Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1089 ggr
Nasat
1/4/19, 9:09 AM

Sverige kontantlöst inom kort

Det verkar som om Sverige kommer att bli kontantlöst inom 3-5 år. Vad tycker ni om den utvecklingen ? Själv tycker jag att det inte är bra. Viktigt att kunna själv välja betalsätt.

Annons:
Mooniq
1/4/19, 9:21 AM
#1

Läste för ett tag sen om det sprängs på 8-9 strategiska platser runt om i landet så blir vi strömlösa - då är det mycket i vårt samhälle som slutar fungera direkt. Vi är redan idag FÖR beroende av datorer och el, vi är även bortskämda med ett samhälle där det mesta fungerar dygnet runt. Affärer borde ha backupsystem, fler bostäder borde ha vindsnurror, solpaneler etc för att vara hjälpt under kortare avbrott och vi behöver definitivt kontanter för att klara en längre kris.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Nasat
1/4/19, 9:26 AM
#2

Den ensidiga digitaliseringen kommer med all sannolikhet bli ett problem. Vid en kris eller attack kommer samhället att stå stilla och ingen kan köpa och sälja. Nej fram för att även kontanter ska kunna användas !

Huygens
1/4/19, 9:31 AM
#3

Jag tror målsättningen från makthavarna är att göra Sverige mer instabilt så att en lätt knuff stjälper hela lasset.

Sedan, i tider av kris är det lättare att genomdriva drastiska förändringar.

Gronstedt
1/4/19, 9:52 AM
#4

Passar perfekt ihop med höga vederbörandes råd att se till att ha kontanter hemma, så det inte trasslar till sig med betalningsmedlen om kriget eller krisen kommer …

MonicaLagerquist
1/4/19, 9:56 AM
#5

Låt folk få välja hur de vill betala. Utan kontanter blir vi väldigt sårbara vid kris.

Stolt ägare till fem La permer

kamera0710
1/4/19, 10:12 AM
#6

Inte bra alls. Vad gör vi om tekniken inte fungerar?

Annons:
Nasat
1/5/19, 8:16 PM
#7

#3 Håller med dig ! Om den stora rätta krisen infinner sig då kan makthavare genomföra stora förändringar.

Förre riksbankschefen har uttalat sig om kontantlösheten: Kontantlöst samhälle leder till digital diktatur.

Tant Grön
1/5/19, 10:37 PM
#8

Ni som vill ha kvar kontanter, brukar ni betala med kontanter? Om folk slutar att betala kontant så lär de försvinna snabbt. Tycker att det är mest äldre pensionärer vid uttagsautomaterna numera.

kamera0710
1/6/19, 7:01 AM
#9

Jag betalar en hel del med kontanter. En del har ju en gräns, under den är det kontanter som gäller.

Maria
1/6/19, 7:30 AM
#10

Jag har aldrig kontanter numera. Betalar alltid med kort eller swish. Nu bor jag ju i en större stad så då faller det sig kanske naturligt. Jag vet ju inte riktigt hur det fungerar på mindre ställen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
1/6/19, 11:03 AM
#11

Om tekniken i landet brakar samman (och då menar jag verkligen "brakar samman") så lär det vara andra ting än kontanter som blir hårdvaluta. Sedlar förvandlas till att vara enbart en pappersbit…

#10 Swish och kort fungerar även "på landet". För många små/mindre rörelser är Swish ett smidigt sätt att hantera betalning på + att riskmomentet att hantera cash försvinner. För "undre världen" gäller sannolikt "Cash is king" fortfarande vilket är tänkvärt.

Nasat
1/6/19, 1:52 PM
#12

#8 Bra fråga ! Alla som vill ha kvar kontanter uppmanas att använda dem !! Visst kanske det är bekvämare med kort och swish men om man vill kämpa för möjligheten att använda kontanter är det värt besväret.

kamera0710
1/6/19, 2:44 PM
#13

Ofta fråga jag vad de föredrar innan betalning. En del föredrar ju kontant betalning pga höga avgifter på kortbetalning.

Annons:
Åsa S
1/7/19, 11:22 AM
#14

Jag använder både och är man på marknader och liknande är det ju inte alla som tar kort så det är bra ha en del kontanter i plånboken.

#8 Att det mest är pensionärer vid uttagsautomaterna kanske även har att göra med att de inte förstått att man ofta kan ta ut i butiken i samband med köp. Jag har inte använt en automat på evighet men i butiken tar jag ut pengar det känns mycket säkrare när det är folk runtomkring än om man står ensam vid en automat.

vinylsamlaren
1/31/19, 2:25 AM
#15

Jag är ju till 100% FÖR det kontantlösa samhället och bankerna hjälper väl till på traven genom alla kort (bank/kreditkort) som de delar ut till kreti och pleti och kräver att alla ska kunna betala sina räkningar via nätet.

Nackdelarna då? Den största nackdelen är väl att bankkontoren stänger ner på löpande band. Egentligen kan man ju undra varför de över huvud taget finns eftersom de inte tar emot kontanter. Och ska man få ut kontanter så måste man säga till flera dagar i förväg. Åtminstone om man ska ha ut mer än 10K kronor.

Vad beträffar det kontantlösa samhället rent allmänt… man kan ju undra varför Riksbanken lade ner några miljarder på att få fram och trycka upp nya sedlar och mynt för några år sedan?

När såg du senaste ett mynt eller en sedel?

Btw, bankerna ska ha en rejäl avhyvling för att de prioriterar de som betalar sina månatliga räkningar via mobilt bankid (smartphone) och nästan stänger ute oss som kör via stationär dator.  😭  😈

***stationär-dator-användare***

Huygens
1/31/19, 9:51 AM
#16

Det blir lättare för Bilderberggruppen ett stjälpa att kontantlöst samhälle, än ett samhälle där folk åtminstone en tid kan betala med sina konanter i affärerna.

Tant Grön
1/31/19, 11:07 AM
#17

Men visst är det spännande med kontantlöst. 🤪Man vet aldrig säkert om betalningen fungerar eller inte. Var inte länge sedan som Nordea krånglade. Skulle köpa en sak i en kiosk och det gick bra för jag har alltid kontanter med mig. Men den som kom efter hade bara kort och kunde inte betala. Senare skulle jag beställa onlinepizza, men man skulle betala med Nordeas Klarna så det gick inte. Vi åkte istället till närmsta pizzeria och fick våra pizzor tack vare kontanterna. När vi skulle gå var det en stackare som kortet inte funkade för. Hörde honom säga att han inte hade tillräckligt med kontanter för att betala.

Åsa S
1/31/19, 11:15 AM
#18

Jag är INTE för det kontantlösa samhället det finns för många i samhället som inte klarar av den nya tekniken eller inte har råd med tekniken. 

#15 jag ser sedlar och mynt hela dagarna och vi tar även norska pengar + euro, och själv fixar jag mina räkningar via inbetalningsavier och lägger dem på brevlådan.

Tant Grön
1/31/19, 12:48 PM
#19

Tänkte nästan byta till Swedbank för Nordea krånglar mycket. Men så tittade jag på den här sidan och det är ju mycket störningar där också. Är säkert mer än vad som syns, för många anmäler nog inte.
Swedbank: https://downdetector.se/problem-storningar/swedbank
Nordea: https://downdetector.se/problem-storningar/nordea

annzoo
2/7/19, 1:58 AM
#20

Det är smidigt med kontantlösa betalningar men man ska kunna välja om man vill betala med kontanter eller inte. Dock är det ju problemet med kontanter att de bli svårare och svårare att sätta in dem på banken. Bankerna misstänker ju pengatvätt så fort man ska sätta in pengar. Ännu värre är det för ideella föreningar som sätter in pengar för tex inkomster från fik mm. De hänvisas till dyra avtal med tex loomis.

Annons:
lånemaskinen
3/27/19, 5:24 PM
#21

det är ju såkalrt nice att slippa kontakter men vad händer om tekniken en dag ger upp, strömmen försvinner eller liknande. då blir det någon form av byteshandel, det lär bli intressant

Upp till toppen
Annons: