Annons:
Etikett00-allmänt-om-ekonomi
Läst 955 ggr
Vash
6/4/19, 11:45 PM

Ta emot utlandsbetalning - vad kan hända?

Hej! Jag har kontakt med en kille som bor utanför Europa, och han har erbjudit sig att skicka 100 000 kronor till mig. Jag har bara pratat med honom i 1 vecka så ska erkänna att jag är högst tveksam till att det kommer ske, och litar inte på det innan jag ser det. Men kan något hända om jag ger honom mina bankuppgifter för överföring? Jag menar, vad är det värsta som kan hända?

Annons:
Vixxen
6/4/19, 11:48 PM
#1

AB Ruffel och båg! 😒😏😒😏😒☹️☹️☹️☹️☹️☹️☹️☹️☹️☹️

Vash
6/5/19, 12:28 AM
#2

Jag misstänker det och har inte lämnat ut några uppgifter om mig. Varken kontouppgifter eller efternamn. Han har förnamn, att jag bor i Sverige, och bilder men ingenting mer. Det känns för bra för att vara sant, och rimligtvis är han ute efter att utföra någon form av scam.

Milkshake
6/5/19, 12:28 AM
#3

Det är en scam. Blockera och om möjligt, anmäl.

Vash
6/5/19, 12:56 AM
#4

#3 Jag har blockerat hans nummer. Polisanmälan menar du? Tänkte att det räcker med att blockera, har inte gett ut personliga uppgifter om mig mer än förnamn och bild.

Milkshake
6/5/19, 1:46 AM
#5

#4 Bra! Tror inte det är värt att polisanmäla, men om ni började skriva via någon sajt eller app kan det vara bra att låta dem veta.

Vash
6/5/19, 3:34 AM
#6

#5 Ja, jag anmälde hans konto på badoo så förhoppningsvis ser dem allvarligt på det och stänger av honom inom kort. Nej precis, tror inte heller en polisanmälan skulle ge någonting.

Annons:
Maria
6/5/19, 6:23 AM
#7

Vad bra att du inte gick på detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

72mm
6/6/19, 1:01 PM
#8

Förr eller senare skulle du behöva betala något för att han ska kunna välsigna dig med de utlovade 100.000. Det är så det oftast fungerar. 

Av nyfikenhet: varför skulle han skicka 100.000 till dig?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Vash
6/6/19, 1:52 PM
#9

#8 Jag behöver pengarna för att betala för en operation som skulle förändra mitt liv och förbättra min livskvalitet enormt mycket.

Maria
6/6/19, 2:10 PM
#10

#9 Att någon skulle skicka 100 000 kronor till någon främling som man bara "känt" en vecka och då bara via media och inte i  verkliga livet låter ju helt galet. Tycker du inte det själv?

Jag gissar att det är en skönhetsoperation eftersom sjukvården inte står för kostnaden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

72mm
6/6/19, 2:58 PM
#11

#9 Nej, det är vad du skulle använda pengarna till, jag ville veta vad som angavs vara skälet till att en främmande människa skulle vilja sätta in 100 lax på ditt konto.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Vash
6/6/19, 3:52 PM
#12

#10  Jag skrev ju själv att jag inte trodde på honom och inte gick på det, då det lät galet att han skulle vara beredd att göra det för mig. Det är inte en skönhetsoperation utan är en del av en medicinsk process. Sverige utför inte denna sorts operationer, utan enbart i Sydkorea. Det är en speciell teknik som används där som är bevisat effektiv för just denna sorts operationer. Sverige utför inga operationer överhuvudtaget på området. Norge och Finland utför inte heller denna sorts operationer men dem står för kostnaderna för operationen i Sydkorea samt reseersättning och hotellersättning för resan dit, tyvärr ger inte Sverige någonting.

#11 Skälet var en medicinskt motiverad operation som jag behöver för att klara av att leva, och det är hög risk att jag inte klarar av att vänta tills jag har råd med operationen på egen hand - det tar minst 2 års tid och förmodligen längre än så, och innan dess lär jag vara död. Så operationen räddar mitt liv kan man säga, och det var skälet.

72mm
6/6/19, 7:06 PM
#13

#12 Så låt mig se om jag fattat detta rätt; efter en vecka så har du berättat för en fullständig främling på en annan kontinent som du inte ens träffat om högst personliga (får man anta) medicinska problem? Dennes svar och lösning var då att helt enkelt bekosta operationen du säger du behöver? 

Mitt råd om man ska lura av folk pengar är att man dels använder en identitet som inte går att spåra, och dels att överföringen sker på ett anonymt sätt som inte går att reversera. Kolla upp kryptovalutor. Allt som har med banker att göra är givetvis inte att tänka på.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Vash
6/6/19, 8:38 PM
#14

#13 Jag vill poängtera att jag inte bad någon om pengar - jag berättade mitt problem och att det gjorde mig frustrerad och han erbjöd sig frivilligt då att överföra pengarna. Men eftersom jag inte litade på det, så gav jag inte ut några uppgifter. Jag kan absolut ingenting om kryptovalutor eller hur man använder sig av fejkade eller anonyma identiteter. Jag trodde att det var ett säkert kort först att låta honom skicka en check, men förstod i efterhand när jag läst om det att man kan utföra en scam mot folk på det sättet. Jag skulle inte kalla det högst personligt - problemet är väldigt uppenbart för alla människor som någonsin träffat mig alternativt pratat med mig i telefon eftersom det är min röst som är problemet.

Upp till toppen
Annons: