Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 1305 ggr
Sindri
2019-03-06 18:10

Coops nya Mastercard dåligt - vad skall man ha?

Måste börja med att spy min galla över gubbarna i Coop som bestämt att omvandla Sveriges bästa  kreditkort till ett mycket sämre sådant. Det var ett kort som jag valt noga för att det passade mig perfekt, men allt det jag valde är borta nu.

Vilka som har hand om det nu? Jo, Entercard, det kompetenta Swedbanks kortföretag som också handhar kort för LO-medlemmar och PRO. Håhåjaja. Rättning i ledet och in i Rörelsen.

Har lagt ner massor med tid på sitta i telefonkö för att stänga av blippfunktionen och få e-faktura. Har redan skaffat ett ICA-kort, men är inte nöjd med det heller, tar valutapåslag och uttagsavgift och utanför ICA måste man handla på kredit!

Kommer ta mig många timmar att leta rätt på ett nytt kort som funkar någorlunda för mig. Grrrrr!
Har scannat av diverse "kortväljarsajter" men alla verkar inte vara så uppdaterade gällande villkor.

Mitt kort skall ha:

0 valutapåslag

0 uttagsavgift

Möjlighet att ha plussaldo

Utökad reseförsäkring

Bonusar och sånt är inte alls så viktigt.

Finns drömkortet? Det som Coop sabbade.

Annons:
Record
2019-03-08 11:16
#1

Ja följer som företagare "rörelsens lag, har kunder som ratar kort och betalar enligt Riksbankens valuta, med sedlar.😃

Har du provat att ha två kort, där du når alla dina konton i den  bistra Enkla Vardagen? Ingen reklam men du känner nog till att det kostar 35.--Kr/mån. valuta kan du inte bortse från.

Då är det inte bara maten som är dålig längre ?

Sindri
2019-03-08 14:22
#2

Att få tag på sedlar har ju också blivit väldigt dyrt nuförtiden. Straffavgift för att man inte rättar sig i ledet.

Har hittat en del udda kort som Collector bank och Santander som inte har valutapåslag, dessutom billigare årsavgift, men det är ju alltid bökigt att lära om, börja på nytt, läsa villkor blablabla….

Det finns vissa saker jag bara vill handla på Coop, och personalen är ju så himla trevlig och hjälpsam.

lånemaskinen
2019-03-27 17:20
#3

Tror att Revolut och Klarna har vissa av de saker du söker, ta en titt på dem! Tror dock att man måste "sätta in pengar" på dem men det kanske är fine för dig, då kan du ju ha plussaldo som du säger

Sindri
2019-03-27 19:25
#4

Ja, det är just sätta in pengar jag vill göra. Tack, skall ta mig en koll på det.

annzoo
2019-03-28 00:23
#5

Har du kollat på Norwegian-kortet! Har bara snabbkollat så vet inte om det är att man kan ha plus pengar. Tycker de flesta kreditkort tagit bort det. Fördelar: Ingen årsavgift Ingen avgift för kontantuttag i Sverige och utomlands Reseförsäkring och avbeställningsskydd är inkluderad när du betalar resan med kortet Upp till 45 dagars räntefri kredit Kontaktlös betalning App för iOS och Android

Sindri
2019-03-28 09:39
#6

Det viktigaste för oss är ett kort utan valutapåslag.

Vi flyger inte ofta med Norwegian.

Kontaktlös betalning ser jag inte som någon fördel, men det är lätt att stänga av.

Annons:
Honestyisdead
2019-04-10 03:18
#7

Förstår inte riktigt angående icakortet. Var handlar du om det blir faktura? 

Jag har Ica kort och kan handla överallt utan faktura.

Sindri
2019-04-10 21:28
#8

ICA-kortet har ett debetkonto och ett kreditkonto. På debetkontot kan jag sätta in pengar och därifrån dras det när jag handlar på ICA. Handlar jag någon annanstans dras pengar från kreditkontot och det blir faktura. Det går visserligen att flytta pengar från debet- till kreditkontot, men det får aldrig bli plus där. Det är lite meckigt att sitta och föra över exakta summor varje dag.

Här är citat direkt från ICAs hemsida
"Så här fungerar kreditkortet

Det du handlar på ICA eller tar ut i en uttagsautomat, dras direkt från direktkontot som är kopplat till kortet.

Alla köp du gör i andra butiker än ICA, samlas på en räkning som du får i slutet av månaden. Du betalar bara ränta om du skjuter upp en del av betalningen.

Om du använder ditt Mastercard utomlands tar vi ut ett valutaväxlingspåslag på 1,25 procent. Väljer du att ta ut pengar i en uttagsautomat utomlands, tar vi inte ut någon uttagsavgift**"

Honestyisdead
2019-04-10 22:45
#9

Nu förstår jag. Jag valde utan kredit eftersom jag har dålig impulskontroll. Låter bökigt med både kredit och konto.

Sindri
2019-04-11 08:43
#10

Ja, jag förstår faktiskt inte upplägget. Om det inte är för att man skall "straffas" när man inte handlar på ICA.

Jag vill inte heller ha kredit utom som buffert när jag är på resa. Därför var Coops gamla kort så bra, man satte in det man ville/kunde konsumera för. Punkt.

Honestyisdead
2019-04-11 17:36
#11

Ja det ser ju ut som ica. Fult! Synd med Coop.

KPD
2019-11-10 01:34
#12

#8 Man kan ha ett positivt saldo på Icabankens fakturakonto, men man får ingen ränta.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Sindri
2019-11-10 17:17
#13

Jag har skippat Icas kort och gått tillbaka till Coops vanliga kontantkort. Det blev Collector som fick stå för kreditkortet - har hittills funkat bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: