Annons:
Etikett02-hem-hushåll
Läst 1120 ggr
_Fisken
2018-10-06 17:43

Uppföljning av ekonomin. Nyttig läxa.

Lönen räcker precis till nya lönen. Känns det igen?  Jag gillar inte läget och lade upp en dag för dag budget i online-Google Sheets (typ excel). Sen skrev jag in utgifter dag för dag.  Satte en mindre schablonutgift på varje dag. Sen spred jag ut mat-utgifterna jämnt över månaden. Lite lördagsnöjesutgifter också givetvis. Alltså, planerade hela månadens utgifter. 

Sen får jag varje dag SMS från banken vad jag har kvar på kortkontot. Den summan skriver jag in i en egen kolumn varje dag och vips ser jag hur jag följer tänkt budget. Jag ser också vad jag har kvar den 25:e eftersom den slutsumman beror på utgifterna. Mycket intressant. Jag strävar efter att följa budgeten. Det är själva vitsen med detta.

Annons:
Stallmima
2018-10-08 20:48
#1

Jag har bokfört mina utgifter i massor med år för att se vart pengarna försvinner 😛 har sedan budgeterat utefter detta. Man ser så bra vart man kan spara in på att planera sina inköp.

_Fisken
2018-10-08 21:32
#2

Du har fått en form av medelvärde av utgifter så du vet hur det "troligtvis" blir?  
Jag har liknande men månadsvis. Har ett konto där jag för över en summa pengar varje månad. Den summan är framräknad beroende på alla fakturor. 

Det inlägget beskriver är ju min jakt på att få bort den irriterande nollan i slutet på månaden. Tyvärr styr jag inte över utgifterna helt. En del "Oförutsett" spricker när dottern pockar på!

kallepudas
2018-10-11 07:52
#3

Ett rätt enkelt sätt att få bort nollan är att sätta av pengar i ett sparande ett visst antal % och sedan sätta budgeten efter det.

Sätter man av 5-10% av lönen så får man klara sig på 90-95% av lönen och lägger budgeten efter detta.

_Fisken
2018-10-11 18:01
#4

Helt sant. Har redan ett mindre autogiro som drar pengar men jag vill se hur och varför jag alltid når nollan den 25:e.  Det är som att gå med Viktväktarna och räkna kalorier. Man inser hur snabbt man bränner och på vad. I mitt fall är det dotterns djurintresse som drar pengar.

kallepudas
2018-10-11 18:47
#5

#4 För att undvika den där nollan så kanske det finns några utgiftsposter som man kanske kan undvika. Men det bör du ju se i din egen budget.

Jag själv skulle kunna tjäna oerhört mycket pengar om jag valde bort godis(snaskegris) utan dess like. En chokladbit lite här & där som egentligen är helt onödig kostar ju en del i långa loppet.

JazzBass
2018-10-22 13:52
#6

Bekant problem det där. Hos oss gör vi så att genast då lönen kommer in styr vi bort nästan hela summaorna till olika konton som sen används för olika syften. När summan kvar på brukskontot genast efter att lönen kommit in är minimal så håller man (eller åtminstone jag) lite hårdare i pengarna och undviker onödiga köp. 😛

De olika kontona jag har är ett vanligt sparkonto, ett "mellankonto" (avsett för lite dyrare utgifter som inte kommer regelbundet, t.ex. kläder, skor och hobbyrelaterade utgifter), ett hushållskonto jag delar åtkomst till med frugan (för alla utgifter kring boendet, bilkostnader, försäkringar osv), ett mat- och bensinkonto (i skild bank relaterad till den stora S-kedjan i Finland), varsina konton åt barnen, två stugkonton (det ena är eget, det andra gemensamt med de andra stugdelägarna =mina syskon), och ett konto för inkomster och utgifter relaterade till den lilla firman jag har som (hobby)musiker. 

Tycker systemet funkar ganska bra. Budgeten håller inte alltid perfekt dock så matkontot och mellankontot hamnar ofta på noll lite för tidigt, och ibland får man ty sig till kreditkortet, men vi har aldrig haft samma problem med hushållskontot - som ju är det viktigaste - eller barnens konton. Bra så. 

Någon noggrann uppföljning över vart alla pengar har gått har vi aldrig gjort, men nätbanken erbjuder i alla fall vissa möjligheter att få en bra överblick över ekonomin. Dessutom erbjuder också numera nämnda S-kedja möjligheten att se exakt vad man har handlat för nåt hos dem, enligt produktgrupper och ner på detaljnivå, vilket kan vara en ögonöppnare för bl.a. rökare och såna som har svårt att hålla sig borta från godishyllan. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
_Fisken
2018-10-22 17:48
#7

Det där låter lite som vi hade det i Familjen AB. Konton för rörliga kostnader och kostnader typ semester, jul o sånt. Funkade faktiskt riktigt bra.

Nu när jag är särbo och barnen utflugna och bor i lägenhet så är ekonomin mycket enklare. Däremot så dras slutsumman mot noll och det beror på ett beteende. Det är trist och jag har inte koll på läget riktigt. Denna månad har jag dock levt efter en mycket enkel budget vilket ska leda till ett överskott på ca. 2500kr sista dagen innan lön kommer.  Det verkar lyckas. Jag för in i excel saldot banken SMS:ar mig varje dag kl 10.  Det blir lite som en tävling. Kul.

Upp till toppen
Annons: