Annons:
Etikett11-juridik
Läst 1282 ggr
MagArne
5/6/19, 8:52 PM

Särkullbarn och arv

Någon här som har tips och synpunkter på hur man löser arv med särkullbarn?

Jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande. Nu är jag gift med en ny kvinna men vi har inga gemensamma barn och hon har inga sedan tidigare. Vi är husägare där vi står 50% var på huslånet.

Hur fungerar det om jag skulle avlida?
Som jag tolkar det är det min son som ärver mig och inte min fru? Särkullbarn har dessutom rätt att få ut sin laglott direkt. Då min son är minderårig blir det väl hans mamma som förvaltar arvet och om hon vill sätta sig på tvären och få ut arvet direkt blir det ekonomiskt ohållbart för min fru att behålla huset.

Då det tycks vara lagstadgat att särkullbarn ärver direkt så tycks inte ett testamente juridiskt neka arv till särkullbarn. Eller har jag fel här att ett testamente visst löser problemet?

Min  son klarar sig ekonomiskt ändå om jag skulle avliva och det är kanske här ett testamente fungerar som det ska att min fru kan testamentera arv till min son om hon skulle avlida i framtiden och jag är död sedan tidigare?

I annat fall är det en livförsäkring jag behöver på säg min del av bolånet som tillfaller min fru om jag avlider?

Annons:
Lillyrod
5/6/19, 9:15 PM
#1

Om man är gift sitter make/maka kvar i orubbat bo. "Nya" regler som kanske är runt 8 år gamla. Jag fick vetskap om dem när jag gjorde bouppteckning efter min pappa. Inte ens banken visste om det då.

Det är just för att ingen ska t ex bli utslängd från sitt hus om maken dör och barnen vill ha arvet. Ett testamente är aldrig fel men ska inte behövas om man är gift.

MagArne
5/6/19, 9:41 PM
#2

#1 Har du någon referens till dessa nya regler.

Det jag hittar är detta vilket tyder på att bara vara gift inte är någon garanti.
https://avtal24.se/sarkullbarn-arv

annia1
5/7/19, 1:30 PM
#3

MagArne nu har jag ingen länk utan går på det jag vet sen förut. Så mitt första förslag är att du pratar med en jurist då saker kan ha ändrats.

När det gäller din del. Om du dör utan testamente så ärver din fru hälften och ditt barn den andra halvan. Men om jag kommer ihåg rätt så kan du skriva testamente där du säger att din fru ska ärva dig förutom laglottten. Laglotten kan du aldrig testamentera bort. Och särkullbarn har alltid rätt att få ut sin del direkt. Så om du har testamente så får då din fru 75% av din del och ditt barn 25%. Särkullbarn kan skriva på papper att de väntar tills den andra är borta med att få ut sin del, men det är frivilligt.

Men vad jag vet så har du har också lite av det omvända. Om din fru avlider före dig utan testamente. Då ärver du hälften och den andra halvan ärvs i första hand av hennes föräldrar (om dom lever) i andra hand ärver hennes syskon. Jag är osäker på om dom kan kräva ut sin del direkt. Och den här delen att föräldrar/syskon ärver  när barn saknas kan ha ändrats så att du bara ärver. Din fru kan dock skriva testamente att hon vill att du ska ärva henne och då ärver du hela hennes del.

Så prata med jurist och sen se till att ni skriver testamente.

.

LBB
5/7/19, 2:42 PM
#4

Om en maka/make avlider så ska väl 50% av den avlidnes andel i boet gå till särkullsbarnet/nen  Den delan kan särkullbarnet/nen kräva ut från boet vid fördelningen av dödsboet.

Om inga barn finns i boet. De andra 25% går till överlevande partner.

Har den avliden barn inom boet så delar de också på de 50%, men de kan inte tvinga ut sin del.

annia1
5/7/19, 7:46 PM
#5

Finns inget testamente så ärver barnet/n hälften (arvslott).  Men man kan skriva testamente så att barnet/n bara får laglott vilket är hälften av arvslotten.

Så man får skilja på arvslott och laglott.

Jag sökte på nätet och hittade ärvdabalken, men orkar inte läsa hela lagen och läsa lagtext är snårigt. Men kikar man till höger på den här länken så finns kommentarer som tar upp exempel. Och där står också att särkullsbarn får ut sin del direkt. Står längre upp bland kommentarer att särkullbarn kan vänta med att ta ut sin del, men som jag sa så är det frivilligt. Hoppas länken tar direkt till det avsnitt jag hittade. Är annars kap 7 om laglott

Finns lite kort på wiki vad laglott är. Men den gör då inte mig så mycket klokare. Men där finns länkar till lagtexten.

.

Lillyrod
5/8/19, 5:51 PM
#6

Tyvärr har jag ingen referens. På det lilla bankkontoret ville de ha fullmakt från mina syskon när jag skulle sätta in pappas pengar till mamma när bouppteckningen var klar.

Jag är inte helt säker men jag tror det var på Skattekontoret de pratade om arvsreglerna.

När jag sedan vände mej till "huvudkontoret" för att fråga om jag verkligen skulle ha fullmakt eftersom pengarna är låsta på mamma så svarade de nej. Det är bara att föra över eftersom hon sitter kvar i orubbat bo. Det var vad jag fick höra men har inget skriftligt på det.

Annons:
A
8/22/22, 2:17 PM
#7

#0: "Om ma­kar­na endast har sär­kull­barn ärver den ef­ter­le­van­de maken inte ef­tersom arvet direkt går till sär­kull­bar­nen eller sär­kull­bar­net. Om ma­kar­na vill att den ef­ter­le­van­de maken ska ärva måste de skriva ett tes­ta­men­te."

Jag tyckte att den här artikeln var användbar: Särkullbarn och arv

Särkullbarn ändrar på arvsordningen och kan leda till att makar inte ärver. Genom att förstå hur och när särkullbarn ärver är det möjligt att säkerställa.
Upp till toppen
Annons: