Annons:
Etikett08-lån-avbetalningar-skuldsanering
Läst 583 ggr
Kristallkronan
2019-09-04 22:06

Ta lån eller samla krediter

Jag har en hel del krediter och läser om att man kan samla krediter för att får en lägre räntekostnad. Men vad är skillnaden att samla dem än om jag tar ett eget lån och betalar allt? Är det så att man kan få ännu lägre ränta om man samlar? Och vilket är det bästa att välja av era egna erfarenheter? Lendo, Advisa… ja det finns ju hur mycket som helst.

Annons:
TeknikSvett
2019-09-06 16:08
#1

Att samla dina lån och krediter är samma sak som att ta ett eget privatlån för att betala av dem. Jag tror att "samlingslån" mest är en marknadsföringsterm för lån som är till för att betala av andra skulder.

Det viktigaste att tänka på är den effektiva räntan, vilket är räntan plus alla eventuella avgifter och påslag.

Just Lendo och Advisa som du nämner är ju väldigt kända och populära tjänster, så det fungerar säkert jättebra. Det finns ju massvis av webbplatser som jämför låneerbjudanden, belopp, låneperioder, räntor och så vidare. Jag föreslår att du tar hjälp av en av dem.

En ny uppstickare är appen "Anyfin", som enbart är till för att samla ihop och betala av tidigare lån och krediter upp till 100 000 kr - det går alltså inte att låna nya pengar. Det jag tycker är intressant är bland annat att Anyfin (recension) använder sig av AI för att effektivisera tjänsten och pressa ner räntorna ännu lägre.

Att vara skuldsatt är inte kul, så lycka till med att betala av allt!

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


linnbg
2019-09-24 12:20
#2

Hej Kristallkronan!

Skulle rekommendera att du går via exempelvis Lendo eller Advisa där dom endast tar en kreditupplysning. Egentligen är det samma sak att samla lån som att ta ett vanligt privatlån (finns massor av sidor att jämföra privatlån på: compricer, savestr, zmarta. Om du anger i ansökan att du tänker samla lån och inte köpa en ny bil så ser det ju dock bättre ut för långivaren, som då förstår att dina mindre krediter kommer att betalas av iom det nya lånet. Det förbättrar ju din kreditvärdighet och ger dig förmodligen bättre ränta i slutändan.

CeciliaSve80
2019-11-28 09:55
#3

Jag är inne lite på samma spår. Är det smartare att samla lånen än att ta ett snabblån, exempelvis https://smslaninfo.se/ ? Tycker det är lite oklart på detta område.

oh-la
2019-12-03 11:23
#4

#3, det beror ju helt på. Det du vill göra är ju att få ner räntan för alla dina mindre lån så den totala kostnad per månad som du betalar blir mindre med ditt nya lån än med dina gamla. Det är alltså snarare räntan än låneformen du ska titta på, samt räkna ut vad du betalar i ränta på de lån du har för att se om du kan göra någon skillnad. Börja alltså med att ta fram alla dina smålån, titta på räntorna och räkna ut vad du betalar i månaden i ränta. Titta därefter på olika alternativ och vilka räntor du skulle få där. Se också om du kan betala av några av lånen med hög ränta.

Upp till toppen
Annons: