Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 668 ggr
Honestyisdead
2019-03-27 02:17

Insamlingar - Regler?

Finns det några regler/lagar kring privata insamlingar? Eller det är skattefritt och kan gälla vad som helst? 

Har sett flera privata insamlingar, varav några fått in miljonbelopp. Själv ger jag inget till främlingar som vill att man skickar till deras privata bankkonto.

Nu utreds ju en insamling som engagerade väldigt många och familjen fick in miljoner. Rykten om att pengarna använts till annat än det som folk skänkte pengar till och över 100 har gjort polisanmälningar.

Är det olagligt att be om pengar till en bil och sedan åka på en resa istället? 

Finns det ingen lag som säger att insamlingar måste redovisa allt som pengarna går till?

Skänker ni pengar till privata människor?

Annons:
Åsa S
2019-03-27 11:38
#1

Jag skulle aldrig skänka till privata människor som jag inte känner och är 100% säker på att pengarna går till det som är sagts, annars är det ju bedrägeri om man sagt insamlingen ska gå till nått och sedan gör det inte det. Det finns dock hederliga privatpersoner med det finns ju de som startat fonder för att hjälpa andra ifall de fått mer pengar än vad de behövde och sånt kan ju vara ok men inte bara stoppa i privata fickor.

Upp till toppen
Annons: