Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 736 ggr
klaraf
2018-06-26 13:30

Bostadsrätt - vems ansvar?

Säkert en dum fråga men jag har ju aldrig köpt en bostadsrätt så då vet jag inte. Kanske inte rätt sajt att fråga på heller.

Om man köper en bostadsrätt är det på samma sätt som om man köpt ett hus då, att om kylen eller frysen går sönder så får jag åka och köpa en ny kyl/frys? Eller är det inte jag som köpt lägenheten som ansvarar för det?

Annons:
Honestyisdead
2018-06-26 13:46
#1

Ja det är du som får köpa det.

klaraf
2018-06-26 13:50
#2

ok tack

Vixxen
2018-06-26 14:38
#3

Läs i era stadgar vad du som bostadsrättsägare ansvarar för och vad din bostadsrättsförening ansvarar för.

OlgaMaria
2018-06-26 14:40
#4

Föreningen brukar ansvara för yttre underhåll som tak och målning samt t ex avlopp, rör i väggar och uppvärmningssystem. Boende ansvarar för inre underhåll och renoveringar och byte av vitvaror.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Loris M
2018-06-26 14:55
#5

Jag bor i en bostadsrätt och det stämmer det som skrivs ovan, men jag vill tillägga att just när det gäller vitvaror som spis, frys m.m. kan du få tillbaka pengarna genom  sparande i fonden. Varje månad drar BRF en liten summa pengar från hyran (hos oss är det ca 100 kr.) och lägger i din fond för inre reparation. Det är pengar som man inte kan ta ut och inte heller få när man säljer så du kommer att få veta hur mycket pengar det finns kvar i fonden för din bostadsrätt när du köper den. Vi hade över 5000 kr. i fonden när vi köpte vår bostadsrätt.

Vixxen
2018-06-26 14:58
#6

#5 Det är idag inte alla bostadsrättsföreningar som har kvar någon inre fond.

Annons:
Loris M
2018-06-26 15:03
#7

#6 Okej, det visste jag. Men så är det hos oss i alla fall så det kan vara värt att TS kollar upp det.

Åsa S
2018-06-27 08:26
#8

Vi har inre fond för reparation men den får inte användas till vitvaror eller nått annat som går att avlägsna från lägenheten utan man får bara köpa sånt som golv, tapeter, färg och liknande sa de till mig när jag frågade, för det fanns ingen frys i lägenheten jag köpte så jag fick köpa en sån för egna pengar. Men annars får man ju betala det mesta inne i lägenheten så det kan vara bra spara till en buffert så man har till reparationer, att renovera badrum/kök och liknande kostar rätt mycket. Det utanför är ofta föreningens ansvar men ibland kan man få tillstånd förbättra själv ex. fick jag tillstånd skaffa en säkerhetsdörr föreningens kändes inte säkra de var rätt tunna + man hörde allt som skedde i trapphuset.

Maria
2018-06-27 14:17
#9

Jag tror bestämmelserna inom olika föreningar varierar stort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: