Annons:
Etikett06-sparande
Läst 678 ggr
[NeferNefer]
2018-10-29 10:35

Pensionssparande?

Sparar ni speciellt till er pension? Jag gör inte det, även om jag inte tror att min pension kommer att bli särskilt imponerande. Mina investeringar syftar till att skapa en stadigvarande passiv inkomst. Men jag tycker ändå om att följa den här bloggen, alltid får jag några nya idéer och tankar:

http://tryggpension.nu/

Annons:
Carmarino
2018-10-29 10:59
#1

Har pensionssparat sedan slutet av 80-talet. Klokt val verkar det som, när jag tittar på minpension.se/.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
2018-10-31 08:24
#2

Nä har man låg lön lönar det sig oftast inte att spara i pensionsfonder och liknande för mycket försvinner i avgifter, istället har jag investerat i fastigheter + att se till att vara skuldfri långt innan jag är pensionär och se till så jag har låga fasta utgifter + en del pengar sparade på banken för oförutsedda utgifter så visst pensionssparande blir det ju ändå fast i egen regi.

kallepudas
2018-10-31 19:36
#3

Nej inget pensionssparande men jag har ju mina aktier som blir min trygghet på äldre dar.

Bjallstal
2018-11-01 22:27
#4

En egen kapitalförsäkring, ett isk och ett vanligt fond/aktiedepå konto sparar jag på förutom det som går in påsett vanligt sparkonto med ränta.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Maria
2018-11-05 06:25
#5

Nej jag pensionssparar inte däremot betalar jag/vi av våra huslån så mycket det går och ser det som en sorts sparande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

setfree
2018-11-05 09:03
#6

Vi pensionssparade när man kunde gör avdrag. Vi har tillsammans ca en miljon.

Vi har även en stor summa i aktier efter ca 10 års handlande.  Inga fonder för mig. Jag vill inte gynna bankerna. Det är bättre att köpa aktier själv.  Alla lån är borta sedan 10 år tillbaka.  Sedan har jag en del ITPK som ger en del extra.

Vår plan är att jobba fram till 63 och då behövs lite marginal. Men vi är båda 53 år så det är 10 år fram till pension.

Annons:
Lona
2018-11-21 12:38
#7

Nope, har helt enkelt inte råd. Bättre att få varenda slant nu än kanske när jag väl når ålderspensionen.
Det blir i alla fall inte lägre inkomst då än vad jag har nu.😛


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hayabusa]
2018-11-23 20:06
#8

Japp - det har jag gjort i c:a 20 år nu. Lär behövas när det är dags att dra sig tillbaka…

Upp till toppen
Annons: