Annons:
Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 1174 ggr
bella123
2018-01-28 22:34

Kan det påverka lånelöftet?

Det är så att vi jag fått lånelöfte och ska få tillträde om en månad ca. Jag har en fundering. Min framtida sambo tjänar jättebra och det är hans lön vårt lån är beräknat på mestadels. (Hab får egentligen låna samma summa på egen hand) Jag jobbar 40% timanställd och situationen på jobbet börjar bli väldigt påfrestad. Har som mest 8000 i mån innan skatt. Vi har inga problem att betala lån samt levnadskostnader på bara hans lön om så skulle bli fallet. Min fråga är egentligen skulle banken se ifall jag skulle bli av med mitt jobb innan vi får ut lånet på tillträdesdagen?

Annons:
Martin
2018-01-28 23:07
#1

Du har väl redan svarat på det egentligen; "Han får låna samma summa på egen hand".

Dvs möjligen nekar de er gemensamt lånet men låter han ta det, eller så låter de er ta det gemensamt med hans inkomst som "garanti" då den ensam skulle låta honom låna samma belopp.

Så utan att vara bankanställd eller veta så tror jag inte det är ett problem utifrån din beskrivning.

mvh Martin

bella123
2018-01-28 23:20
#2

#1 ja precis men saken är den att jag vill stå med på lånet. Jag undrar om de kan kolla upp ifall jag blivit av med jobbet på tillträdesdagen. Jag har släpande lön och kommer få betalning precis innan dess. Tack för svar!

papa-bear
2018-01-29 18:55
#3

att en bank skulle kunna kolla upp din arbetssituation tror jag inte, de kan väl bara kolla upp de transaktioner som förekommer på ditt konto, inkommande och utgående. sedan om det är så bra att du står med på lånet med så osäkra inkomster, jag vet inte om jag skulle vilja ha det så, nu vet vi ju inte vad din sambo arbetar med, men med så snabba rörelser som det är på arbetsmarknaden vet en ju inte hur det ser ut om 1-2 år, och kan inte han, och du står med på lånet, så är det ju du som står där med betalningsskyldigheten.

Martin
2018-01-29 20:21
#4

De kan ju alltid begära ett intyg av din arbetsgivare att du har ett jobb och vilken anställningsform du har. Men om de har fått ett sådant och något annat har ändrats och gjort att din anställning avslutas så får de ju inte per automatik ett sådant besked om du menar det.

mvh Martin

bella123
2018-01-30 01:15
#5

Tack för svar! Än har jag ju inte blivit arbetslös iallafall så det var egentligen en oro jag hade eftersom det är en månad kvar och jag mår väldigt dåligt av att gå till jobbet. #3 jag förstå din tanke. Jag kan säga att min sambo har en säker inkomst. Däremot måste man självklart blicka framåt, det är jag med på. Jag tänker dock så att jag absolut inte tänker gå arbetslös i 1-2 år till om du förstår hur jag menar utan om jag blir arbetslös från detta jobb kommer jag skaffa mig ett nytt. Tyvärr är det inte lätt att hitta jobb inom förloppet av en månad så jag tänker att jag håller ut (söker redan nytt) så länge jag bara kan och försöker prestera trots att jag blir så fruktansvärt illa behandlad.

Upp till toppen
Annons: