Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 766 ggr
Lotoz
2018-04-24 22:37

Utgiftsbudget

God kväll gott folk,

Jag är en fullvuxen arbetskarl på 20 år som nu är oerhört redo att ta mig an allt vad vuxenlivet innebär.  Livet flyter på bra och jag stormtrivs på mitt jobb. Jag har även en del framtidsplaner jag vill påbörja. Jag har dock en del funderingar kring det här med utgiftsbudget, investeringar, pensionssparande, eller egentligen privatekonomi överlag. 

Jag har smått påbörjat en utgiftsbudget där jag inkluderat fasta kostnader, bensin, och en del övriga utgifter. Är det då bara att testa sig fram och stegvis beta av onödiga utgifter som ligger och gnager? Finns det några bra knep och tips för att i tidig ålder säkra ekonomin? Hur ser grunderna ut för dig? 

Sedan det här med investeringar i fonder och aktier? Finns det kanske någon bra bok att läsa för att bilda sig och få lite mer kött på benen?

Pensionssparandet. Är det ett smart val att börja lägga undan en peng varje månad redan nu kanske?

Tacksam för all typ av information.

Ha de gott!

Peace

Annons:
kallepudas
2018-04-25 07:25
#1

Jag har gjort en budget med hjälp av excel och utan att krångla till det hela för mycket så har jag med inkomster och utgifter.

Har man bil eller andra fordon av något slag så varierar ju kostnaderna en del så en exakt siffra är ju lite problematisk av få fram. Skatt & försäkring är ju ungefär densamma under året även om dessa kan ändras.

Mat är ju också en utgift som varierar men jag sätter av en summa som jag vet ska räcka under månaden.

Jag lägger även in sparande som en utgift för enkelhetens skull.

Sedan när alla utgifter dras av från inkomsten så ser man ju tydligt vad man har för ett överskott alltså pengar som är över.

Mitt överskott och pengar jag sparar går raka vägen till aktier förutom att jag försöker hålla mig till en liten buffert för oförutsedda utgifter så jag slipper sälja aktier om jag skulle behöva pengar.

Tobias schildfat har skrivit en bok som heter "vägen till din första miljon" och den är mycket bra och handlar om hur man kan styra upp sin ekonomi och sitt sparande. Finns ju att köpa men jag själv lyssnade på den som ljudbok så den finns ju på bland annat storytel. Där finns även fler böcker som handlar om aktier & fonder som är värda att lyssna på.

Drar du igång ett sparande nu när du är 20år och köper aktier så kommer du enkelt ha ett antal miljoner när du är 50år gammal. Beror ju på hur mycket du sparar givetvis.

Finns en person du ska studera lite närmare och det är warren buffet och böcker om honom är värda att läsa. Ger man sig in på aktier så bör man ju ha tålamod och det är mycket viktigt att ha ett tålamod för man bygger inte upp en förmögenhet under en natt.

Jag har skrivit ett par trådar här på iFokus som handlar om aktier där du säkert kan snappa upp lite grann till att börja med.

Aktiers utveckling (beror ju lite vilka) man köpt men backar vi bakåt i tiden 30år och om man köpt aktier i investmentsbolaget investor ab för en engångssumma  20000:- så är den engångssumman idag värd 1,3 miljoner. Under dessa 30 år som gått så har det varit finanskriser & it-bubblor och annat som gjort att börsen gått ner så en engångssumma på 20 tusen och investerade utdelningar är ju ett bra resultat.

Om man nu hade investerat 20000:- varje år i samma företag alltså investor ab så hade värdet varit mycket större.

50 tusen hade varit värda idag 3,3 miljoner.

http://ir.investorab.com/v3/sv/kalkylator

Nu ska man ju investera i det man förstår sig på och har intresse att följa. Lägg ner lite tid och ha tålamod och när du finner din väg så litar du på dig själv. Finns högre makter ute i samhället som vill att vi ska köpa & sälja aktier hela tiden av olika anledningar så att lita till sig själv och sin egna kunskap är mycket viktigt. Jag äger själv aktier i investor men för att du & andra ska köpa bolaget är ju att ni själva läser på och skaffar er en egen uppfattning om företaget.

Man kan börja med att i ditt fall börja spara ihop en summa och samtidigt öppna en depå….rekommenderar avanza och att du där öppnar ett ISK investeringssparkonto. Man väljer ut ett par aktier och kan ju tänka som warren buffet…..kan du inte tänka dig att äga aktien i 10 så ska du inte äga den i 10 minuter heller. Aktierna man köper ska man alltså kunna tänka sig att äga för alltid eller i alla fall väldigt lång tid. Köpa & sälja hela tiden gör bara att man betalar onödiga avgifter i courtage.

Börjar du spara i aktier & lite fonder nu när du är 20år gammal så lär du inte behöva "pensionsspara" om du nu inte faller i några fällor och lockas av att köpa & sälja hela tiden.

Hoppas jag hjälpt dig lite på vägen.

Lotoz
2018-04-26 17:52
#2

Tack så hemskt mycket för ditt svar. Det var exakt sådan här info jag sökte. Jag har sedan innan storytel, så det får bli att koppla av och börja lyssna på Tobias bok ikväll. Jag skall även kika igenom dina trådar. Nu har jag lite att utgå ifrån och känner mig redan nu riktigt peppad. Återigen, tack för hjälpen.

Peace

kallepudas
2018-04-27 07:27
#3

Det absolut viktigaste är att om du väljer aktier som ditt sparande inför framtiden är att du helt på egen hand tar reda på information om dom företag du är nyfiken på.

Jag själv lägger stor vikt i att jag förstår vad företagen gör och hur dom tjänar sina pengar. Sedan fokuserar jag en hel del på hur utdelningen har ökat till aktieägarna och ett företag som år efter år kan höja utdelningen tjänar ju pengar vilket gör att vi aktieägare i sin tur tjänar pengar för att förklara det kort.

Man kan ju gå in på företagens hemsida och under fliken "investerare" där kan man hitta finansiell information och man kan ofta beställa hem ett tryckt exemplar av årsredovisningen eller läsa den på nätet. Jag väljer att få hem årsredovisningen i brevlådan och är det ett för mig nytt företag så väljer jag att ta hem årsredovisningar för några år bakåt i tiden.

Jag följer många steg från tobias bok hur jag hanterar mina aktier alltså en köp och behåll strategi. Man slipper onödiga avgifter i courtage=avgiften för att sälja & köpa.

Själva budgeten och hela den egna ekonomin delar jag upp i tre delar. Först själva inkomsten & alla räkningar. Sedan en liten buffert som kan täcka eventuella utgifter som kan drabba till exempel bilen för den kan ju gå sönder när som helst och då är det ju bra att ha denna buffert.

Det tredje blir alltså sparandet som jag lägger helt på aktier som delar ut pengar till sina ägare det vill säga mig & andra som äger aktier i företaget.

Jag har ett ISK hos min vanliga bank där lönen kommer in vilket är nordea. Lågt courtage men sämre information och lite rörigare plattform så när jag söker info så gör jag det hellre på avanza där jag har ett ISK,aktie fond konto och en kapitalförsäkring till min son. Hos norrdnet har jag ytterligare ett ISK.

Jag har ett tiotal företag i mina portföljer och följer dessa noga och det är ganska lätt och jag kan sova gott om natten. Skulle egentligen kunna logga ut och inte titta på dessa under tio år. Enda problemet är ju att loggar man inte in ibland så blir det ju svårt att återinvestera utdelningarna vilket blir en ränta på ränta effekt.

kallepudas
2018-04-28 08:08
#4

När man gjort en enklare budget över sin ekonomi och lärt sig följa den så får man ju en god överblick i vart pengarna tar vägen.

Har man inte gjort en för snål budget så ser man ju efter ett tag att man kanske kan spara mer och även minska lite onödiga inköp. När man handlar mat så är det ju lätt hänt att lite "extragrejer" ramlar ner i kundkorgen som faktiskt är rätt onödiga.

Laga mat hemma och göra matlådor blir ju även det billigare än att köpa lunch ute varje dag när man jobbar.

Just den där hushållsbiten av ekonomin går ju att finslipa riktigt mycket utan att man lever sämre på något sätt.

Autogiro på sparandet är ju riktigt bra också. Pengarna dras från lönekontot direkt och sedan har man resten att fördela på hushållet,bilen och mat samt kläder och liknade. 

Till exempel : 1000kr till ett buffertsparande och 4000kr till ISK-kontot blir ju totalt 5000kr i månaden och på ett år är ju bufferten uppe i 12 000kr och det andra sparandet har då blivit 48 000kr. Totalt sparande har under årets gång blivit 60 000kr. Lägger man sedan till att man köpt lite aktier för dom sparade 48-tusen och man lyckats lite halvbra så har man minst utdelningar på 2-2500kr extra.

Har man inte behövt använda sig utav bufferten så kan man ju skicka över en del av den till aktiesparandet allt eftersom. Lite onödigt att ha en alldeles för stor buffert.

Upp till toppen
Annons: