Annons:
Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 541 ggr
Vash
2019-06-06 13:56

Ta banklån utan taxerad inkomst?

Jag skulle behöva ta ett banklån på cirka 100 000 kronor, men är student och CSN räknas inte som en inkomst när man ansöker om lån så det ser väldigt svårt ut. Det verkar som att min enda chans att bli beviljad lånet är att ha en borgensman eller medsökande. Vet ni någon annan väg, finns det någon bank som lånar ut utan taxerad inkomst? (Min inkomst i en kreditupplysning visas som 0).

Annons:
MonicaLagerquist
2019-06-06 14:23
#1

När vi skulle köpa vår kakelugn hade jag ingen fast anställning men jobbade drygt 100% på timmar. Vi fick nej första gången vi sökte trots att vi har ett hus med gott om låneutrymmet. Men efter ett besök på banken med det senaste årets lönebesked och en person på banken som vi kände så fick vi vårt lån på 70 tusen. Så mitt förslag är att ta kontakt med din bank och hör med dem.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2019-06-06 14:29
#2

Jag misstänker att de banker som lånar ut såpass utan att man har någon säkerhet tar ganska saftig ränta, alternativt har andra knepiga villkor. De är ju inga välgörare, så att säga. Fall inte för frestelsen med sms-lån och liknande! Det är som att be om en biljett till Lyxfällan… Om det gäller op som du nämnde i den andra tråden så kolla upp om den går att göra på en SERIÖS klinik utomlands. Kan bli betydligt billigare trots resekostnader men det beror ju på vad det handlar om, konvalescens, eventuella återbesök mm.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vash
2019-06-06 16:03
#3

#2 Operationen är i Sydkorea och kräver inga återbesök - förutsatt att allt går som det ska. Det tar 10 dagar ungefär att vara där. Flyget är dyrt men rätt billigt att äta och sådant där. Däremot måste jag även troligtvis vara sjukskriven från studier eftersom man efter operationen har ett totalt talförbud i 1 månad, men hoppas på att kunna studera som vanligt och göra skriftliga kompletteringar för alla moment där man måste prata. Själva operationen kostar ca 73 000 kr, men med flyg, hotell, uppehälle osv blir det runt 100 000. Jag har ansökt om lån även hos mer oseriösa banker med höga räntor men har blivit nekad. SMS-lån finns inte vad jag vet i så höga summor heller, och även dessa kräver taxerad inkomst på runt 110 000 per år minimum. Mitt studiemedel är över 100 000 per år skattefritt vilket är mer än 110 000 brutto från lön, och sommarjobbar utöver det så tycker det är så sjukt dum regel att man inte får låna pengar när man går på csn. Inte för att jag ser upp till människor i lyxfällan men är imponerad över hur vissa ens har lyckats få stora blancolån utan inkomst. Jag minns en tjej som hade 0 i inkomst och enorma skulder, men det går inte låna eller ens få kreditkort utan inkomst. SEB är enda banken som lånar ut till studenter, men bara 25 000, det är inte ens nära att räcka.

#1 Jag har timanställning men bara för sommaren - i övrigt bara csn. Min bank (Swedbank) har sagt nej, men att dem kommer bevilja om jag har en medsökande. Men det var lättare sagt än gjort, ingen släkting eller liknande har hittills varit beredd att stå som medsökande.

Upp till toppen
Annons: