Annons:
Etikett06-sparande
Läst 818 ggr
kallepudas
5/5/18, 5:54 PM

Spararna gynnar storbankerna

Är förvånad själv att storbankerna har cirka 60% av svenska folkets sparande och det på nollräntekonto.

https://www.svd.se/6-miljarder-slarvas-bort-pa-usla-sparkonton?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2018-05-05

Annons:
[NeferNefer]
5/8/18, 5:12 PM
#1

Ja, det är lite märkligt … kan det vara så att storbankerna lockar med andra förmåner i gengäld, som lite lägre ränta på bolån till exempel?

Oavsett vilket har jag inga sparpengar hos någon storbank. Jag investerar mina pengar så de får jobba åt mig i stället. Jag har hyfsat bra ränta på mitt bolån också.

kallepudas
5/9/18, 7:23 AM
#2

Jag gissar också på att många kanske sparar just där till någon resa eller annat inköp och så blir pengarna fast där för det senare tillfället då dessa ska användas.

Eller är det så "ren gissning" att folk inte vet var dom ska göra av pengarna?

mango11
8/29/18, 12:11 PM
#3

jag tror tyävrr att folk inte är särskilt pålästa om alternativen… själv sparar jag på andra sätt

kallepudas
9/21/18, 9:11 AM
#4

Hushållens sparande ökar men större delen är ju till bankkonton.

Man blir ju lite förvånad eftersom många ändå är insatta i hur dålig ränta dom får på pengarna på sparkonton.

Att få en ränta på en aktieplacering på 5% är ju hur lätt som helst så man är ju förvånad att nollränta eller låg på 0,50% kan locka kunder.

Upp till toppen
Annons: