Annons:
Etikett11-juridik
Läst 6204 ggr
akvarium123
2018-06-27 12:53

Spara pengar hemma?

Hej jag undrar ifall man får spara sina pengar hemma i typ en låda som är helt lagligt intjänade. Jag kan inte ha dom på kortet för det kommer med största sannolikhet att användas till helt fel saker (äta ute mat osv…) medans det ska gå till att spara till körkort, tills jag är 18, tills jag flyttar hemifrån mm. Är det lagligt att ha pengarna hemma?

Annons:
parsley
2018-06-27 13:24
#1

Det är lagligt. Jag vet inte hur mycket man får i ersättning från försäkringsbolaget, om de skulle stjälas i samband med inbrott eller förstöras vid en eldsvåda. Enklast är nog att du mailar till dina föräldrars försäkringsbolag och frågar, om du vill veta. För staten för sig att byta sedlar så kan det bli bökigt att bli av med större summor, men eftersom vi nyss bytt sedlar och mynt, så är det nog inte aktuellt. Sparar du lönespecifikationer eller hänvisar till deklarationer så kan man ju se att du faktiskt tjänat pengar.

akvarium123
2018-06-27 13:34
#2

Ok. Vad bra! Det är väl inga större summor och som sagt det är väl mest bara tills jag blir 18 (4,5 år kvar) som jag kommer spara för sedan har jag ingen anledning att spara till körkort för då har jag ju redan tagit det.  Sedan tror du att staten bryr sig om 18000 kr? För jag kan inte ha dom på banken; dels för att jag har MASSVIS med sparanden. Sparar för ca 2000 kr per månad och där ska det vara kanske 50 kr i vissa och 300 kr i vissa och jag tror mest bara det blir rörigt för banken att ha ett X antal sparkonton. Det är ju mest för bankens skull. Och sedan att jag vad jag vet bara kan ha 5 st. Sparkonton som ska öppnas och mycket krångel…

Lönespecifikationerna från jobben och går lätt att få fram av mig.

Calcifer
2018-06-27 13:52
#3

Det är mycket enklare för banken att pengarna sparas på ännu ett konto än att du tänkte trava in om 4 år och ge dem 18 000 i kontanter, speciellt om det är typ hundralappar, femtiolappar, och annat. Jag skulle aldrig få för mig att spara en så stor summa hemma. Blir förmodligen lite klurigare att se till att få tillbaka så mycket också om de skulle komma bort eller bli stulna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

parsley
2018-06-27 13:55
#4

Jag tror inte staten bryr sig om de summorna. Har du flera hundratusen som du inte kan förklara, då kan det vara intressant för myndigheterna, eftersom det kan vara svarta pengar från t ex knarkhandel. Mindre summor, som kan kännas mycket för den som har pengarna, är inte intressanta på det sättet. Det kan möjligen bli krångligt om du vill sätta in dem på banken, eftersom många banker inte vill hantera kontanter och det kan vara svårt att betala körskolan kontant om de föredrar att skicka faktura. Behöver du ha in pengarna på något konto så testa att använda Swish inom familjen. Dina föräldrar kan t ex ta emot pengarna och handla mat för dem och swisha motsvarande belopp till dig.

Caeli
2018-06-27 14:09
#5

Men det är väl bättre att ha dem på ett bankkonto? Då kan du ju få ränta på dina pengar! Finns faktiskt många små banker som har runt 0,75 - 0,9 %. Inte mycket, men mer än om de ligger i "madrassen"…

Sparkonton kan man ha hur  många som helst - de behöver ju inte vara på samma bank!

akvarium123
2018-06-27 15:33
#6

#5 Vad menar du med små banker med ränta? Får man pengar för att ha pengarna på bankerna??

Annons:
Åsa S
2018-06-27 15:45
#7

Ja normalt sett brukar man få pengar av banken för att de får låna ens pengar men de senaste åren har det i stort sett varit 0% ränta minns när man fick 4% i ränta på sparpengarna på ICA-banken det var bra tider för oss som är bra på att spara. Finns en del banker där man kan få en viss ränta så ja ofta är det bättre ha pengarna på banken.

Caeli
2018-06-27 16:23
#8

#6 Du har redan fått svar på dina frågor ser jag….🙂

Googla "bästa sparränta" så hittar du flera sidor som jämför bankerna och deras räntor. Se bara till att de har insättningsgaranti dvs att du får tillbaka dina sparpengar ifall banken skulle gå i konkurs. 

Finns även bunden ränta = du kan inte ta ut pengarna på x antal månader/år och får då högre ränta. Passar kanske dig eftersom du ska ha dem till körkortet!

akvarium123
2018-06-27 16:52
#9

#7 o #8 Okej. Tack så mycket. Men pappa vill ju helst att man ska undvika dessa bankerna då de har väldigt dåliga räntor. När man typ inte får någon ränta på Swedbank mm så kan man gå dit men med en högre ränta vilket inte känns så bra. 

Har ni några rekommendationer på banker annars?

Caeli
2018-06-27 17:31
#10

#9 Hängde inte riktigt med i ditt resonemang där… Det är väl bättre med en liten bank som ger låg ränta än en stor bank med ingen ränta alls?🤔

akvarium123
2018-06-27 17:40
#11

Jaha det är helt olika saker då? Att låna menade han. Att det skulle vara sämre ränta hos mindre banker.

Caeli
2018-06-27 17:59
#12

När man lånar pengar är det bra med låg ränta. När man sparar pengar ska man leta efter så hög ränta som möjligt.

akvarium123
2018-06-27 19:49
#13

#12 Ok då förstår jag!

Annons:
Zachis
2018-07-02 12:21
#14

Jag har obundet konto med fria uttag på nordiska banken. allt har funkar väldigt bra även om dom nuförtiden inte har bästa räntan. Gå in på tillexempel https://www.compricer.se/sparande/ så kan du enkelt se vart du får bäst ränta, men se till att det är insättningsgaranti :)

[[eskils_]]
2018-07-04 16:10
#15

#0 Konstig fråga. Klart att man får göra vad man vill med sina pengar! Det ska inte staten lägga sig i. Även jättestora belopp kan man spara hemma om man så vill, eftersom förmögenhetsskatten är avskaffad.

Men hemmapengar växer ju inte, som flera här sagt. Rekommenderar att du sätter in dina sparpengar på ett bundet konto tills du ska börja ta körkort. Välj en bra bank, med insättningsgaranti, ur listan som länkas till i #14. Lycka till!

(Om du sedan behöver ta ett banklån behöver ju det inte vara från samma bank som du har sparat i. Man är fri att välja vilka banker man vill.)

akvarium123
2018-07-04 16:31
#16

Tack allihopa för svaren. 

Har bestämt mig för att spara och sätta in pengarna på ett sparkonto hos Swedbank två gånger per år. Tror inte jag får någon ränta för pengarna men det lär inte behövas för mig.

tlover
2018-07-28 08:51
#17

#15 jättestora belopp kan man faktiskt få problem med om man sparar i kontanter om inte man kan bevisa att man fått dom vitt. Men jag tror det är först över 20000 eller så iallafall.

l'm back

[[eskils_]]
2018-07-28 11:32
#18

#17 Frågan gällde pengar som är helt lagligt intjänade, och laglydiga ägare.

Ingen polis eller annan myndighetsperson har väl rätt att snoka i privatpersoners hem efter pengar, såvida man inte är misstänkt för t ex ett bankrån? Detta är inte Östtyskland…

Zachis
2018-07-28 11:46
#19

#17 känner en som sålde sin bil och fick 60 000 kontant i blandade valörer. Banken frågade vart han fått pengarna från, han svarade bara att han sålt sin bil och då vart de nöjda.

Däremot är det många banker som nuförtiden inte tar emot kontanter, och det kommer bara bli fler och fler. Lättast för TS skulle nog vara att skaffa ett ungdomskonto på valfri storbank. Då brukar man få hela paketet med swish, internetbank och betalkort. Dock brukar man inte få någon ränta för pengarna man har sparade, men man brukar heller inte behöva betala för kortet.

Tant Grön
2018-08-21 19:23
#20

Sålde min kolonistuga för många år sedan och fick betalt i kontanter, lite över 50 tusen. Det var på den tiden posten fanns.
Jag gick dit för att sätta in pengarna, men blev nekad att sätta in dom. Hon i kassan ville veta var jag fått dem ifrån. Fick till slut be henne att ringa en person på banken som visste vem jag var och att stugan skulle säljas. Sen fick jag sätta in pengarna.

Annons:
Siggebus
2018-10-31 06:34
#21

Visst dålig ränta men hemma skulle jag inte förvara dem. Om något händer - brand, inbrott etc så ersätter bara försäkringsbolagen kontanta pengar med 2-3 tusen.
Och det blir säker problem med att bevisa att man hade pengarna hemma.

Upp till toppen
Annons: