Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1648 ggr
DesK
2018-03-15 09:26

Bedrägeri!

Min gubbe visade mig nedanstånde artikel i gårdagens tidning och menade att han lätt hade gått på det bedrägeriet. Jag svarade att för mig är det en utopi att banken gör så och att jag därför skulle lägga på luren, för att senare kontakta min bank och fråga om det verkligen var de som ringde upp mig. Många verkar gå på sådana här bedrägerier, vilket jag tycker är konstigt. Våra banker kan när som helst gå in i våra konton, utan att vi själva behöver hjälpa till. Hade någon här gått på ett sådant här bedrägeri?

http://www.lerumstidning.se/2018/03/polis-varnar-for-bedrageri-via-bank-id/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-03-15 09:30
#1

Nej jag är lite för misstänksam för det.

Har däremot en vän som gick på det där men utländsk check.

Hon hade kattungar till salu och en köpare hörde av sig och ville köpa en kattunge men köparen hade bara sin lönecheck och den var på betydligt mer än vad katten kostade så min vän skulle gå till banken och växla in checken och föra över resten till köparen.Min vän gick faktiskt till banken för hon trodde på köparen . Men banken godkände inte checken.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-03-15 09:31
#2

Jag tycker faktiskt att det är märkligt att folk går på sådant här.

Är det äldre människor så kan jag ha viss förståelse men yngre borde väl knappast ha undgått att man inte ska lämna ut sina koder hur som helst.

Jag hade definitivt lagt på luren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2018-03-15 09:39
#3

Jag blev mycket förvånad att min gubbe menade att han kunde gått på en sådan sak! 😮 Håller helt med dig Maria, jag tycker också att det är konstigt att folk går på sådana här saker. Monica det där kattköpet hade jag absolut inte genomfört!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gronstedt
2018-03-15 09:51
#4

Det går ju knappt att komma i kontakt med en svensk bank per telefon på vardagar, det förundrar mig hur någon kan tro att det skulle sitta personal där och ringa upp folk - i synnerhet på kvällar och helger, som det enligt radion har varit i många av de här fallen.

JMW
2018-03-15 09:54
#5

Jag hade definitivt inte gått på det där. 

#2 Jag undrar vad du menar med äldre? Är det inte så att de äldre, i alla fall de som jag kallar äldre, inte så ofta har smartphones och mobilt bankID. Min pappa som är 82 har visserligen smartphone men att han skulle ha bank eller mobilt bankid i sin mobil är en utopi.

Maria
2018-03-15 10:01
#6

#5 Jag upplever att många äldre har genom hjälp av sina barn eller nära fått hjälp med mobilt bank-id. De kan inte så mycket mer tekniskt men har lärt sig vissa grunder i sin mobil. Jag tror det är dessa äldre som är lättlurade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Huygens
2018-03-15 17:29
#7

Om folk har garden nere och t ex väntar på samtal från banken kan dom alltid bli lurade. Har ju hänt att någon gått och väntat på ett samtal och när väl bluffaren ringer går det som det går.

DesK
2018-03-15 17:44
#8

#7 Fast om jag väntar telefonsamtal från banken, så kommer någon som jag känner igen att ringa mig. Dessutom behöver man aldrig ge banken några koder mm, de kommer åt alla den aktuella bankens kunders konton, utan hjälp av oss bankkunder. Därför fattar jag faktiskt inte att folk går på sådana här bedrägerier!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2018-03-15 17:47
#9

Det är väl såpass sällan man väntar samtal från banken och att det skulle sammanfalla med en bedragare känns nästan osannolikt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
2018-03-15 17:49
#10

Den enda gången någon  från en bank ringer är när de försöker tjata sig till att man ska skaffa sig ytterligare någon dyr och onödig tjänst …

Huygens
2018-03-15 17:50
#11

#9 Ja, det är så osannolikt att det nästan inte kan hända. Ändå har det hänt och man har kunnat läsa om det i kvällspressen.

DesK
2018-03-15 18:03
#12

#9 Kvällspressen r inte precis kända för att vara några sanningsspridare!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

kallepudas
2018-03-15 21:09
#13

skulle definitivt inte gå på den där bluffen. 🙂

Annons:
Martin
2018-03-26 21:08
#14

Då jag har rätt stor insyn i liknande verksamhet så kan jag säga så här: Ja, det är ganska många äldre som blir lurade, men det drabbar alla ålderskategorier. Det drabbar en del unga också. Det drabbar också teknik-okunniga (jo, det finns - oftast för att de är lite äldre eller är ointresserade). 

Eftersom att de i detta fallet enligt artikeln ofta inleder med att säga att det dragits ett större belopp som ser konstigt ut (det är inget konstigt att banken ringer om sådant, för de gör d - däremot behöver de inte ens koder och frågar inte om koder) så tror jag helt enkelt att folk blir lite rädda/ställda. Om samtalet dessutom sammanfaller med lön eller pensionsutbetalningar (som ju ofta är samma datum varje månad) kan jag tänka mig att folk blir än mer lite rädda och helt enkelt inte tänker färdigt tanken.

Det viktiga om man blir lurad och bedragen på detta - eller andra sätt - är att man anmäler det.

mvh Martin

Huygens
2018-04-10 13:15
#15

Ännu en stackars sate har lurats på sina pengar genom att logga in på sitt bankkonto via internet. Och nej, det var ingen 80-åring. SVT

Jag får inte riktigt klart för mej hur bedragaren lyckas, men tydligen försvann 129 000 kr från kontot. Polisens förklaring är ej klar för mej (SVT).

Huygens
2018-04-19 23:23
#16

81-åring lurad på 300 000 kr med bankdosa. SVT

Calcifer
2018-04-20 15:57
#17

Jag har väl tur i oturen att jag är så extremt fattig att de som mest skulle få med sig några hundralappar om jag hade gått på det. Däremot vägrar jag alla viktiga samtal via telefon om jag inte vet vem som ringer eller jag ringt dem. Jag är av naturen misstänksam av mig och vet att de som ringer SKA ha tillgång till min information redan utan att jag behöver lämna ut koder eller annan privat information. Annars lägger jag på och ringer själva lokala kontoret själv för att kontrollera situationen utifall att.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Huygens
2018-06-14 11:42
#18

Kapat Bank-ID?

Då får du själv stå för hela förlusten. Bankerna har nu genom skickliga advokater, styrd lagstiftning och domstolsbeslut, svurit sej fria från ansvar. SVT

Skyll-dej-själv-Sverige helt i linje med makthavarnas agendor.

OBS! SVT har precis ändra rubriken till en mer oärlig och bankvänlig vinkling, men den ursprungliga rubriken syns i URL:n.

Huygens
2018-06-14 19:55
#19

Lurad på 120 000 kr. Nummerpresentatören visade att samtalet kom från banken. SVT

annia1
2018-06-14 22:40
#20

Huygens du och dina inlägg.

Ta och läs det som står i det du länkat till i #18. Både den gamla och den nya rubriken går att använda på innehållet.

ARN har granskat några ärenden. Och av dom så är det ett som ARN anser inte ska ersättas utan får stå sitt kast.
ARN säger också att man får titta på varje fall för sig. 

Sen står det också att personerna ska betala en sorts självrisk. Vilket faktiskt är rimligt.  Jag kan väl tycka att den är lite hög kanske skulle vara en viss procent max det belopp som nämns.

Men om man tittar på om bankerna generellt ska ersätta vid den här sortens bedrägeri utan självrisk så finns risken att helt vanliga människor som hamnat i en ekonomisk knipa skulle utnyttja detta. Ja det går.  Och om bankerna generellt skulle stå för såna här så behöver ju inte människor tänka sig för, för de skulle ju få igen sina pengar i alla fall.  

Det har varit både på tv och i tidningar flera gånger att man inte ska lämna ut koder och att banker inte ringer upp och ber om koder.

Sen visst jag tycker det är synd om dom som råkat ut för bedrägerierna, men hur man än vänder på det så går det inte att komma ifrån att dom själva knappat in koderna på sina mobiler eller uppgett koder från bankdosan. Så då blir det lite konstigt om bankerna ska stå för allt.
Om bankerna skulle stå för allt så skulle det så småningom drabba alla bankkunder med högre avgifter. 

Så som ARN sagt så får man titta på varje enskilt fall för att se om banken ska ersätta eller inte.

Sen kan man ju invända att bankerna inte behöver följa ARN:s beslut, men jag skulle tro att de flesta kommer göra det. Så av de fall som ARN granskat så har de i alla fall utom ett beslutat till den drabbades fördel.

Så av det du skrivit i #18 är det inte många bokstäver som är rätt.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: