Annons:
Etikett06-sparande
Läst 945 ggr
tlover
6/15/19, 11:46 PM

Sparar du?

Då vi relativt snart kommer att få sådan ekonomi att vi kan spara och inte bara vända på slantarna så blir jag nyfiken. Hur många andra sparar? Hur sparar du? Skulle du vilja spara mer? Vad sparar du till?

l'm back

Annons:
Mitchika
6/16/19, 12:35 AM
#1

Ja, jag sparar. 🙂

Jag har inte riktigt råd med det, men jag försöker offra så mycket "onödigt" som möjligt för att kunna göra det. Varje liten peng räknas. 

Mest sparar jag för att täcka upp veterinärkostnader för djuren. Jag har ett konto för djuren som ska ligga på en viss nivå och är det på den nivån så åker resten av pengarna jag kan avvara in på ett sparkonto för kommande utgifter. När något går sönder, till exempel. Jag har inte råd att ersätta dyrare saker utan att spara pengar i flera månader först. 

Så jag sparar mest inför framtida händelser. Saker kommer gå sönder och djuren kommer bli sjuka och jag vill se till att kunna ha råd att laga eller köpa nya saker och att djuren får den vård dom behöver. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

kallepudas
6/17/19, 2:14 PM
#2

Jag har lite olika sparande ett buffertsparande för oförutsedda utgifter och detta sparande används ibland till inköp som man vill göra.

Ett sparande är för långsiktigt behov och dessa pengar placeras i aktier. Utdelningarna för aktierna köper jag nya aktier för.

Ett sparande även det långsiktigt för min son och hans pengar placeras även dom i aktier med strategin att få ett löpande "kassaflöde" in på kontot större delen av året. För hans utdelningar handlas fler & fler aktier och på så vis ökar hans månatliga inkomst. Förhoppningsvis fortsätter han att förvalta dessa pengar på ett vettigt sätt när han väl får ta över detta sparande. Börjat förklara för honom hur det fungerar så förhoppningsvis bygger han vidare på detta framåt i livet.

Sparar dock inte sönder tillvaron och man lever ju här & nu men sparandet till sonen är det viktigaste sparandet för att han ska få en trygg grund att stå på.

10% av lönen räcker för min del att spara och man lever då på resterande 90% som ska täcka livets alla andra kostnader. Blir 6% till mitt sparande och 4% till sonen. Har jag jobbat övertid och tjänar mer ibland så blir sparandet 20-25% av lönen.

Så pengarna som sparas kommer väl att användas på något sätt i framtiden och som ett exempel så gick våran hund bort för några år sedan och min sambo ville verkligen ha hund igen så för lite aktieutdelning så fick hon en hund av mig i julklapp 2017. Sparandet var ju inte avsett för hund egentligen men kul att kunna göra någon överlycklig och det helt utan att behöva tillbringa en massa tid på jobbet för den sakens skull.

Åsa S
6/18/19, 6:07 PM
#3

Ja sparar på banken för oförutsedda utgifter samt jag betalar av alla skulder så snabbt jag kan det är dumt betala en massa ränta till banken även om den är låg nu. Lägenheten betald och i höst borde även sommarstugan vara det

Stallmima
6/20/19, 10:40 AM
#4

Sparar till oförutsedda händelser…  och lite annat jag planerat framöver

Grace2009
6/20/19, 2:21 PM
#5

Sparar också för saker jag kan behöva i framtiden. Nu har jag det inte supertajt med pengar, men det är skönt med tryggheten det där sparkonto ger. Om något händer så vet jag att det finns pengar att ta av! Och vill jag göra något, så finns alltid pengar att plocka av där. Men jag har ingen fast plan på hur mycket jag ska spara varje månad. När nya pengar kommer in för jag över det som var kvar från förra månaden till ett sparkonto helt enkelt.

Maria
6/24/19, 4:40 PM
#6

Eftersom vi sällan använder upp vår månadsinkomst så sparar vi det som blir över på ett eget konto.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Siggebus
7/21/19, 6:46 AM
#7

Ja jag sparar det som  blivit över den 27:e när den nya lönen kommer.
Jag bor själv och jobbar 85% - har relativt billig hyra. 
En normal månad när jag inte gör något speciellt kostsamt så brukar jag kunna spara ca 4000.
Vad sparar jag till? Inte något speciellt utan mer som en kombinerad buffert och "unna-mig" slant.
 Sparar på ett vanligt bankkonto där pengarna är tillgängliga när jag vill.
 En tanke är att när jag går i pension ska det finnas en rejäl slant att "nalla" av vid ev behov eller lust. Jag har den åsikten att jag inte tänker betala dyrt för en regelrätt extra pensionsförsäkring där ett bolag tar ut avgifter och att jag dessutom får skatta för redan skattade pengar. 😎

MonicaLagerquist
7/21/19, 7:04 AM
#8

Jag försäker att spara undan lite men det är svårt då både jag och min man har låga inkomster och dessutom har ett vuxet barn som bor kvar hemma. Men det finns en buffert på ett par miljoner om något skulle hända.

Stolt ägare till fem La permer

monstermash
7/24/19, 10:14 AM
#9

#7 Å andra sidan tjänar du ju inte på att bara ha pengarna på ett sparkonto utan ränta heller.

Bjallstal
7/24/19, 12:09 PM
#10

Sparar till dottern (KF i mitt namn med henne som förmånstagare), min pension, buffert för oförutsägbara samt större renoveringar(nytt tak på huset om ca 5 år bla) och sedan mindre sparmål(resa osv)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Siggebus
7/24/19, 4:42 PM
#11

#9
Njaaaaaa, jag har lite ränta på mitt sparkonto även om det inte är mycket. Sparräntorna är skitdåliga så jag tror inte det spelar så stor roll och de där bolagen gör ju inte jobbet gratis - så det kommer kosta både skatt OCH avgifter.

monstermash
7/25/19, 8:16 PM
#12

#11 Jaha okej. Det framstod som att du inte hade någon ränta alls. Visst är det så :)

oh-la
8/8/19, 9:29 AM
#13

Vi sparar till oss, huset, oförutsedda utgifter och barnen. Totalt är det mellan 8000 och 10000 som går in i sparande varje månad. Barnens sparande ligger i en aktieportfölj tillsammans med en del av vårt sparande. Det är inte pengar som de per automatik kommer få när de är 18. Tanken är snarare att det är ett lägenhetsspar till en insats i framtiden. Vi tror inte att barnen kommer ha enklare att skaffa boenden vi har nu när det är dags, och vi vill inte att boende ska sätta käppar i hjulet för dom om dom exempelvis vill plugga på annan ort. Däremot vill vi kunna styra det för dom, och vi vet väl av erfarenhet att stora summor pengar man får när man är 18 inte alltid spenderas klokt… därför får dom inte pengar i handen direkt dom fyller 18.

Annons:
annzoo
8/8/19, 4:44 PM
#14

Jag har ett sparkonto till oförutsedda utgifter men använder även pengarna när jag vill köpa något extra att unna mig. Jag köper aldrig saker på avbetalning utan betalar allt på en gång.

LBB
9/24/19, 5:44 PM
#15

#0  Med tanke på ens egen inkomst genom åren (den sk livstidsinkomsten) så visar ju den hur nödvändigt ens sparande är. Har ma 30 år kvar med bra inkomst +30 -40 000 per månad så får man väl ut någonstans mellan 15 till 25 000 före skatt i pension i dagsvärde pengar Har du andra siffror så ta helt enkelt hälften av vad du tjänat i (på arbete eller affärer)genomsnitt per år den tid du varit yrkesverksam dvs slutade skolan.

Har du ett genomsnitt på 10 000 så hamnar du på garantipensionsnivå och sparande är nödvändigt

Upp till toppen
Annons: