Annons:
Etikett06-sparande
Läst 670 ggr
[NeferNefer]
11/21/18, 12:28 PM

Skulle du kunna gå i pension vid 40?

Intressant krönika om ett tankeväckande fenomen som jag har tagit stort intryck av. Vad tycker ni om det här? Tänk att kunna leva helt av avkastning och räntor och inte behöva jobba mer (men kunna jobba om en känner för det).

https://www.expressen.se/dinapengar/frida-bratt/skulle-du-kunna-ga-i-pension-nar-du-fyller-40/

(…)

Jag har varit i Leksand och träffat paret Lindberg. De är omkring 40 år, har slutat arbeta och ägnar dagarna åt att läsa, blogga, baka, odla och umgås med sina barn. De lever på den avkastning som deras aktieportfölj ger. Därmed måste de leva sparsamt, men får i gengäld mycket tid som frigörs från det ekorrhjul de inte längre är en del av. De är harmoniska och oerhört trevliga.

Själv känner jag mig ytlig, slösaktig och – det absolut värsta – att jag tillbringar för lite tid med mina barn. 

De är en del av den så kallade FIRE-rörelsen, som har fått allt större uppmärksamhet på senare år. FIRE står för engelskans "financial independence" och "retirement early", alltså finansiell självständighet och tidig pension.

(…)

Annons:
Gronstedt
11/21/18, 12:33 PM
#1

Självklart! Ro hit bara!

Carmarino
11/21/18, 12:42 PM
#2

Hade jag klarat det ekonomiskt så hade jag utan vidare kunnat gå i pension vid 40. Fast det är ju ett tag sedan jag passerade den åldern. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
11/23/18, 8:09 PM
#3

Om ekonomin tillät det - ja. Men, precis som Carmarino skriver…inte aktuellt längre.

Stallmima
11/23/18, 8:09 PM
#4

Det hade jag ju inte kunnat då, lär ju få jobba tills jag stupar i denna bemannings-bransch jag och så många tillhör nu.

kallepudas
11/23/18, 9:43 PM
#5

ska man kunna gå i pension vid 40 så krävs det ju att man börjar i tid. Att spara minst 10% av lönen och sedan nästa konststycke att klara av få avkastning på ett antal % på dessa pengar.

Men visst går det för Per H börjesson tog ett exempel i sin ena bok där en kille som kom från studier och var van att leva billigt satte av sina pengar i spiltans aktiefond investmentsbolag och efter endast 7 år så nådde han den första miljonen. Om denna kille nu sedan fortsätter på samma spår så kan han ju lätt gå i pension när han är 40.

Sedan får man ju se sin aktieportfölj som en egen sedelpress och man väljer ju själv hur stor man tycker den ska vara.

Vixxen
11/24/18, 3:25 AM
#6

Skulle gärna göra det! Men är ekonomiskt ej genomförbart. Tyvärr blir det jobb tills man trillar av pinn här.

Annons:
setfree
11/24/18, 7:23 AM
#7

Kan man spara ihop 5 miljoner som ska generera avkastning så fungerar det kanske. Jag tror det blir svårt för de flesta. Med facit i hand så kan jag konstatera att det inte är helt enkelt att tjäna pengar på börsen. Jag har gjort många misstag. Vi planerar att få avkastning som tillägg till pensionen.

72mm
11/24/18, 1:00 PM
#8

Frågan är hur billigt man kan, och är villig att leva. Kräver man samma standard och möjligheter som man skulle fått efter en bra karriär i "ekorrhjulet" och pension vid 65-70 så behöver man nog ha den planen klar redan vid 20.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: