Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 2306 ggr
Sindri
3/26/18, 8:50 PM

Säker korthållare/plånbok?

Använder någon en sån korthållare som är säker för skimming av "blippkort"?
Söker en att ge bort, men det skall också finnas ytterfack för SL-kort som man lätt kan slänga upp i spärren. Så liten som möjligt, behöver inte rymma så många kort, och inte i metall.

Tacksam för alla tips.

Annons:
Åsa S
3/26/18, 10:17 PM
#1

Enligt vad jag förstått är risken att nån skimmar via en apparat bara sådär ute på stan obefintlig man måste ha en väldigt  lång antenn för att lyckas med det och det bör man se ifall nån går runt med en jättelång antenn fast nån dag kanske nån uppfinner en apparat som lyckas med det. Claes ohlson säljer nån variant men jag valde ett billigare alternativ jag ringde till banken och bad dem stänga av blippfunktionen och det var gratis.

Sindri
3/26/18, 11:24 PM
#2

Det är inte så svårt alls. Dessutom vill personen i fråga använda korten så.

Sindri
5/18/18, 8:05 AM
#3

Ingen som har en RFID-säker plånbok? Jag googlar men blir inte riktigt klok på vilken modell som skulle passa bäst. Tycker beskrivningarna som regel är luddiga.

Record
5/18/18, 10:44 PM
#4

För att den skall vara någorlunda säker, bör hållaren vara av "my-metall", och de vill du inte ha…

Fråga denna sida om plånboken är säker.

https://www.smartwallet.se/rfid.html

Sindri
5/18/18, 11:13 PM
#5

Ok - tack, jag får skriva till de säljare jag hittar på nätet och fråga.

[[eskils_]]
5/19/18, 11:26 AM
#6

#1 Ursäkta dum fråga, men vad innebär det att stänga av blipfunktionen? Antar att det handlar om ett kontokort?

(En annan åtgärd man kan vidta är ju att bara ha mindre summor på det konto som kortet går till.)

Annons:
Åsa S
5/19/18, 12:55 PM
#7

Med många av de nyare kontokorten kan man handla bara genom att hålla kortet nära kortläsaren man måste inte trycka in nån kod eller visa nån legitimation. Man kan handla belopp upp till 250kr bara genom att blippa kortet. Det ska gå snabbare men är mindre säkert, stjäl nån kortet kan de ju handla en massa små belopp och bara blippa kortet.

[[eskils_]]
5/19/18, 3:05 PM
#8

#7 Aha, tack för info!

Sindri
5/19/18, 11:07 PM
#9

Ursäkta, men jag skulle verkligen önska att bara de som har en sån plånbok kunde delge synpunkter på bra/dåligt. Jag har sett en massa på nätet, men blir inte klok på hur de fungerar.
Han VILL HA blipfunktion, han VILL ha större summor på kortet, han VILL ha ett SL-kort där inte blipfunktionen störs av.

En annan diskussion om hur man inte blir blippad, kan väl föras någon annanstans.

Jag vet verkligen inte vad jag skall välja och vädjar om hjälp med just det.

Record
5/20/18, 2:15 PM
#10

RFID mm.

I inlägg #4 föreslog jag en skärm av mymetall.

 https://sv.wikipedia.org/wiki/Mymetall

De klarar de problem du beskriver, men vet ej vilken sort SL-kortet är?

Blippkort finns av två sorter, en är samma princip som elektroniska bilnycklar, den andra är ett passivt kort som hämtar kraften för att arbeta från en kassaterminal, och kan inte befinna sig i mymetallkapslingen och arbeta.

Vad är det som stör SL-kortet?

Sindri
5/20/18, 2:26 PM
#11

Ja tack men jag måste veta en exakt modell som passar till just de behoven. SL-koret skall ligga i en utanpåficka eller så till att man kan slänga upp hela plånboken  i spärren.

Jag har skrivit till butikerna som säljer såna i metall och en svarar inte, den andra säger kanske…….

Record
5/20/18, 2:42 PM
#12

Tänk vad bra det var förr med våra mynt, de var tysta när man använde dem.

Du behöver således en plånbok med mymetallkapsling och ett annat fack till SL-kortet som inte skärmar användandet.

Du får vänta på svar från dem du frågat. Under tiden kan du skicka mail med filerna i stället för att konfigurera blåtanden. Typisk tjänst för Thunderbird'en.

Sindri
5/20/18, 10:55 PM
#13

Man kan inte skicka hur stora filer som helst.

Annons:
Record
5/21/18, 11:46 AM
#14

Sindri- Ja skrev nog för mycket, i dag fick jag varning från Telia att jag använt 85% av mitt utrymme i mailen. 😃

När jag har datorer i min närhet och båda har WiFi använder jag "Bitwise" gratis programmet för att flytta stora register. De tar även ISO-filer, Linux , mm

Alla har ju inte Blåtand, konfigurerade för dubbelriktad kommunikation.

Sindri
5/21/18, 6:09 PM
#15

Hey, nu är du inne och kommenterar i fel tråd 😃

Record
5/21/18, 9:31 PM
#16

Ursäkta, jag märkte senare att ja inte var med i den andra. 😕

Sindri
5/21/18, 10:44 PM
#17

Sånt som händer - jag fattade ju…….😃

Record
5/22/18, 10:50 PM
#18

Teknisk info hur korthållaren bör vara.

Vad är RFID?
RFID (radio frequency identification) är en växande teknik som använder radiovågor för att läsa och överföra information mellan enheter. Personliga kort som för närvarande använder denna teknik inkluderar kreditkort, transit betalkort och ID-kort såsom förbättrade körkort. Varför använda RFID plånbok?
Kort med RFID är sårbara för skanningar av närliggande person med RFID-läsare att fånga information utan att någonsin fysiskt komma i kontakt (liknar Skanna en streckkod). RFID-plånböcker skydda kort från okänd skanningar med unika skyddande lager utformad inuti plånboken . Fördelar och funktioner:
1. säkerhet och säkerhet - känna sig trygg hela tiden någonstans i världen och stoppa stress om elektroniska plocka kasserar.
2. elegant standardstorlek som passar alla jeans ficka. Inga vassa eller irriterande kanter.
3. bra utrymme för dina kort, pengar, räkningar, körkort, foton och mycket mer.

Detaljer:

Material Äkta läder Färg Djupa kaffe, svart, brun Vikt 100g Längd 9,5cm(3.74'') Höjd 12cm(4.72'') Bredd 2cm(0.79'') Innerficka Cash ficka, ficka med blixtlås, 11 kortplatser, Foto Holder, Slot Pocket Stängning Blixtlås

Banggood

Sindri
5/22/18, 11:10 PM
#19

Nu har jag beställt en och hoppas den passar mottagaren. Blev denna

https://livingstudio.se/secrid/secrid-wallet-slimwallet/secrid-slimwallet-vintage-brown-detaljer

Record
5/23/18, 10:12 AM
#20

Om inte Om fanns, verkar var ett godtagbart alternativ, borde varit en mymetall men ger nog ett bra skydd. Hur är det med SL-kortet? Om blippfunktionen inte funkar kan man då ta ur kortet och skriva koden i terminalen?

Annons:
Sindri
5/23/18, 10:52 AM
#21

Hur menar du skriva koden?
Man har kortet i en ytterficka, då är det bara skinn emellan, och slänger upp hela plånboken på läsaren.

Record
5/23/18, 1:09 PM
#22

Kan man vid något tillfälle använda SL-kort i en kassa och skriva en kod?

Eller är det som i Götet, köper månadskort eller årskort? Då kan man limma fast det i plånboken, och dölja det andra i plåtfodral. Att se behållningen på kortet funkar nog ändå utan att stoppa in det i en läsare.

Sindri
5/23/18, 1:34 PM
#23

Man laddar en reskassa eller årskort, månadskort eller terminskort på sitt Accesskort.

Kortet lägger man på en kortläsare som läser av/drar pengar från kortet. Inga koder. Man kan alltså lägga upp hela plånboken/kortfodralet om man vill, men då får inte just SL-kortet ha något rfid-skydd..
Skall man resa två eller fler på samma kort måste man gå igenom en bemannad spärr och säga till. Där kan man även på reda på ur mycket pengar man har kvar, om man inte har dator/smartphone och kan logga in och kolla.
Registrerar man sitt kort på SL.se har man automatiskt en förlustgaranti. Kortet spärras och om ett par dar får man ett nytt med samma  giltighetstid/belopp på.

Guld värt när man har barn……

Här kan du kolla hur spärrarna kan se ut.
https://www.google.se/search?q=sl+sp%C3%A4rr&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiHvZmA3pvbAhVEyqQKHX7ZCqUQ_AUICigB&biw=1149&bih=619

Record
5/23/18, 10:45 PM
#24

Ok, helt klart kortet måste skyddas i den s.k. plånboken du får vänta tills du fått den beställda. Kanske det finns ett skyddande skikt i den.

När ja var i Stockholm och jobbade såg det helt annorlunda ut i spärren. 😃

Sindri
5/24/18, 11:22 AM
#25

Nej, SL-kortet skall inte ha RFID-skydd, det är det som är grejen. Man skall slippa ta ut det ur plånboken varje gång man rusar genom spärren. Har fått plånboken och det är så den är tänkt att fungera.

Finns andra varianter som har en ficka för tap-and-go som det kallas, men de hade för få kortplatser för behovet.

Nu är frågan utagerad för min del.

Record
5/24/18, 10:26 PM
#26

Både RFID och NFC kort måste vara skyddade när de ligger i en stängd plånbok. När du passerar spärren öppnar du bara en sida i plånboken, och stänger därefter. Övriga kort bör väl också få plats där utan något avläsningsskydd.

Upp till toppen
Annons: