2019-11-09 22:44 #0 av: Apotekaren

Är det bara jag eller håller hela sjukvården på att förändras?

Jämt och ständigt märker jag att kunderna sneglar allt mer på att handla sina mediciner på nätet, och hjälper sina föräldrar att göra detsamma. Dessutom så utsätts vi för så mycket olika apoteks och nätdoktor reklamer att det börjar likna spelbranschen.

Alla nätapotek verkar gå som tåget och om man ska tro hittaonlineapotek.se så växer omsättningen inom online apotek med 35% om året?!

På min tid gick man till sitt lokala apotek för att handla det som behövdes och hade ett trevligt (men ofta aningen stelt) samtal med sin apotekare och knallade vidare för att komma tillbaka någon vecka eller två senare. Nu är det helt annorlunda och de flesta verkar vilja istället få läkemedlen hemskickade. Jag förstår visserligen att man kanske beställer hem ett drogtest som man numera kan göra, för att man vill vara någorlunda anonym. Men gäller detsamma vid vanliga köp av Alvedon eller andra receptfria läkemedel? 

Som ett kvitto vinner dessutom Apoteas marknadschef priset som Sveriges bästa för i år. Intressant vore att veta hur det är där ni bor, glesbygd VS storstäderna. Själv bor jag i Umeå och där upplever jag en stark digitalisering!