yngre.

Pension till exempel var ju så långt bort i framtiden.

Beror ju helt på var & hur man befinner sig i livets olika skede.

Huygens
2018-03-02 15:31
#4

Det kan vara så att det är svårt att påverka själv. Röda kuvertet är snarast en tidigare regerings sätt att lura pengar av folk till mindre pålitliga investeringsföretag.

kallepudas
2018-03-02 17:16
#5

#4 Du menar PPM-systemet?    Nä det är en överenskommelse bland alla partier för att få ett system som inte rycks upp efter varje val.

Förutom PPM-valet så kan man ju påverkar det mesta själv.

Huygens
2018-03-02 17:18
#6

Ja, det kanske var en överenskommelse bland flera parter.

Annons:
kallepudas
2018-03-02 17:24
#7

Klubbades i riksdagen och där röstar ju alla partier.

PPM blev klart 1990 alltså när ingvar carlsson var statsminister.

Så det där kan man inte klandra Reinfeldt för.

kallepudas
2018-03-02 17:25
#8

Fel av mig…1999 var det som det trädde i kraft men arbetet med hela systemet började 1990.

Upp till toppen
Annons: